Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
Marcin Walków
Marcin Walków
|
aktualizacja

Obrońcy CPK masowo wysyłają wnioski o kontrolę NIK. Zaskakująca odpowiedź spółki

17
Podziel się:

Maciej Wilk wezwał do masowego wysyłania wniosków do NIK o przeprowadzenie kontroli w spółce Centralny Port Komunikacyjny i biurze pełnomocnika ds. CPK. Państwowa spółka odpowiada money.pl: kontrola NIK już u nas trwa, zaplanowane są dwie kolejne.

Obrońcy CPK masowo wysyłają wnioski o kontrolę NIK. Zaskakująca odpowiedź spółki
Wizualizacja Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK, CPK)
Kontrola NIK w Centralnym Porcie Komunikacyjnym już trwa. Rozpoczęła się w listopadzie 2023 roku i będzie kontynuowana do końca czerwca tego roku - informuje Agnieszka Stefańska-Krasowska, rzecznik CPK, w odpowiedzi na pytania money.pl.

Wcześniej Maciej Wilk, prezes stowarzyszenia Tak dla CPK, w swoim wpisie podał instrukcję krok po kroku, jak drogą elektroniczną wysłać wniosek o przeprowadzenie przez Najwyższą Izbę Kontroli działań sprawdzających w spółce CPK i w biurze pełnomocnika rządu ds. CPK Macieja Laska.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Greenpact - rozmowa z Robertem Adamczykiem

"Składamy obywatelski wniosek o przeprowadzenie pilnej kontroli w CPK i w biurze pełnomocnika rządu" - napisał Wilk na platformie X. Dodał, że "czas zacząć działać" i wezwał do masowego wysyłania przez internet wniosków do NIK.

W proponowanej treści wniosku do NIK jako podstawę do wszczęcia kontroli powołuje się m.in. na opublikowany w money.pl artykuł "Audyt CPK sam potrzebuje audytu? Ekspert mówi o "komedii pomyłek". Jego zdaniem doniesienia medialne wskazują "albo na chaos kompetencyjny i organizacyjny, albo na celowe działania, które mają wpływać na opóźnianie realizacji inwestycji".

Rzeczniczka podkreśla, że spółka "jest otwarta na kontrolę organów państwowych i bezzwłocznie udostępnia wszystkie dokumenty o jakie wnioskują kontrolujący". Dodaje, że obecnie trwająca kontrola NIK dotyczy przeprowadzenia postępowań wykupu gruntów w ramach Programu Dobrowolnych Nabyć. Jest to zatem inny zakres kontroli niż ten, o który wnioskuje Maciej Wilk i obrońcy CPK. Ponadto domaga się kontroli także w biurze pełnomocnika rządu ds. CPK.

Jednak kontrolerzy NIK mają jeszcze wrócić do CPK w tym roku.

- Jak wynika z planu NIK zamieszczonego na stronie internetowej Urzędu, w 2024 r. mają się odbyć w CPK kolejne dwie kontrole, które mają odpowiedzieć na pytania czy prawidłowo, rzetelnie i gospodarnie realizowano zadania związane z inwestycjami CPK oraz czy poprawnie, gospodarnie i skutecznie prowadzone były inwestycje kolejowe realizowane w ramach CPK - dodaje Stefańska-Krasowska.

Najwyższa Izba Kontroli prowadzi kontrole zgodnie z wcześniej ustalonym planem i priorytetami, ale także w trybie doraźnym.

Co dalej z CPK?

Nowa ekipa rządząca nie zdecydowała jeszcze, jaka będzie przyszłość Centralnego Portu Komunikacyjnego. Obóz polityczny Donalda Tuska, gdy był w opozycji, otwarcie opowiadał się przeciwko temu projektowi i zapowiadał jego likwidację. Bliżej wyborów parlamentarnych z 2023 r. hasło "likwidacji" zastąpił "audyt".

Dotychczas nie udało się rozstrzygnąć żadnego z czterech przetargów na zewnętrznych audytorów spółki CPK. Wszystkie cztery przetargi zostały unieważnione. Rozstrzygnięcie kolejnych czterech planowane było na koniec kwietnia. We wtorek spółka poinformowała, że przedłuża ten termin - do końca maja, bo chce zebrać jak najwięcej ofert.

Zapowiadany audyt przeprowadzany jest przez biuro pełnomocnika rządu ds. CPK oraz własnymi siłami spółki. Rekomendacje z tego audytu mają dać podstawę do podjęcia decyzji przez gabinet Donalda Tuska. Decyzja ta spodziewana jest w połowie roku.

Oznacza to więc, że albo decyzja rządu w sprawie Centralnego Portu Komunikacyjnego opóźni się o kolejne miesiące, albo zostanie podjęta z pominięciem zapowiadanego audytu zewnętrznego w CPK.

Weryfikacji już teraz są poddawane fundamenty projektu CPK. Money.pl jako pierwszy napisał w ubiegłym tygodniu, że kolejowy filar projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego może trafić do kosza.

- Odłączamy się mentalnie od modelu piasty i szprychy. To jest wizja jednego człowieka, niekoniecznie najlepsza - stwierdził Zbigniew Szafrański, przewodniczący rady nadzorczej Centralnego Portu Komunikacyjnego, podczas posiedzenia Forum Dialogu Technicznego Komponentu Kolejowego CPK.

Marcin Walków, dziennikarz i wydawca money.pl

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(17)
WYRÓŻNIONE
Adamo1909
7 miesięcy temu
Tak wybrało społeczeństwo, przecież ta frakcja otwarcie mówiła: likwidacja wszystkiego. Pieniędzy nie ma i nie będzie. Wszystko to na szkodę Narodu. Za 3 lata będzie jak dawniej bieda i willkommen in Deutschland.
GUTOMBO
7 miesięcy temu
Już na koalicję 15 pażdziernika nie zagłosuję. Na PIS nie mogę. Po prostu przestałem chodzić na wybory od kwietnia 2024. Koalicja to hamulcowy inwestycji.
Alonso
7 miesięcy temu
Trzeba skontrolować Laska bo bierze kasę nie wiadomo za co!!!
NAJNOWSZE KOMENTARZE (17)
Fakt
6 miesięcy temu
Ten Rząd to dywersant !!!
AntyPis
6 miesięcy temu
W zarządzie stowarzyszenia "Tak dla CPK", którego twarzą medialną jest Maciej Wilk (członek katolickiego Klubu Jagiellońskiego), obecny jest także Michał Czarnik, człowiek PiS od wielu lat. Dorobił się wsadzony na stołki przez PiS: PGniG, KGHM, Tauron. Milioner. Potem 2019-2023 był w CPK i najwyraźniej tęskni za pieniążkami... W zarządzie także Patryk Wild, brat Mikołaja, byłego prezes CPK z rozdania PiS i ultraprawicowiec R.Milczarski, były prezes LOT z rozdania PiS. A stowarzyszenie udaje w mediach, że jest APOLITYCZNE. Hahahahaha! Nie dajcie się nabrać na "obiektywizm" tego stowarzyszenia. Tam gruba kasa idzie na PR i odczarowanie CPK jako "utopii PiS" i przekucia tego w "interes narodowy". Macie wierzyć, że to zdradzieckie, proniemieckie PO chce podciąć skrzydła naszej husarii. Jak myślisz inaczej, to żeś niemiecki agent i koniec dyskusji. Czyli klasyczna narracja PiS. Żeby mogli dalej się paść na państwowych posadkach jak na nich znowu zagłosujecie "ku chwale ojczyzny"...
Henio
6 miesięcy temu
-Raport międzyresortowego, interdyscyplinarnego zespołu ds. wyboru lokalizacji lotniska centralnego dla polski 2003 rok - wnioski: m. in. budować nowe lotnisko dla Wa-wy - Analiza INECO-SENER 2005 rok - wnioski: budować nowe lotnisko, zamknąć Okęcie - Raport konsorcjum 4 firm (PwC, OW, DFS, MKm) - wnioski: budować nowe lotnisko, zamknąć Okęcie - Uchwała KPRM 2015 rok - budować nowe lotnisko między Wa-wą, a Łodzią - resortowy zespół ds. CPL 2016 rok - budować nowe lotnisko dla Wa-wy, zamknąć Okęcie - Liczne raporty prywatnych podmiotów: Kearney, WEI, Political Insight, Instytut Sobieskiego - wszyscy zgodni - budować nowe lotnisko, zamknąć Okęcie
JestemZaRozwo...
6 miesięcy temu
Wysyłajcie listy do biura Laska! Przychodźcie tam osobiście i dopytujcie! Muszą czuć presję społeczeństwa! Biuro poselskie Laska mieści się w Piasecznie, ul. Warszawska 1.
Donald
6 miesięcy temu
CPK nie będzie, bi trzeba chronić interesy naszych sąsiadów. Za to będziemy rozbudowywać obecne lotniska. Całe CARGO zostawmy sąsiadom.