Zgodnie z proponowanymi zmianami od 1 lipca 2024 r. do centrum Warszawy nie wjadą diesle mające więcej niż 18 lat oraz auta benzynowe mające więcej niż 27 lat.
Plan jest rozpisany od lipca 2024 r. aż do 2032 r. po to, by ograniczać zatrucie powietrza, które ma wpływ na nasze zdrowie – powiedział podczas spotkania z dziennikarzami prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski.
Tak ma przebiegać strefa czystego transportu
Zgodnie z zaprezentowanymi analizami, pierwszy etap (będzie wdrożony w 2024 r.) ograniczy możliwość wjazdu ok. 2 proc. pojazdów. Boleśniejsze będą już kolejne etapy, gdyż stopniowo możliwość wjazdu będzie ograniczona dla 27, 55 i 74 proc. aut. Najsurowsze obostrzenia mają wejść w życie w 2030 r.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Zgodnie z zaprezentowaną mapą, strefa czystego transportu obejmie: większość Śródmieścia, fragmenty Woli, Ochoty a po drugiej stronie Wisły: Saską Kępę, część Pragi Północ i Południe.
Będą jednak też wyjątki. Do strefy będą mogły wjechać: samochody służb ratowniczych, pojazdy zabytkowe, samochody specjalne np. śmieciarki oraz auta osób niepełnosprawnych. Miasto rozważa też możliwość wprowadzenia wyłączeń czasowych, np. w przypadku konieczności nagłej jazdy do szpitala.
Mandat za wjazd nieuprawnionym pojazdem
Strefę czystego transportu będą kontrolować straż miejska i policja. Wjazd nieuprawnionym, czyli starym, samochodem, który nie będzie posiadać odpowiedniej nalepki, grozić będzie mandat w wysokości 500 zł. – Zasady są jednakowe dla wszystkich, zarówno dla mieszkańców Warszawy, jak i osób przyjezdnych – stwierdził prezydent stolicy.
Warszawa chce też honorować nalepki innych miast, np. Krakowa i Wrocławia, które też już planują wprowadzenie stref czystego transportu. Polityk zapewnił, że surowsze normy dotyczące emisji zanieczyszczeń będą też spełniać pojazdy miejskie.
Wszystkie autobusy jeżdżące w sieci ZTM dziś spełniają wymogi strefy, które będą obowiązywały w 2024 r. To samo dotyczy większości śmieciarek. Chcemy, aby w kolejnych przetargach te przepisy były brane pod uwagę – zapewnił Rafał Trzaskowski.
Dlatego też w 2026 r. miasto planuje wymienić 200 autobusów na zero- i niskoemisyjne. – Ale trzeba zauważyć, że mówimy o części Warszawy, w której będą się poruszać autobusy zero- i niskoemisyjne – podkreślił polityk.
Rozpoczynają się konsultacje
Rozpoczęła się już akcja informacyjna dotycząca strefy czystego powietrza. Ruszają również konsultacje dotyczące nowego rozwiązania. Zainteresowani będą mogli wziąć w nich udział w internecie, jak i zgłaszać swoje wnioski do urzędu dzielnicy. – Tak, żeby warszawiacy wcześniej mogli planować swoje zachowania, zakupy samochodów w kontekście najbliższych 10 lat – zaznaczył prezydent.
Zaczynamy konsultacje, bo chcemy przedyskutować tempo wprowadzania tych zmian oraz obszar ich wprowadzenia. Na razie proponujemy wprowadzenie strefy czystego transportu na terenie tzw. funkcjonalnego centrum, czyli głównie Śródmieścia z częściami przylegających dzielnic. Ale o tym będziemy rozmawiali z warszawiakami – zapewnił Rafał Trzaskowski.
Polityk wyjaśnił, że ten obszar władze miasta wytyczyły ze względu na analizy, które wykazują, że na nim występują największe zanieczyszczenia. Ograniczony jest też największymi arteriami okalającymi centrum. Ostateczną decyzję w tym zakresie jednak podejmą radni. – Mam nadzieję, że jeszcze w tym roku Rada Warszawy przyjmie odpowiednią uchwałę – stwierdził szef magistratu.
Urzędnicy też deklarują, że wprowadzają strefę czystego transportu zgodnie z ustawą o elektromobilności i paliwach alternatywnych oraz na mocy uchwały Sejmiku Województwa Mazowieckiego.
Jeśli chcesz być na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami ekonomicznymi i biznesowymi, skorzystaj z naszego Chatbota, klikając tutaj.