Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. Jacek Losik
|
aktualizacja

Kończy się zażarty spór z przekopem Mierzei w tle. Są pieniądze na "kluczową inwestycję"

252
Podziel się:

Wszystko wskazuje na to, że spór między państwem a Elblągiem o pogłębienie ostatniego odcinka rzeki prowadzącej do miejskiego portu się niedługo zakończy. Chodzi o ostatni etap wielkiej inwestycji, która rozpoczęła się od przekopu Mierzei Wiślanej, łączącego Zatokę Gdańską z Zalewem Wiślanym.

Kończy się zażarty spór z przekopem Mierzei w tle. Są pieniądze na "kluczową inwestycję"
Port Morski w Elblagu (money.pl, Jacek Losik)

Miasto toczyło, momentami zażarty, spór z poprzednim rządem o to, do kogo należy powinność pogłębienia ostatniego odcinka rzeki Elbląg, dzięki czemu do po części samorządowego portu mogłyby wpływać nieporównywalnie większe jednostki niż obecnie. To element inwestycji, który nadaje większy sens przekopowi Mierzei Wiślanej.

W skrócie - samorząd przekonywał, że to kompetencje państwa, a rząd, iż jest to powinność Elbląga. PiS oferował wkład na inwestycję, ale kosztem przejęcia większości udziałów w porcie. Strony przerzucały się opiniami prawnymi, które potwierdzały ich stanowiska.

Po zmianie władzy w Polsce sytuacja się klaruje. Wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka powiedział w czwartek (9 maja), że budżet programu "Budowa nowej drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską" zostanie zwiększony o 33 mln zł, aby pogłębić ostatni odcinek rzeki Elbląg przed elbląskim portem.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Nowa wizytówka Łodzi? W majówkę były tłumy. Ludzie zaskoczeni cenami

Koniec sporu o ostatni etap przekopu Mierzei Wiślanej

- Na przekop Mierzei Wiślanej wydano ok. 2 mld zł. Natomiast naszym celem jest to, żeby inwestycję, która pochłonęła tak duże środki finansowe, uczynić użyteczną, czyli sprawić, by statki o długości 100 metrów i zanurzeniu ok. 4,5 metra mogły wpływać do portu w Elblągu - mówił w czwartek na posiedzeniu sejmowej komisji gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka

I dodał:

Doszliśmy do porozumienia z przedstawicielami samorządu Elbląga i podjęliśmy decyzję, że to rząd poprzez swoją instytucję, jaką jest Urząd Morski w Gdyni, będzie realizował pogłębienie toru wodnego na ostatnim odcinku, a port, który jest portem komunalnym, będzie realizował swoje działania zgodnie z własnością.

Wiceminister przekazał, że 8 maja został podpisany wniosek o wpisanie do wykazu prac legislacyjnych i programowych projektu zmiany uchwały, zwiększający budżet inwestycji. Podkreślił również, że pogłębienie toru wodnego przed elbląski portem jest "inwestycją kluczową, aby mógł się on rozwijać".

11 kwietnia Urząd Morski w Gdyni podpisał umowę na opracowanie dokumentacji projektowej dla (dotąd) spornego elementu inwestycji. Gotowa ma być w sierpniu, a początek prac może zacząć się na przełomie 2024 i 2025 r.

Całkowita długość drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga to prawie 23 km, w tym samo przejście przez Zalew Wiślany ma nieco ponad 10 km, na rzece Elbląg - także ponad 10 km. Pozostałe ok. 2,5 km to odcinek, na który złożą się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe. Kanał oraz cały tor wodny będą miały docelowo 5 m głębokości.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(252)
WYRÓŻNIONE
Cud!
8 miesięcy temu
To teraz ten przekop już jest dobry i potrzebny i trzeba go dokończyć!??? Nie do wiary, za czasów poprzedniej władzy był zły, zbędny i podobno nieekologiczny.
polak
8 miesięcy temu
hmm a dlaczego z naszych publicznych pieniędzy lekką ręką rozdajemy kasę ?? skoro udziały w porcie są własnością Elbląga to oni na tym zarabiają i jest w ich interesie pogłębianie a nie całej polski.
lody kręcone
8 miesięcy temu
Pogłębianie to nie jest jednorazowa akcja ! To regularne działania które kosztują. PiS chciał by w zamian za pogłębianie, połowę zysków z portu szło do Skarbu Państwa co miało zrekompensować choć w części wydatki podatników. Jednak następny wałek ukręcony. Podatnicy krajowi zapłacą i będą płacić regularnie za pogłębianie toru a kasiora, nie tylko ze sprzedaży nabrzeża portu oraz doków rozładunkowych ale też z postoju przybijających statków pójdzie do prywatnych kieszeni.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (252)
Batory
4 miesiące temu
Zostanie na zawsze, juz rozwija region. Poszerzac, poglebiac i zarabiac. Inni to robią od 500 lat. Batory to wymyslil.
KZG
5 miesięcy temu
Przekop przed Krynicą to dwa mosty i poważne zakłócenia komunikacji (duży ruch). Przekop za Krynicą dużo tańszy, ruch mały, jeden most. Kto wziął kasę???
fafuła
6 miesięcy temu
Jak wygrali to teraz mogą sobie pogłębić aż do KRAKOWA a nawet dalej.
Batory
6 miesięcy temu
Brawo. Pogłębiać, handlować, zarabiac. Na zachodzie robią to od 300 lat
bogu
7 miesięcy temu
Rządy PiS były błogosławieństwem dla Polski.
...
Następna strona