Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. MLG
|

Ogromne wiertło z Chin wydrąży jeden z najdłuższych tuneli w Polsce

25
Podziel się:

Niemal 5 m średnicy, waży 600 ton i zmieści się na 30 ciężarówkach- tak prezentuje się powstała w chińskim Changsha, tarcza TBM, która wydrąży jeden z tuneli pod Pisarzową w woj. małopolskim. Jak informuje PKP PLK, maszyna jeszcze w tym miesiącu przypłynie do Polski.

Ogromne wiertło z Chin wydrąży jeden z najdłuższych tuneli w Polsce
Powstała w chińskim Changsha, tarcza TBM wydrąży jeden z tuneli w Małopolsce (PKP PLK)

PKP PLK informuje, że dzięki ogromnej tarczy linia kolejowa pomiędzy Nowym Sączem a Limanową poprowadzona zostanie w nowym śladzie, który pozwoli na przyspieszenie pociągów i skrócenie podróży. Inwestycja PKP za ponad 1,9 mld zł finansowana jest w ramach Krajowego Planu Odbudowy.

Wielkie wiertło płynie do Polski

Chodzi o modernizację linii kolejowej 104 na odcinku Klęczany – Limanowa. W Męcinie i Mordarce dźwigi, spychacze i koparki przygotowują miejsca, w których będą zaczynać się i kończyć nowe tunele kolejowe. Przekopy pomiędzy tymi dwiema miejscowościami wydrążą ogromne tarcze TBM. Większa będzie pracować przy budowie tunelu właściwego, którym w 2027 roku pojadą pociągi. Mniejsza zrealizuje tunel ewakuacyjny.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Ziobro dostał prezent od koalicji? "Taki jaki chciał"

- Sprawny transport to filar nowoczesnej gospodarki. Linia kolejowa "Podłęże-Piekiełko" połączy nie tylko Kraków z Nowym Sączem i Zakopanem, ale również Polskę ze Słowacją. Dzięki tej inwestycji kolej stanie się bezkonkurencyjnym środkiem transportu na południu Małopolski - przekonuje Piotr Malepszak, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

Pierwsza do pracy przystąpi mniejsza maszyna, która we wrześniu przeszła niezbędne testy i odbiory w fabryce w chińskim Changsha. Następnie została rozebrana i przygotowana do transportu. Ładunek składa się z 36 części o wadze ok. 600 ton. Największa z nich waży 87 ton, a tzw. głowica tnąca ma 4,8 metra średnicy i waży 41 ton. Morska podróż do Polski z portu w Szanghaju zajmie ok. 60 dni. W połowie grudnia zaplanowano rozładunek maszyny w jednym z bałtyckich portów - informuje PKP PLK.

Resztę podróży do Męciny odbędzie w 30 ciężarówkach. Obecnie wykonawcy kończą uzgadnianie trasy przewozu maszyny z zarządcami dróg. Ze względów bezpieczeństwa szczegóły logistyki nie będą podawane do publicznej wiadomości. Po przybyciu na miejsce wiertło zostanie złożone i będzie mogło rozpocząć prace. Kolejna (dużo większa) maszyna jest obecnie przygotowywana do transportu w Chinach. W Polsce pojawi się na przełomie lutego i marca.

Drążenie pod Pisarzową potrwa kilkanaście miesięcy. Realizuje je konsorcjum firm: Budimex SA, Gülermak Air ‎Sanayi Inşaat ve ‎Taahhüt oraz Gülermak. Po zakończeniu prac powstanie jeden z najdłuższych tuneli kolejowych w Polsce. Obiekt o długości 3,750 metrów skróci podróże pomiędzy Limanową a Nowym Sączem. Docelowo pojadą nim pociągi, które połączą Sądecczyznę z resztą Małopolski – Gdowem, Zakopanem i Krakowem.

Największa inwestycja PKP na południu Polski

Modernizacja linii kolejowej nr 104 (Chabówka – Nowy Sącz) jest częścią projektu Podłęże-Piekiełko, największej inwestycji kolejowej na południu Polski. Obecnie prace budowlane toczą się na czterech fragmentach tego projektu (stacja Limanowa, Limanowa – bocznica Klęczany, bocznica Klęczany – Nowy Sącz, Chabówka – Rabka Zaryte).

W Nowym Sączu, Limanowej, Marcinkowicach i Rabce-Zdroju wykonawcy budują nowe mosty, wiadukty, stacje i przystanki. Inwestycja, oprócz modernizacji i elektryfikacji 75 km trasy Chabówka – Nowy Sącz, obejmie również budowę 58 km nowej linii, łączącej Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną. Dzięki temu stworzona zostanie nowa linia kolejowa, która połączy Kraków z Podhalem i Sądecczyzną.

Najszybsze pociągi przejadą trasą Kraków – Nowy Sącz w ok. 60 minut. Natomiast podróż ze stolicy Małopolski do Zakopanego zajmie ok. 90 minut.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
infrastruktura
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(25)
WYRÓŻNIONE
Obiektywny
2 tyg. temu
Czyli bez Chin Polska i cała UE była by III światem.
dcd
2 tyg. temu
Dziękujemy autorowi za 4 ekrany tekstu za to bez mapy. A można uprawiać porządne dziennikarstwo. Pisać jasno, treściwie. Zamieścić choćby szkic gdzie jest tunel i linia kolejowa.
ARTUR
2 tyg. temu
Wszystko dobrze ale może by tak zrobili jeszcze lotnisko w Zakopanem , Chińczykom by to zajęło kilka miesięcy ale 2 pasy mogłyby odciążyć Balice .
NAJNOWSZE KOMENTARZE (25)
Ramzes 50
2 tyg. temu
Która to już wiertnica zakupiona? To jest jednorazowego użytku?
zmianowy
2 tyg. temu
szkoda tylko ,że Pisarzowa dalej pozostanie" odcięta "od reszty świata , ani dworca ani przystanku , czyli to samo co jest !! Busy obecnie kursują w godzinach kiedy mają korzyści dla siebie, w sobotę 3 kursy, w niedzielę w ogóle ,dojazd do pracy na nocną zmianę i powrót po drugiej zmianie to tylko we własnym zakresie .
Radek
2 tyg. temu
A w Polsce sie już nic poważnego nie produkuje tylko sadzi pyrki
KETIW
2 tyg. temu
Będą budować 20 lat bo chińszczyzna jak to chińszczyzna zaraz się rozsypie
emeryt
2 tyg. temu
Polacy budują maszyny górnicze i nie mogą zrobic wiertła w polsce glupota
...
Następna strona