Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. LOS
|
aktualizacja

Nowe szybkie połączenie między Paryżem a Berlinem. Pociąg rozpędza się do 320 km/h

9
Podziel się:

Z Paryża w poniedziałek wyruszył nowy szybki pociąg do Berlina. W ten sposób zainaugurowano codzienne połączenie między stolicami Francji i Niemiec. Francuskie media twierdzą jednak, że cena biletu i czas podróży nie są konkurencyjne wobec tanich lotów. Innego zdania są kolejarze.

Nowe szybkie połączenie między Paryżem a Berlinem. Pociąg rozpędza się do 320 km/h
Pociąg DB dla połączeń ekspresowych na stacji w Berlinie (Adobe Stock, YURIY DYACHYSHYN)

Podróż między Paryżem a Berlinem zajmie osiem godzin. Anja Schoellmann, przedstawicielka niemieckich kolei Deutsche Bahn, podkreśliła w poniedziałek (16 grudnia) przed wyruszeniem pociągu, że nowe połączenie "stworzy nowy pomost między dwoma wielkimi ośrodkami kulturalnymi i politycznymi naszego kontynentu". To efekt współpracy DB z francuskimi kolejami SNCF.

Jean-Pierre Farandou, szef SNCF, zaznaczył, że niemal jedna trzecia wszystkich podróży pociągami TGV to przejazdy międzynarodowe. Nowe połączenie obsługiwane będzie jednak przez niemiecki ekspres ICE, a nie TGV. Pociąg wyrusza codziennie o godz. 9.55 z Gare de l'Est, a z Berlina o godz. 11.54.

Na terytorium Francji pociągi osiągają prędkość 320 km/h, a w Niemczech 250 km/h. Połączenie nie wymagało budowy nowej infrastruktury, wykorzystuje istniejące tory prowadzące do Frankfurtu.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Zbudował medyczne imperium. Z usług jego firmy korzysta 20 mln Polaków. Jakub Swadźba w Biznes Klasa

Wyzwania i zainteresowanie

Francuskie media zauważają, że osiem godzin podróży to długi czas, a cena biletu (ok. 200 euro w obie strony) nie jest konkurencyjna w porównaniu z tanimi liniami lotniczymi. Mimo to, jak poinformował Farandou, niemal 80 proc. biletów zostało już zarezerwowanych.

"Jestem przekonany, że pociąg będzie miał wielkie powodzenie i że ludzie wolą jechać raczej wygodnie, niż niekiedy jechać w sposób nieco bardziej skomplikowany" do lotnisk poza centrami miast, jak stwierdził Farandou.

Według "Le Monde", popyt na podróże kolejami szybkiej prędkości wzrósł w ostatnich latach. W 2023 r. liczba pasażerów TGV osiągnęła rekordowy poziom 156 mln osób, z czego 34 mln podróżowało trasami międzynarodowymi, co stanowi wzrost o 13 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim.

Zainteresowanie podróżami koleją wzrosło po pandemii, gdy potrzeba podróży "eksplodowała". Firmy wybierają pociągi ze względu na środowisko, a praca zdalna umożliwia efektywne wykorzystanie czasu w podróży. SNCF planuje uruchomienie połączeń Paryż-Monachium i Paryż-Bruksela.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(9)
TOP WYRÓŻNIONE (tylko zalogowani)
Assl
miesiąc temu
Takie szybkie połączenia kolejowe między dużymi miastami Europy powinny być powszechne.
Rob
miesiąc temu
jak masz dniówkę 200 euro no to jest tanio, jak tygodniówkę to drogo
Sz w.
miesiąc temu
Pociągi obstawiane przez DB, więc realnie należy założyć, że 80% będzie miało opóźnienie min. 15min, reszta nie wyjedzie nawet z Berlina
POZOSTAŁE WYRÓŻNIONE
Olo
miesiąc temu
Prędkość 320 a u nas trwa od kilku lat remont linii z Poznania do Szczecina i podniosą prędkość tylko do 160. Może nie jesteśmy 100 lat za murzynami ale za Francuzami możemy być jeszcze więcej...
0ko
miesiąc temu
Niedoścignionym wzorem dla Polski są Czechy, jeśli chodzi o komunikację publiczną.
Adi
miesiąc temu
Przecież Paryż Bruksela już dawno obstawia SNCF
NAJNOWSZE KOMENTARZE (9)
Przemek
miesiąc temu
Podróż pociągiem ma o wiele więcej zalet niż samolot. Odchodzą wszystkie procedury lotniskowe, opcje zgubienia bagażu oraz zdecydowanie mniejszy komfort podróży. Dla wielu 2 nogi "na ziemi" to duża zaleta. w razie "w" jak się zepsuje, stanie, wysiądziesz... Często też pociągiem wysiądziesz w samym centrum miasta, a z lotniska trzeba się transferować. Eliminując wpadające przeszkody na tory to kolej wielkich prędkości może być dobrą alternatywą dla samolotów. Ja na tej trasie wolałbym pociąg.
Adi
miesiąc temu
Przecież Paryż Bruksela już dawno obstawia SNCF
Sz w.
miesiąc temu
Pociągi obstawiane przez DB, więc realnie należy założyć, że 80% będzie miało opóźnienie min. 15min, reszta nie wyjedzie nawet z Berlina
Rob
miesiąc temu
jak masz dniówkę 200 euro no to jest tanio, jak tygodniówkę to drogo
Assl
miesiąc temu
Takie szybkie połączenia kolejowe między dużymi miastami Europy powinny być powszechne.