Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. MLG
|

Ogromne wiertło z Chin wydrąży jeden z najdłuższych tuneli w Polsce

25
Podziel się:

Niemal 5 m średnicy, waży 600 ton i zmieści się na 30 ciężarówkach- tak prezentuje się powstała w chińskim Changsha, tarcza TBM, która wydrąży jeden z tuneli pod Pisarzową w woj. małopolskim. Jak informuje PKP PLK, maszyna jeszcze w tym miesiącu przypłynie do Polski.

Ogromne wiertło z Chin wydrąży jeden z najdłuższych tuneli w Polsce
Powstała w chińskim Changsha, tarcza TBM wydrąży jeden z tuneli w Małopolsce (PKP PLK)

PKP PLK informuje, że dzięki ogromnej tarczy linia kolejowa pomiędzy Nowym Sączem a Limanową poprowadzona zostanie w nowym śladzie, który pozwoli na przyspieszenie pociągów i skrócenie podróży. Inwestycja PKP za ponad 1,9 mld zł finansowana jest w ramach Krajowego Planu Odbudowy.

Wielkie wiertło płynie do Polski

Chodzi o modernizację linii kolejowej 104 na odcinku Klęczany – Limanowa. W Męcinie i Mordarce dźwigi, spychacze i koparki przygotowują miejsca, w których będą zaczynać się i kończyć nowe tunele kolejowe. Przekopy pomiędzy tymi dwiema miejscowościami wydrążą ogromne tarcze TBM. Większa będzie pracować przy budowie tunelu właściwego, którym w 2027 roku pojadą pociągi. Mniejsza zrealizuje tunel ewakuacyjny.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Ziobro dostał prezent od koalicji? "Taki jaki chciał"

- Sprawny transport to filar nowoczesnej gospodarki. Linia kolejowa "Podłęże-Piekiełko" połączy nie tylko Kraków z Nowym Sączem i Zakopanem, ale również Polskę ze Słowacją. Dzięki tej inwestycji kolej stanie się bezkonkurencyjnym środkiem transportu na południu Małopolski - przekonuje Piotr Malepszak, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

Pierwsza do pracy przystąpi mniejsza maszyna, która we wrześniu przeszła niezbędne testy i odbiory w fabryce w chińskim Changsha. Następnie została rozebrana i przygotowana do transportu. Ładunek składa się z 36 części o wadze ok. 600 ton. Największa z nich waży 87 ton, a tzw. głowica tnąca ma 4,8 metra średnicy i waży 41 ton. Morska podróż do Polski z portu w Szanghaju zajmie ok. 60 dni. W połowie grudnia zaplanowano rozładunek maszyny w jednym z bałtyckich portów - informuje PKP PLK.

Resztę podróży do Męciny odbędzie w 30 ciężarówkach. Obecnie wykonawcy kończą uzgadnianie trasy przewozu maszyny z zarządcami dróg. Ze względów bezpieczeństwa szczegóły logistyki nie będą podawane do publicznej wiadomości. Po przybyciu na miejsce wiertło zostanie złożone i będzie mogło rozpocząć prace. Kolejna (dużo większa) maszyna jest obecnie przygotowywana do transportu w Chinach. W Polsce pojawi się na przełomie lutego i marca.

Drążenie pod Pisarzową potrwa kilkanaście miesięcy. Realizuje je konsorcjum firm: Budimex SA, Gülermak Air ‎Sanayi Inşaat ve ‎Taahhüt oraz Gülermak. Po zakończeniu prac powstanie jeden z najdłuższych tuneli kolejowych w Polsce. Obiekt o długości 3,750 metrów skróci podróże pomiędzy Limanową a Nowym Sączem. Docelowo pojadą nim pociągi, które połączą Sądecczyznę z resztą Małopolski – Gdowem, Zakopanem i Krakowem.

Największa inwestycja PKP na południu Polski

Modernizacja linii kolejowej nr 104 (Chabówka – Nowy Sącz) jest częścią projektu Podłęże-Piekiełko, największej inwestycji kolejowej na południu Polski. Obecnie prace budowlane toczą się na czterech fragmentach tego projektu (stacja Limanowa, Limanowa – bocznica Klęczany, bocznica Klęczany – Nowy Sącz, Chabówka – Rabka Zaryte).

W Nowym Sączu, Limanowej, Marcinkowicach i Rabce-Zdroju wykonawcy budują nowe mosty, wiadukty, stacje i przystanki. Inwestycja, oprócz modernizacji i elektryfikacji 75 km trasy Chabówka – Nowy Sącz, obejmie również budowę 58 km nowej linii, łączącej Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną. Dzięki temu stworzona zostanie nowa linia kolejowa, która połączy Kraków z Podhalem i Sądecczyzną.

Najszybsze pociągi przejadą trasą Kraków – Nowy Sącz w ok. 60 minut. Natomiast podróż ze stolicy Małopolski do Zakopanego zajmie ok. 90 minut.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
infrastruktura
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(25)
WYRÓŻNIONE
Obiektywny
2 miesiące temu
Czyli bez Chin Polska i cała UE była by III światem.
dcd
2 miesiące temu
Dziękujemy autorowi za 4 ekrany tekstu za to bez mapy. A można uprawiać porządne dziennikarstwo. Pisać jasno, treściwie. Zamieścić choćby szkic gdzie jest tunel i linia kolejowa.
ARTUR
2 miesiące temu
Wszystko dobrze ale może by tak zrobili jeszcze lotnisko w Zakopanem , Chińczykom by to zajęło kilka miesięcy ale 2 pasy mogłyby odciążyć Balice .
NAJNOWSZE KOMENTARZE (25)
Ramzes 50
miesiąc temu
Która to już wiertnica zakupiona? To jest jednorazowego użytku?
zmianowy
miesiąc temu
szkoda tylko ,że Pisarzowa dalej pozostanie" odcięta "od reszty świata , ani dworca ani przystanku , czyli to samo co jest !! Busy obecnie kursują w godzinach kiedy mają korzyści dla siebie, w sobotę 3 kursy, w niedzielę w ogóle ,dojazd do pracy na nocną zmianę i powrót po drugiej zmianie to tylko we własnym zakresie .
Radek
miesiąc temu
A w Polsce sie już nic poważnego nie produkuje tylko sadzi pyrki
KETIW
miesiąc temu
Będą budować 20 lat bo chińszczyzna jak to chińszczyzna zaraz się rozsypie
emeryt
miesiąc temu
Polacy budują maszyny górnicze i nie mogą zrobic wiertła w polsce glupota
...
Następna strona