Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
KKG
|
aktualizacja

Pachnie aferą. PKP wykryły błędy. Tak je przykrywali

57
Podziel się:

PKP PLK zidentyfikowały błędy w projektach modernizacji infrastruktury kolejowej, przez które prędkość pociągów była obniżana - poinformowała PAP Joanna Kursa z zespołu prasowego spółki. Zamiast skorygować geometrię torów, obniżano dopuszczalną prędkość. Kto jest winny? Spółka dopatruje się przyczyn przede wszystkim w braku odpowiednich kompetencji i niedostatecznym doświadczeniu projektantów.

Pachnie aferą. PKP wykryły błędy. Tak je przykrywali
PKP PLK wykryły błędy w projektach modernizacji infrastruktury kolejowej (East News, ZOFIA BAZAK)

PKP Polskie Linie Kolejowe poinformowały o "zidentyfikowaniu błędów projektowych" w dokumentacji przygotowanej przez wykonawców modernizacji infrastruktury kolejowej. Z analiz wynika, że doszło do nieprawidłowości skutkujących zaniżeniem prędkości pociągów po modernizacji linii. Spółka zapewniła, że podjęte zostały "działania naprawcze".

Jak poinformowała PAP Joanna Kursa z zespołu prasowego PKP PLK, chodzi o kilkanaście "miejsc punktowych" m.in. w Otwocku, Czechowicach-Dziedzicach czy Zgierzu.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Dyskusja o cenach masła. Minister nie chciał odpowiedzieć

PKP PLK podały, że najczęstsze błędy w dokumentacji projektowej to brak obliczeń parametrów kinematycznych zgodnych z obowiązującymi standardami, obliczenia wykonywane w oparciu o nieobowiązujące przepisy, notoryczne zaniżanie prędkości maksymalnej dla pociągów towarowych - przyjmowanie domyślnie wartości 80 km/h, a nie wynikającej wprost z tzw. geometrii poziomej, brak właściwych oznaczeń na planach sytuacyjnych, brak pochylników, które są niezbędne do prawidłowego zaprojektowania infrastruktury, projektowanie z wykorzystaniem oprogramowania nieprzeznaczonego do projektowania geometrii układów torowych lub jedynie zaadaptowanego do tego celu.

Spółka poinformowała, że w efekcie wskazania semaforów nie były dostosowane do możliwości geometrii rozjazdów - np. na rozjazdach maksymalna prędkość zaniżana była do 40 km/h, podczas gdy geometria torów umożliwiała jazdę z prędkością 50 km/h. Ponadto, jak podały PKP PLK, projektowano "nieintuicyjne" dojścia do peronów czy wiaty peronowe pozbawione walorów architektonicznych oraz funkcjonalnych.

Naprawy rozpoczną się po dokładnym zaplanowaniu działań korygujących, które obejmą zarówno istniejącą infrastrukturę, jak i etapy projektowe. W przypadku już zbudowanej infrastruktury, działania będą realizowane w ramach dostępnych środków i możliwości, co może wprowadzać pewne ograniczenia - powiedziała Kursa.

Zapewniła przy tym, że współpraca z wykonawcami w zakresie wprowadzenia odpowiednich zmian w dokumentacji i projekcie wykonawczym pozwoli na rozpoczęcie napraw w możliwie jak najkrótszym czasie, przy minimalnym wpływie na budżet spółki. "Szczegóły dotyczące konkretnych terminów będą zależne od etapu realizacji inwestycji i dostępnych zasobów" - dodała przedstawicielka firmy.

PKP PLK nie odpowiedziały na pytanie PAP dotyczące przewidywanych ogólnych kosztów planowanych poprawek.

"Koszty poszczególnych poprawek będą zróżnicowane w zależności od zakresu działań. W przypadku prostszych modyfikacji, takich jak podbicie toru, będą wynosiły kilkadziesiąt tysięcy złotych. Natomiast bardziej zaawansowane zmiany, takie jak dostosowanie aplikacji systemu sterowania ruchem kolejowym (SRK) na danej stacji, mogą wiązać się z wydatkami rzędu kilku milionów złotych. Ostateczne koszty będą zależne od szczegółowego zakresu przeprowadzonych działań i specyfiki poszczególnych projektów" - zaznaczyła Kursa.

Błędy wynikały z "braku odpowiednich kompetencji"

Spółka dopatruje się przyczyn popełnionych błędów przede wszystkim w braku odpowiednich kompetencji i niedostatecznym doświadczeniu projektantów, a także w nieprawidłowym nadzorze inwestorskim.

"W niektórych przypadkach błędne było przekonanie, że naprawienie problemu polega na obniżeniu prędkości pociągu na semaforze, zamiast wprowadzenia korekt w geometrii toru" - wskazała Kursa, dodając, że takie podejście, choć pozornie prostsze, w konsekwencji okazuje się znacznie droższe od prostej modyfikacji toru, która mogłaby umożliwić uzyskanie wyższej prędkości.

PKP PLK zapowiedziały wyciągnięcie wniosków z zaistniałej sytuacji. "W przyszłości zamierzamy opracowywać koncepcje techniczne we własnym zakresie, angażując osoby z odpowiednimi uprawnieniami projektowymi. Dzięki temu spółka w sposób precyzyjny będzie mogła określić opis przedmiotu zamówienia, co pozwoli na uniknięcie podobnych błędów i zapewni lepszą kontrolę nad jakością projektów" - podsumowała Kursa.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(57)
TOP WYRÓŻNIONE (tylko zalogowani)
Junior
2 miesiące temu
Następnym przykładem remont lini kolejowej Warszawa Poznań za czasów pisu. Linia o dobrych parametrach 160 km/h zmodernizowano na prędkość 160 km/h koszt 2,3 miliardów złotych a można było jakieś fragmenty lini podnieść do 200 km/h jak zrobiono z Warszawy do Gdańska.
nik
2 miesiące temu
Świadczy że zatrudniamy nieudaczników i ciągle wybuchaja afery.Liczy się many,many.......Na nic db nie liczmy,bo zmiany sa podobne.
Szok
2 miesiące temu
Najlepsza polska uczelnia według rankingu szanghajskiego plasuje się w przedziale 400-500. 21 gospodarka świata nie ma ani jednej uczelni w pierwszej setce. Polskie szkolnictwo wyższe tak naprawdę nie istnieje... Praktykanci z uczelni zachodnich zrobiliby to lepiej.
POZOSTAŁE WYRÓŻNIONE
ssd
2 miesiące temu
może projektowali absolwenci Kolegium Humanum ?
ula
2 miesiące temu
a co na to byli prezesi PKP PLK S.A.
Generał guber...
2 miesiące temu
Gdybyśmy tylko mieli Syberię to zapewne zasiedlilibyśmy ją szybciej niż Rosjanie lub Chińczycy.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (57)
teramistrz
miesiąc temu
Nie obrażajcie kolejarzy, PKP to było , a teraz … ?
teramistrz
miesiąc temu
Nie obrażajcie kolejarzy, PKP to było , a teraz … ?
Berry
miesiąc temu
Po co nam 250 - jak nie ma normalnch przejazdów z małych miejscowości do miast??? Wydać miliardy na skrócenie o 10 minut z Warszawy do Krakowa - kosztem tysięcy ludzi niemogących dojechać do pracy lub uczniów - do szkoły. Ma być SHOW - nie wartość dla ludzi...
Szok
2 miesiące temu
Najlepsza polska uczelnia według rankingu szanghajskiego plasuje się w przedziale 400-500. 21 gospodarka świata nie ma ani jednej uczelni w pierwszej setce. Polskie szkolnictwo wyższe tak naprawdę nie istnieje... Praktykanci z uczelni zachodnich zrobiliby to lepiej.
Ofertujący
2 miesiące temu
Szkoda, że nie przyglądają się pracy swoich PM, którzy nie mają pojęcia na temat inwestycji infrastrukturalnych i wprowadzają zmiany do projektów bo nie maja pieniędzy. Tego już nie napisali. Nie napisali również nic o OPZ, które nie wskazują jakie są wymagania dla danej linii. Można tak wiele przykładów podawać. Biura projektowe również nie są tutaj bez winy. Każdy szuka oszczędności. Niestety kryteria oceny ofert w przetargach to 100% cena...więc wszyscy zaniżają wyceny a PKP PLK się cieszy bo będzie mogła obsmarować projektantów bo przecież oni są wszystkiemu winni.
...
Następna strona