Według wyliczeń PAP Biznes w całym 2022 roku Dino miało 19.801,6 mln zł przychodów (wzrost o 48,2 proc. rok do roku), 1.837,9 mln zł EBITDA (wzrost o 44,6 proc. rdr) i 1,132,1 mln zł zysku netto (wzrost o 40,6 proc. rdr).
Wyniki Dino za 2022 rok
Marża EBITDA za 2022 r. wyniosła 9,3 proc., podczas gdy w 2021 r. było to 9,5 proc.
Wzrost sprzedaży LfL wyniósł w 2022 r. 28,5 proc.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
"W związku z istotną inflacją cen, po których jako sieć nabywamy produkty od ich producentów, w celu zamortyzowania skutków skali podwyżek dla konsumentów, staraliśmy się ograniczać wzrosty cen sprzedaży oraz organizować wiele atrakcyjnych promocji. Podejmowane działania negatywnie wpłynęły na naszą rentowność na sprzedaży, ale przyniosły pozytywne rezultaty w postaci dynamicznie rosnącej sprzedaży" - napisał w liście do akcjonariuszy członek zarządu Michał Krauze.
Koszt własny sprzedaży wzrósł w 2022 roku o 49,8 proc., do 15.038,6 mln zł. Koszty sprzedaży i marketingu wzrosły o 41,2 proc., do 3.080,1 mln zł. Koszty ogólnego zarządu wzrosły o 22,1 proc., do 143,2 mln zł.
Spółka podała w raporcie, że świeże produkty odpowiadały za 39 proc. sprzedaży grupy w 2022 r.
Dług netto grupy Dino wyniósł 1.401,8 mln zł na koniec grudnia 2022 r., co oznacza wzrost o 345,3 mln zł w stosunku do 31 grudnia 2021 r.
Nakłady inwestycyjne, w ujęciu memoriałowym, wyniosły 1,423,7 mln zł. Spółka podała, że wydatki obejmowały głównie nakłady na ekspansję sieci sklepów Dino oraz montaż instalacji fotowoltaicznych na dachach Dino, a także nakłady na logistykę obejmujące budowę powierzchni magazynowej wraz z wyposażeniem w miejscowości Kaliska (8. centrum dystrybucyjne, którego uruchomienie planowane jest na II kw. 2023 r.), zakup naczep chłodniczych, zakup wyposażenia.
Dzięki zyskom sieć otworzy nowe sklepy
W ubiegłym roku uruchomione zostały 344 nowe markety Dino. Na dzień 31 grudnia 2022 r. sieć Dino tworzyło 2156 sklepów o łącznej powierzchni sali sprzedaży 847.817 m kw.
Członek zarządu poinformował, że spółka chce przeznaczać całość wypracowywanych zysków na otwieranie nowych marketów Dino. Jak powiedział, Dino z większą ostrożnością niż dotychczas będzie jednak podchodzić do finansowania zewnętrznego, w związku z wysokimi stopami procentowymi, oraz do procesu wyboru nowych lokalizacji i budowy sklepów.
- Oczekujemy, że w 2023 r. przełoży się to na wzrost ogólnej liczby sklepów Dino o niskich kilkanaście procent - napisał Krauze.
Krauze poinformował też, że celem jest utrzymywanie wysokiej dyscypliny kosztowej, co ma pozwolić kontynuować atrakcyjną dla konsumentów politykę cenową sklepów Dino, a w obliczu silnej inflacji i zakłóceń w łańcuchach dostaw, które cały czas wywierają presję na wyniki, będzie to pomagać w utrzymaniu marży EBITDA za 2023 r. na poziomie zbliżonym do 2022 r.