Ministerstwo Infrastruktury ogłosiło w piątek (6 grudnia), że w 2025 r. stawki opłaty paliwowej wzrosną o ponad 3 proc.
Tym samym stawka dla benzyn silnikowych oraz ich mieszanek z biokomponentami wyniesie 202,20 zł za 1000 litrów. Dla olejów napędowych i ich mieszanek z biokomponentami stawka wzrośnie do 436,07 zł za 1000 litrów. Natomiast dla gazów takich jak CNG i LPG, stawka wyniesie 246,87 zł za 1000 kg.
W 2024 r. stawki te wynoszą odpowiednio 195,74 zł dla benzyn, 422,13 zł dla olejów napędowych oraz 238,98 zł dla autogazów.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Decyduje inflacja
Temat opłaty paliwowej co roku pojawia się w przestrzeni politycznej, głównie za sprawą opozycji, która zarzuca aktualnemu obozowi władzy wprowadzanie podwyżek, przez co kierowcy płacą więcej na stacjach. Robił to obecny rząd, będąc w opozycji, i poprzedni na początku 2024 r.
Warto dlatego przypomnieć, że stawki są ustalane zgodnie z zapisami ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym. A te, zgodnie z przepisami, "ulegają podwyższeniu na następny rok w stopniu odpowiadającym wskaźnikowi wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych w okresie pierwszych trzech kwartałów roku, w którym stawki ulegają zmianie, w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego".
W uproszczeniu — poziom podwyżki odpowiada inflacji rocznej w trzech pierwszych kwartałach roku, czyli w tym przypadku - 2024 r. Pod koniec 2022 r. ministerstwo pod kierownictwem Andrzeja Adamczyka (PiS) ogłosiło podwyżkę opłat o ok. 13 proc., i tak samo stało się pod koniec 2023 r., gdy resortem sterował już Dariusz Klimczak (PSL).
Przeznaczenie środków z opłaty paliwowej
Zgodnie z ustawą, 76,9 proc. przychodów z opłaty paliwowej trafia do Krajowego Funduszu Drogowego (KFD), 19,45 proc. do Funduszu Kolejowego, a 3,65 proc. do Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych.
W planie finansowym KFD na przyszły rok przewidziano wpływy z opłaty paliwowej na poziomie 7,6 mld zł. Fundusz Kolejowy ma otrzymać z tego tytułu nieco ponad 1,9 mld zł.
Dodajmy, że z opłaty paliwowej finansowane są inwestycje drogowe i kolejowe oraz dopłaty do publicznej komunikacji autobusowej.