Miasto toczyło, momentami zażarty, spór z poprzednim rządem o to, do kogo należy powinność pogłębienia ostatniego odcinka rzeki Elbląg, dzięki czemu do po części samorządowego portu mogłyby wpływać nieporównywalnie większe jednostki niż obecnie. To element inwestycji, który nadaje większy sens przekopowi Mierzei Wiślanej.
W skrócie - samorząd przekonywał, że to kompetencje państwa, a rząd, iż jest to powinność Elbląga. PiS oferował wkład na inwestycję, ale kosztem przejęcia większości udziałów w porcie. Strony przerzucały się opiniami prawnymi, które potwierdzały ich stanowiska.
Po zmianie władzy w Polsce sytuacja się klaruje. Wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka powiedział w czwartek (9 maja), że budżet programu "Budowa nowej drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską" zostanie zwiększony o 33 mln zł, aby pogłębić ostatni odcinek rzeki Elbląg przed elbląskim portem.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Koniec sporu o ostatni etap przekopu Mierzei Wiślanej
- Na przekop Mierzei Wiślanej wydano ok. 2 mld zł. Natomiast naszym celem jest to, żeby inwestycję, która pochłonęła tak duże środki finansowe, uczynić użyteczną, czyli sprawić, by statki o długości 100 metrów i zanurzeniu ok. 4,5 metra mogły wpływać do portu w Elblągu - mówił w czwartek na posiedzeniu sejmowej komisji gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka
I dodał:
Doszliśmy do porozumienia z przedstawicielami samorządu Elbląga i podjęliśmy decyzję, że to rząd poprzez swoją instytucję, jaką jest Urząd Morski w Gdyni, będzie realizował pogłębienie toru wodnego na ostatnim odcinku, a port, który jest portem komunalnym, będzie realizował swoje działania zgodnie z własnością.
Wiceminister przekazał, że 8 maja został podpisany wniosek o wpisanie do wykazu prac legislacyjnych i programowych projektu zmiany uchwały, zwiększający budżet inwestycji. Podkreślił również, że pogłębienie toru wodnego przed elbląski portem jest "inwestycją kluczową, aby mógł się on rozwijać".
11 kwietnia Urząd Morski w Gdyni podpisał umowę na opracowanie dokumentacji projektowej dla (dotąd) spornego elementu inwestycji. Gotowa ma być w sierpniu, a początek prac może zacząć się na przełomie 2024 i 2025 r.
Całkowita długość drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga to prawie 23 km, w tym samo przejście przez Zalew Wiślany ma nieco ponad 10 km, na rzece Elbląg - także ponad 10 km. Pozostałe ok. 2,5 km to odcinek, na który złożą się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe. Kanał oraz cały tor wodny będą miały docelowo 5 m głębokości.