Chodzi o Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/988 dotyczące ogólnego bezpieczeństwa produktów (GPSR). Jego celem jest dostosowanie przepisów do nowych wyzwań związanych m.in. z rosnącą popularnością zakupów online i skuteczniejsze wycofywanie z rynku groźnych produktów.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Nowe przepisy ws. zabawek i elektroniki. Firmy muszą się dostosować
"Fakt" podaje, że unijny dokument dotyczy produktów nowych, używanych, naprawionych i odnowionych. Wyjątkiem są te towary, które wymagają naprawy przed użyciem. Przepisy obejmują takie artykuły jak m.in. sprzęt elektroniczny, zabawki czy kosmetyki. Rozporządzenie nie reguluje kwestii żywności czy leków.
Zgodnie z jego zapisami producenci, importerzy i dystrybutorzy będą mieli obowiązek wdrożyć monitoring bezpieczeństwa - m.in. będą musieli zgłaszać incydenty związane z konkretnymi produktami przez portal Safety Business Gateway. Rozporządzenie nakazuje im także prowadzenie wewnętrznych analiz ryzyka i aktualizacji dokumentacji technicznej produktów.
Klienci mogą liczyć na zwrot pieniędzy
Nowe przepisy mają zapewnić większą ochroną konsumentów. Dlatego w przypadku niebezpiecznych towarów klienci będą mieli prawo do naprawy produktu, wymiany na nowy artykuł lub zwrotu pieniędzy w wysokości odpowiadającej wartości zakupu.
Ostrzeżenia dotyczące produktów mają być odpowiednio oznaczone, a same informacje o ich szczegółach - zrozumiałe i łatwo dostępne.
Państwa członkowskie UE będą mogły nakładać sankcje za złamanie przepisów, aby zmusić firmy do przestrzegania nowych zasad.
Amazon zmienia zasady w tym kraju. Chodzi o zwroty
Naprawa nawet po gwarancji
W kontekście prawa do naprawy ważne zmiany na poziomie UE weszły w życie także 30 lipca 2024 r. Dyrektywa ma ułatwiać naprawę wadliwych sprzętów domowych i zachęcać konsumentów do reperowania sprzętów, zamiast ich wymiany.
Zgodnie z tymi przepisami wytwórcy niektórych produktów, takich jak lodówki, zmywarki, pralki czy smartfony (lista ma zostać jeszcze rozszerzona), są zobowiązani do oferowania konsumentom usług naprawy w rozsądniej cenie. Państwa członkowskie mają dwa lata na wdrożenie nowych przepisów.