Ministerstwo Infrastruktury odpowiedziało na prośbę money.pl o komentarz ws. powodów odwołania Andrzeja Ilkowa z funkcji prezesa Polskich Portów Lotniczych (PPL). Decyzją rady nadzorczej dymisja nastąpiła w ubiegły piątek, gdy Ilków był na urlopie. Na stanowisko powołano go niespełna rok wcześniej, w marcu 2024 r.
- Uchwała w sprawie odwołania Andrzeja Ilkowa ze składu zarządu PPL została podjęta przez radę nadzorczą spółki zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa. Decyzja Rady wynikała z potrzeby zapewnienia optymalnych warunków do realizacji długoterminowych planów spółki, w szczególności w kontekście dalszego rozwoju Lotniska Chopina - stwierdziła Anna Szumańska, rzeczniczka resortu infrastruktury, w odpowiedzi przesłanej money.pl.
Takim uzasadnieniem zaskoczony jest Andrzej Ilków, z którym rozmawiamy już po powrocie z urlopu. - Nie zgadzam się ze stanowiskiem resortu i nie sądzę, by był to rzeczywisty powód mojego odwołania. Przez 11 miesięcy "prezesowania" byłem inicjatorem wielu projektów dotyczących trzech lotnisk bezpośrednio zarządzanych przez PPL. Pracowałem nad długoterminowymi planami spółki i najważniejszym projektem, czyli dalszym rozwojem Lotniska Chopina - mówi nam Ilków, dodając, że analizuje z prawnikami dalsze kroki.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Jak Ilków został prezesem PPL?
Andrzej Ilków jest absolwentem Wydziału Transportu Politechniki Warszawskiej, a także studiów podyplomowych w Wyższej Szkole Oficerskiej Sił Powietrznych w Dęblinie. 20 lat pełnił służbę w Wojskach Lotniczych i Obrony Powietrznej. W różnych okresach zasiadał w radach nadzorczych spółek: Międzynarodowego Portu Lotniczego im. Jana Pawła II Kraków-Balice, Portu Lotniczego Szczecin-Goleniów, Mazowieckiego Portu Lotniczego Warszawa-Modlin, Portu Lotniczego Poznań-Ławica, oraz spółek ACS i GDN Airport Services.
Po zmianie władzy w Polsce, w styczniu 2024 r. Maciej Lasek, pełnomocnik rządu ds. CPK (dziś również wiceminister infrastruktury), powołał Ilkowa do rady nadzorczej Centralnego Portu Komunikacyjnego, której został wiceprzewodniczącym. Dwa miesiące później Andrzej Ilków wygrał konkurs na prezesa Polskich Portów Lotniczych.
Na stronie internetowej PPL wciąż można odnaleźć komunikat prasowy spółki wydany 19 marca 2024 r. po wygranym przez Ilkowa konkursie na prezesa. Podkreślono w nim, że "jest doświadczonym w zarządzaniu portami lotniczymi managerem", a także, że to on "zainicjował i wprowadził na lotnisku proces koordynacji rozkładów lotów, który jest wykorzystywany do dzisiaj. Nadzorował proces rozbudowy Lotniska Chopina w latach 2011-2014".
Rozbudowa Lotniska Chopina. Kluczowy projekt dla PPL
Niewiele ponad miesiąc po wybraniu Ilkowa na prezesa spółka ogłosiła, że wraca do koncepcji rozbudowy terminala Lotniska Chopina w Warszawie, aby zwiększyć jego przepustowość do 30 mln pasażerów rocznie. Na zorganizowanej wówczas konferencji prasowej wiceminister Maciej Lasek mówił, że to "odkurzenie" projektu planowanego już wcześniej, ale zarzuconego przez rząd Prawa i Sprawiedliwości.
- Niestety, dziś musimy się mierzyć z zaniedbaniami poprzedników. Gdyby w 2019 r. nie podjęto bez żadnych podstaw decyzji o zaprzestaniu modernizacji Lotniska Chopina, to dzisiaj moglibyśmy obsługiwać do 26-27 mln pasażerów rocznie i ze spokojem budować CPK - podkreślał pełnomocnik rządu ds. CPK.
Kilka dni później Andrzej Ilków w wywiadzie dla money.pl mówił, że rozbudowa tzw. strony airside lotniska (drogi startowe, płyty postojowe, itd.) z lat 2011-2014 pozwoliła zwiększyć liczbę operacji z 36 do 48 na godzinę. Przekonywał, że rozbudowa ta powinna mieć kontynuację. - I my ją wówczas planowaliśmy. Skoro mamy port lotniczy, który może obsłużyć 48 operacji na godzinę, to powinna zostać przeprowadzona druga rozbudowa, tym razem w części terminalowej lotniska. Wtedy powstał dokument pokazujący kilka wariantów rozbudowy — stwierdził wówczas.
"Trzy dni później zostałem odwołany"
Dziś w rozmowie z nami nie kryje zdziwienia, czytając, że musiał odejść ze stanowiska, aby "zapewnić optymalne warunki do realizacji długoterminowych planów spółki, w szczególności w kontekście dalszego rozwoju Lotniska Chopina".
- Na obradach rady nadzorczej 18 lutego przedstawiłem prezentację dotyczącą trzeciego, ostatniego etapu prac koncepcyjnych dot. modernizacji Lotniska Chopina. Ponieważ ustaliliśmy, że przełomowe momenty projektu będą panu ministrowi prezentowane w celu akceptacji, zaprosiłem pana ministra na obrady. Wykonawca potwierdził założony na początku termin zakończenia prac, czyli na sezon letni 2029 r. Spotkanie skończyło się pełną akceptacją trzeciego etapu, a zespół zadaniowy dostał zielone światło do dalszych prac. Trzy dni później zostałem odwołany - dodaje Andrzej Ilków.
Polskie Porty Lotnicze będą poszukiwać nowego kandydata na prezesa spółki w drodze konkursu. Do czasu jego rozstrzygnięcia p.o. prezesa PPL jest Marcin Danił, członek zarządu ds. finansowo-handlowych. W zarządzie pozostaje też Adam Sanocki, członek zarządu ds. strategii i marketingu.
Zwróciliśmy się do Ministerstwa Infrastruktury, wiceministra Macieja Laska oraz Polskich Portów Lotniczych z prośbą o komentarze do stanowiska Andrzeja Ilkowa. Resort infrastruktury w przesłanej odpowiedzi podtrzymał cytowane w naszym artykule stanowisko i odesłał do rady nadzorczej PPL ws. dalszych wyjaśnień.
Marcin Walków, dziennikarz i wydawca money.pl