- Chronią nas kolejne przepisy, które poprawiają nasze bezpieczeństwo, ponieważ przypominam, że wszyscy możemy paść ofiarą podobnych oszustw. Skutki takich działań mogą być dotkliwe – od wyłudzenia poufnych danych po kradzież pieniędzy z naszych kont bankowych - wyjaśnia wicepremier, minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski.
Tak chcą walczyć z oszustami. Nowe przepisy weszły w życie
Firmy telekomunikacyjne mają teraz obowiązek blokować wiadomości SMS zawierające fałszywe nadpisy (identyfikatory wiadomości SMS), przez które oszuści podszywają się pod podmioty publiczne. Przykładem prawdziwego nadpisu jest np. "e-US" używany przez Krajową Administrację Skarbową.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
"Wielokrotnie słyszeliśmy o próbach wyłudzania danych przez oszustów podających się za pracowników banku, spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych, zakładów ubezpieczeń czy instytucji publicznych. Dlatego funkcjonuje również wykaz numerów służących wyłącznie do odbierania połączeń głosowych. Jest on prowadzony przez Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej, który – na podstawie wniosków m.in. banków czy podmiotów publicznych – dokonuje wpisu numeru służącego wyłącznie do odbierania połączeń" - informuje Ministerstwo Cyfryzacji.
"Rozwiązanie to ograniczy możliwość podszywania się oszustów pod numery infolinii banków, urzędów, czy innych podmiotów - numer wpisany do wykazu nie będzie służył do inicjowania połączenia. Oszust, próbując wykorzystać numer wpisany do wykazu, nie osiągnie swojego celu, ponieważ połączenie to zostanie od razu zablokowane. Rozwiązanie to zdecydowanie poprawi bezpieczeństwo konsumentów" - przekonuje resort cyfryzacji.
Ministerstwo dodaje, że kolejnym etapem wdrożenia ustawy będzie podłączenie się do systemu telegraf.cert.pl, służącego do przekazywania wzorca fałszywej wiadomości SMS – na to przedsiębiorcy telekomunikacyjni świadczący usługi SMS mają czas do 16 kwietnia 2024 r. Blokowane będą wiadomości SMS, które są zgodne z wzorcem fałszywej wiadomości – taka wiadomość nie dotrze do adresata.
We wrześniu wejdą w życie obowiązki dotyczące zwalczania fałszywych połączeń głosowych przez przedsiębiorców telekomunikacyjnych. Czas ten jest potrzebny na wdrożenie rozwiązań mających na celu identyfikację fałszywego ruchu w sieciach telekomunikacyjnych.