Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. LOS
|
aktualizacja

Nowe szybkie połączenie między Paryżem a Berlinem. Pociąg rozpędza się do 320 km/h

9
Podziel się:

Z Paryża w poniedziałek wyruszył nowy szybki pociąg do Berlina. W ten sposób zainaugurowano codzienne połączenie między stolicami Francji i Niemiec. Francuskie media twierdzą jednak, że cena biletu i czas podróży nie są konkurencyjne wobec tanich lotów. Innego zdania są kolejarze.

Nowe szybkie połączenie między Paryżem a Berlinem. Pociąg rozpędza się do 320 km/h
Pociąg DB dla połączeń ekspresowych na stacji w Berlinie (Adobe Stock, YURIY DYACHYSHYN)

Podróż między Paryżem a Berlinem zajmie osiem godzin. Anja Schoellmann, przedstawicielka niemieckich kolei Deutsche Bahn, podkreśliła w poniedziałek (16 grudnia) przed wyruszeniem pociągu, że nowe połączenie "stworzy nowy pomost między dwoma wielkimi ośrodkami kulturalnymi i politycznymi naszego kontynentu". To efekt współpracy DB z francuskimi kolejami SNCF.

Jean-Pierre Farandou, szef SNCF, zaznaczył, że niemal jedna trzecia wszystkich podróży pociągami TGV to przejazdy międzynarodowe. Nowe połączenie obsługiwane będzie jednak przez niemiecki ekspres ICE, a nie TGV. Pociąg wyrusza codziennie o godz. 9.55 z Gare de l'Est, a z Berlina o godz. 11.54.

Na terytorium Francji pociągi osiągają prędkość 320 km/h, a w Niemczech 250 km/h. Połączenie nie wymagało budowy nowej infrastruktury, wykorzystuje istniejące tory prowadzące do Frankfurtu.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Zbudował medyczne imperium. Z usług jego firmy korzysta 20 mln Polaków. Jakub Swadźba w Biznes Klasa

Wyzwania i zainteresowanie

Francuskie media zauważają, że osiem godzin podróży to długi czas, a cena biletu (ok. 200 euro w obie strony) nie jest konkurencyjna w porównaniu z tanimi liniami lotniczymi. Mimo to, jak poinformował Farandou, niemal 80 proc. biletów zostało już zarezerwowanych.

"Jestem przekonany, że pociąg będzie miał wielkie powodzenie i że ludzie wolą jechać raczej wygodnie, niż niekiedy jechać w sposób nieco bardziej skomplikowany" do lotnisk poza centrami miast, jak stwierdził Farandou.

Według "Le Monde", popyt na podróże kolejami szybkiej prędkości wzrósł w ostatnich latach. W 2023 r. liczba pasażerów TGV osiągnęła rekordowy poziom 156 mln osób, z czego 34 mln podróżowało trasami międzynarodowymi, co stanowi wzrost o 13 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim.

Zainteresowanie podróżami koleją wzrosło po pandemii, gdy potrzeba podróży "eksplodowała". Firmy wybierają pociągi ze względu na środowisko, a praca zdalna umożliwia efektywne wykorzystanie czasu w podróży. SNCF planuje uruchomienie połączeń Paryż-Monachium i Paryż-Bruksela.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(9)
TOP WYRÓŻNIONE (tylko zalogowani)
Assl
5 dni temu
Takie szybkie połączenia kolejowe między dużymi miastami Europy powinny być powszechne.
Rob
5 dni temu
jak masz dniówkę 200 euro no to jest tanio, jak tygodniówkę to drogo
Sz w.
5 dni temu
Pociągi obstawiane przez DB, więc realnie należy założyć, że 80% będzie miało opóźnienie min. 15min, reszta nie wyjedzie nawet z Berlina
POZOSTAŁE WYRÓŻNIONE
Olo
5 dni temu
Prędkość 320 a u nas trwa od kilku lat remont linii z Poznania do Szczecina i podniosą prędkość tylko do 160. Może nie jesteśmy 100 lat za murzynami ale za Francuzami możemy być jeszcze więcej...
0ko
5 dni temu
Niedoścignionym wzorem dla Polski są Czechy, jeśli chodzi o komunikację publiczną.
Adi
4 dni temu
Przecież Paryż Bruksela już dawno obstawia SNCF
NAJNOWSZE KOMENTARZE (9)
Przemek
2 dni temu
Podróż pociągiem ma o wiele więcej zalet niż samolot. Odchodzą wszystkie procedury lotniskowe, opcje zgubienia bagażu oraz zdecydowanie mniejszy komfort podróży. Dla wielu 2 nogi "na ziemi" to duża zaleta. w razie "w" jak się zepsuje, stanie, wysiądziesz... Często też pociągiem wysiądziesz w samym centrum miasta, a z lotniska trzeba się transferować. Eliminując wpadające przeszkody na tory to kolej wielkich prędkości może być dobrą alternatywą dla samolotów. Ja na tej trasie wolałbym pociąg.
Adi
4 dni temu
Przecież Paryż Bruksela już dawno obstawia SNCF
Sz w.
5 dni temu
Pociągi obstawiane przez DB, więc realnie należy założyć, że 80% będzie miało opóźnienie min. 15min, reszta nie wyjedzie nawet z Berlina
Rob
5 dni temu
jak masz dniówkę 200 euro no to jest tanio, jak tygodniówkę to drogo
Assl
5 dni temu
Takie szybkie połączenia kolejowe między dużymi miastami Europy powinny być powszechne.