Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
MAGL
|

Od dziś nowe obowiązki dla firm. Klienci otrzymają zwrot pieniędzy

5
Podziel się:

13 grudnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa produktów. Dokument wprowadza nowe obowiązki dla firm, które mają zagwarantować konsumentom większą ochronę. W przypadku nabycia groźnych produktów klienci będą mogli domagać się naprawy czy zwrotu pieniędzy.

Od dziś nowe obowiązki dla firm. Klienci otrzymają zwrot pieniędzy
Nowe przepisy dotyczą m.in. elektroniki i zabawek (Adobe Stock, zdj. ilustracyjne)

Chodzi o Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/988 dotyczące ogólnego bezpieczeństwa produktów (GPSR). Jego celem jest dostosowanie przepisów do nowych wyzwań związanych m.in. z rosnącą popularnością zakupów online i skuteczniejsze wycofywanie z rynku groźnych produktów.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Kosztował 600 tys. zł. Wygląda jak zwykły dom, ale kryje się w nim sekret

Nowe przepisy ws. zabawek i elektroniki. Firmy muszą się dostosować

"Fakt" podaje, że unijny dokument dotyczy produktów nowych, używanych, naprawionych i odnowionych. Wyjątkiem są te towary, które wymagają naprawy przed użyciem. Przepisy obejmują takie artykuły jak m.in. sprzęt elektroniczny, zabawki czy kosmetyki. Rozporządzenie nie reguluje kwestii żywności czy leków.

Zgodnie z jego zapisami producenci, importerzy i dystrybutorzy będą mieli obowiązek wdrożyć monitoring bezpieczeństwa - m.in. będą musieli zgłaszać incydenty związane z konkretnymi produktami przez portal Safety Business Gateway. Rozporządzenie nakazuje im także prowadzenie wewnętrznych analiz ryzyka i aktualizacji dokumentacji technicznej produktów.

Klienci mogą liczyć na zwrot pieniędzy

Nowe przepisy mają zapewnić większą ochroną konsumentów. Dlatego w przypadku niebezpiecznych towarów klienci będą mieli prawo do naprawy produktu, wymiany na nowy artykuł lub zwrotu pieniędzy w wysokości odpowiadającej wartości zakupu.

Ostrzeżenia dotyczące produktów mają być odpowiednio oznaczone, a same informacje o ich szczegółach - zrozumiałe i łatwo dostępne.

Państwa członkowskie UE będą mogły nakładać sankcje za złamanie przepisów, aby zmusić firmy do przestrzegania nowych zasad.

Naprawa nawet po gwarancji

W kontekście prawa do naprawy ważne zmiany na poziomie UE weszły w życie także 30 lipca 2024 r. Dyrektywa ma ułatwiać naprawę wadliwych sprzętów domowych i zachęcać konsumentów do reperowania sprzętów, zamiast ich wymiany.

Zgodnie z tymi przepisami wytwórcy niektórych produktów, takich jak lodówki, zmywarki, pralki czy smartfony (lista ma zostać jeszcze rozszerzona), są zobowiązani do oferowania konsumentom usług naprawy w rozsądniej cenie. Państwa członkowskie mają dwa lata na wdrożenie nowych przepisów.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(5)
TOP WYRÓŻNIONE (tylko zalogowani)
undefined und...
1 tyg. temu
Producent i tak zaplanuje budowę sprzętu tak żeby się definitywnie zepsuł po okresie gwarancji -- bo jest to im na rękę
dziwny kraj
1 tyg. temu
co to za jednostka rozsądna cena ? dla mnie do 100 zł a dla producenta ile ? do 1000 zł , a moze do 2000 zł ?
POZOSTAŁE WYRÓŻNIONE
ech
1 tyg. temu
Już to widzę...
Plastuś
1 tyg. temu
Przepisy nie chronią klientów a bronią korpo przed mała konkurencją. Amazon stać na gówno towar, mały sklepik zniknie po 1 incydencie z popularnym produktem.
Lucky
1 tyg. temu
A wszystkie państwa nieunijne jak Chiny itp. to olewają. I co mi zrobicie?!
NAJNOWSZE KOMENTARZE (5)
Lucky
1 tyg. temu
A wszystkie państwa nieunijne jak Chiny itp. to olewają. I co mi zrobicie?!
dziwny kraj
1 tyg. temu
co to za jednostka rozsądna cena ? dla mnie do 100 zł a dla producenta ile ? do 1000 zł , a moze do 2000 zł ?
Plastuś
1 tyg. temu
Przepisy nie chronią klientów a bronią korpo przed mała konkurencją. Amazon stać na gówno towar, mały sklepik zniknie po 1 incydencie z popularnym produktem.
undefined und...
1 tyg. temu
Producent i tak zaplanuje budowę sprzętu tak żeby się definitywnie zepsuł po okresie gwarancji -- bo jest to im na rękę
ech
1 tyg. temu
Już to widzę...