Koalicja Obywatelska wśród 100 konkretów, którymi miała się w ciągu 100 dni od przejęcia władzy, wymieniła kwestię likwidacji Funduszu Kościelnego. Zapewniała, że skończy z przekazywaniem Kościołowi katolickiemu środków z budżetu państwa. Tymczasem - jak podaje "Fakt" - w budżecie na 2025 rok zaplanowano już ponad 275 mln zł – to rekordowa suma.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Fundusz Kościelny do likwidacji?
Fundusz Kościelny od lat jest sukcesywnie powiększany – w 2015 roku wydatki wynosiły 128 mln zł, a od tamtej pory stopniowo rosły. Dla przykładu: w 2022 r. Fundusz wynosił 200 mln zł, w 2023 r. - 216 mln zł, natomiast w 2024 roku - 257 mln zł.
Dziennik podaje, że mimo obietnic KO, w tym premiera Donalda Tuska, dotyczących wprowadzenia nowego rozwiązania od 2025 roku, prace nad zmianami posuwają się powoli. Międzyresortowy zespół, który miał opracować nowe przepisy, spotkał się dotychczas tylko dwukrotnie.
Minister finansów Andrzej Domański potwierdził, że prace nad zmianami trwają, a kolejne spotkanie zespołu miało odbyć się w połowie sierpnia. Jednak tempo prac sugeruje, że nowe rozwiązania nie wejdą w życie przed końcem roku, co potwierdza zaplanowanie zwiększonych wydatków na Fundusz Kościelny w budżecie na 2025 rok.
Rząd tłumaczy zwiększenie wydatków skutkami podniesienia płacy minimalnej, która wpływa na wysokość składek na emerytury duchownych. Część z nich, zatrudnionych na umowę o pracę w szkołach, uczelniach, kuriach czy jako kapelani, opłaca składki ZUS podobnie jak inni pracownicy. - czytamy.
Natomiast duchowni zajmujący się wyłącznie działalnością duszpasterską sami opłacają 20 proc. składki, a pozostałe 80 proc. pochodzi z Funduszu Kościelnego.
Po co powstał Fundusz Kościelny?
Fundusz Kościelny powstał na mocy ustawy z 20 marca 1950 r. o przejęciu przez państwo dóbr martwej ręki, poręczeniu proboszczom posiadania gospodarstw rolnych i utworzeniu Funduszu Kościelnego. Według założeń miał być formą rekompensaty dla Kościołów i związków wyznaniowych za przejęte od nich przez państwo nieruchomości ziemskie. Z tych nieruchomości miała zostać utworzona masa majątkowa, z której dochód miał być dzielony między Kościoły proporcjonalnie do wielkości zabranych nieruchomości.
Z Funduszu Kościelnego korzystają wszystkie działające legalnie w Polsce związki wyznaniowe, także te, które nie działały w naszym kraju w 1950 r. i nie utraciły żadnych nieruchomości.
Prace nad zmianami dotyczącymi Funduszu Kościelnego odbywały się już w latach 2012-2013. Zakończyły się przygotowaniem roboczego projektu i umowy między Konferencją Episkopatu Polski a rządem RP. Projekt został przedstawiony do konsultacji społecznych, ale ostatecznie prace nad nim przerwano. W 2014 r. rząd umówił się z Kościołem katolickim na odłożenie kwestii do 1 stycznia 2016 r., uznając, że temat nie powinien być przedmiotem kampanii wyborczej. Do sprawy powrócono w 2023 r. po wyborach parlamentarnych.