Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
Marcin Łukasik
Marcin Łukasik
|

Orlen i Poczta Polska wchodzą w automaty do paczek. "Stacje benzynowe mogą stać się skansenami"

540
Podziel się:

Orlen zapowiedział, że udostępni w Polsce 2 tys. własnych automatów do odbioru paczek. I to w ciągu najbliższych dwóch lat. Eksperci nie są zdziwieni, że paliwowy koncern szuka możliwości na innych rynkach, bo stacje benzynowe muszą się zmieniać. Paliwo może stać się dodatkiem do handlu, a nie odwrotnie.

Orlen i Poczta Polska wchodzą w automaty do paczek. "Stacje benzynowe mogą stać się skansenami"
Daniel Obajtek, prezes PKN Orlen (East News, WOJCIECH STROZYK)

Już za kilka lat tak może wyglądać nasza najbliższa okolica. Wychodzimy z domu, a na prawo Biedronka, na lewo Żabka, zaś naprzeciwko automat do odbioru paczek. I to nie jeden, a jeden z wielu: InPostu, Allegro, a już niebawem Poczty Polskiej, Aliexpressu i oczywiście Orlenu.

Polski koncern paliwowy coraz mocniej chce się rozwijać w kierunku sprzedaży pozapaliwowej. Prezes Orlenu Daniel Obajtek zapowiedział, że firma będzie inwestować pod rękę z nabytym niedawno Ruchem. W tym roku powstanie 40 punktów pod wspólną marką "paOrlen w ruchu". Docelowo ma powstać 900 takich punktów w ciągu pięciu lat.

Paliwowy gigant stawia także na usługi kurierskie - zapowiada 5,5 tys. punktów odbioru paczek w tym roku i ok. 10 tys. w ciągu pięciu lat. Zaczyna też stawiać automaty do paczek - w tym roku powstanie ich 500, w ciągu dwóch lat - 2 tys. , a w ciągu kilkunastu lat - ok. 10 tys.

Zobacz także: Ważne zmiany w programie "Czyste powietrze". Dlaczego tak późno?

Stacje paliw skansenem?

Eksperci twierdzą jednak, że taka wolta nie powinna dziwić. Swoją przygodę z logistyką i przesyłkami Orlen rozpoczął bowiem już w 2013 roku. Do tego firma już w zeszłym roku zapowiadała, że będzie rozwijać swoje usługi o elementy, które niekoniecznie kojarzą się z jej podstawowym biznesem.

- Łatwo wyobrazić sobie praktyczne zastosowanie dla nowej strategii marki Orlen. Odbierasz paczkę? Świetnie, w takim razie może przy okazji zatankujesz paliwo, bądź zrobisz zakupy w rozbudowanym dziale delikatesowym. Biało-czerwony koncern śledzi trendy i doskonale zdaje sobie sprawę, że sprzedaż paliwa to nie wszystko – mówi money.pl Sascha Stockem, prezes agencji Nethansa, która doradza firmom, jak sprzedawać na platformie Amazona.

- Gdy spojrzymy na rozwój elektromobilności, to może się okazać, że większy nacisk na handel jest w stanie uodpornić płocki koncern na wielkie zmiany, jakie czekają rynek paliwowy. Niedługo tankować będziemy z domowego gniazdka i stacje w obecnym wydaniu mogą stać się jedynie skansenem – dodaje.

Obecnie niekwestionowanym liderem na polskim rynku maszyn do odbioru paczek jest firma InPost, która do końca 2020 roku postawiła ich 10,7 tys. W najbliższym czasie chce zwiększyć ich liczbę do 14,5-15,5 tys. Do gry na polu automatów wchodzi także Allegro. Polski gigant e-handlu chce, aby pojawiło się ok. 3 tys. jego własnych urządzeń. Do tego Alibaba – właściciel największej platformy e-handlu AliExpress – planuje uruchomić w Polsce własną sieć automatów na paczki.

Prywatni vs. państwowi

Tak wygląda rozdanie między firmami prywatnymi. Trzeba jednak odnotować, że o swój kawałek tortu zabiega także Poczta Polska, która do przyszłego roku planuje postawić 2 tys. maszyn.

- Kilka lat temu paczkomaty stały się swoistym nowym rozdaniem w branży kurierskiej i niemalże polskim dobrem narodowym, dlatego nie należy się dziwić, że w dobie intensywnej nacjonalizacji dóbr niematerialnych do gry o ten rynek włączyło się samo państwo - komentuje Damian Wiszowaty, twórca platformy Gonito i ekspert ds. e-commerce.

- Orlen "wespół w zespół" z Pocztą Polską obstawią kraj dużą liczbą automatów do paczek, pozostawiając jakość usług nadal na poziomie, który możemy określić mianem "good enough" (wystarczająco dobra - red.). Lokalny rynek jest na tyle chłonny, że państwowi operatorzy nie powinni zachwiać pozycją tych prywatnych, a raczej upowszechnią usługę w świadomości Polaków i podzielą na dwie grupy - tych, dla których ważna jest cena oraz tych, dla których ważna jest jakość – mówi.

Wzrost e-commerce

Sascha Stockem, CEO Nethansy, zauważa też, że decyzja Orlenu jest dopasowana do nowego trendu zakupów. W 2020 roku stało się jasne, jak duży potencjał drzemie w handlu internetowym i jak ważny jest on dla kondycji społeczeństwa i gospodarki, szczególnie w czasie kryzysu zdrowotnego.

- Orlen zapowiedział na razie budowę około 2 tys. punktów odbioru, co biorąc pod uwagę liczbę stacji, oznacza, że średnio co druga otrzyma taką funkcjonalność. Dlatego bardziej traktuję to jak start programu pilotażowego, który pozwoli ocenić opłacalność takiego rozwiązania – podkreśla nasz rozmówca.

Jak wynika z badań Retailx, polski e-commerce z 30 proc. wzrostem obrotów w 2020 roku należał do czołówki najbardziej dynamicznie rosnących rynków europejskich.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(540)
WYRÓŻNIONE
Przemo
4 lata temu
Poczta polska..omijam na kilometr. Pogubione polecone z dokumentami, paczki. Skandaliczny państwowa maszynka do marnowania kasy.
Jdjdj
4 lata temu
Ahaha zamiast isc 200m od bloku do inpostu bede jechal na Orlenu pod miasto genialny pomysl Obajtka ahahah
Zibi
4 lata temu
A może jakieś własne, nowatorskie pomysły? Przeczytałem całość i niczego nowego nie znalazłem. A na skanseny paliwowe to jeszcze kilka dekad poczekamy.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (540)
Prezes
4 lata temu
W automatach jest taniej niż paczka do domu :)
Luc
4 lata temu
Nie prosciej zamawiac paczki z dostawa do domu?
Piotr Bernack...
4 lata temu
Być może ta dość niepozorna decyzja może mieć duży wpływ na rozwój rynku bezzałogowych odstaw oferowanych drogą powietrzną. Gdyby główni gracze na rynku automatów do odbioru paczek zlecili zaprojektowanie i wykonanie zrobotyzowanych ramion wspartych docelowo dedykowanymi rozwiązaniami z zakresu sztucznej inteligencji. To proces odbierania z sortowni i dostarczania do paczkomatu przesyłek mógłby zostać znacznie przyspieszony i być docelowo mniej kosztowny. Połączenie go w przyszłości z autonomicznymi pojazdami klasy 4 lub 5 mogło by uprościć, zrobotyzować i zmniejszyć koszt dostarczania przesyłki od paczkomatu, jak również zwiększyć zyski firm oferujących takie usługi.
Mirek
4 lata temu
Poczta juz od dawna zajmuje wieloma niepocztowymi usługami często kosztem tych podstawowych,teraz Orlen chce robić to samo, nie trzeba być expertem żeby wiedzieć że każda nowa usługa to nie tylko nowe zyski ale i koszty .Proponował bym raczej założenie gniazdek do ładowania elektrycznych samochodów.
Xyz
4 lata temu
Wczoraj wysłałem PP przesyłkę następnego dnia przesyłka dostarczona. Poszedłem do paczkomatu Inpost a tam dwie paczki w tym jedna nie moja. I to już ma determinować kto jest zły? . PP nie jest taka zła jak niektórzy mówią a Inpost taki idealny. Co do tak krytykowanego sklepu w PP to ostatnio byłem w media Markt a tam zabawki. I nikt nic nie mówi. Więcej obiektywizmu.
...
Następna strona