Rolls-Royce Spectre to dwudrzwiowy i czteromiejscowy luksusowy samochód. Jego nadwozie ma ponad 5,45 m długości i 2,08 m szerokości. Rozstaw osi to 3,21 m. Jak poinformowała brytyjska marka z BMW Group, Spectre wchodzi w ostatnią fazę testów, które zakończą się wiosną przyszłego roku.
Silnik elektryczny Rolls-Royce'a Spectre ma generować ponad 580 KM mocy i 900 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h ma wynieść 4,5 s.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Rolls-Royce Spectre. "Elektryk" inspirowany jachtami
Z perspektywy designu Rolls-Royce Spectre ma być inspirowany współczesnymi jachtami - prostą i precyzyjną linią, refleksami na powierzchni, przewężeniami. To wszystko ma budować emocjonującą, a nie wyłącznie elegancką sylwetkę.
Nadwozie Spectre tworzy wrażenie ruchu poprzez odzwierciedlenie mijanej pod nim drogi, podobnie do tego, jak na kadłubie jachtu regatowego tnącego fale odbija się ocean. Ta "zwiewna linia" pokazuje, czym jest legendarna "jazda na latającym dywanie" (tzw. magic carpet drive), zaś inspiracją dla wznoszącej się delikatnie do przodu linii boków był unoszący się dziób nabierającego prędkości jachtu motorowego - wylicza Rolls-Royce w premierowym komunikacie.
Najbardziej aerodynamiczny Rolls-Royce w historii
W modelu Spectre znajdzie się też najszerszy grill Pantheon wśród wszystkich modeli Rolls-Royce'a. Podświetlany jest przez 22 diody LED. Zmodyfikowano kształt figurki Spirit of Ecstasy, która stała się bardziej opływowa.
Grill i udoskonalona Spirit of Ecstasy wzmacnia rekordowo niski dla Rolls-Royce'a współczynnik oporu powietrza. Tylko nad tym elementem projektanci Rolls-Royce'a pracowali przez 830 godzin badań i testów w tunelu aerodynamicznym. Wartość współczynnika oporu wynosi 0,25 cd. "To sprawia, iż Spectre jest najbardziej aerodynamicznym modelem w historii marki" - ogłosił Rolls-Royce.
Rolls-Royce Spectre. Wnętrze
Spectre będzie pierwszym seryjnie produkowanym modelem Rolls-Royce'a, w którym podświetlane "gwiazdy" znajdą się nie tylko na podsufitce, ale i w boczkach drzwi. Tych diod znajdzie się na nich dokładnie 5876. Drzwi będą otwierane pod wiatr.
Jak ostrożnie Rolls-Royce przeprowadza rewolucje, najlepiej widać z przodu kabiny. Mimo że to nowoczesny, elektryczny samochód, który będzie produkowany od roku 2023, to deska rozdzielcza nadal jest bardzo analogowa - napisał Mateusz Żuchowski, który na kilka dni przed premierą zobaczył nowy model, w serwisie e.autokult.pl.
Rolls-Royce wylicza, że prace nad deską rozdzielczą modelu Spectre pochłonęły dwa lata i 10 tys. godzin pracy. Tabliczka z nazwą modelu będzie podświetlona przez ponad 5,5 tys. "gwiazd". Rolls-Royce Spectre będzie pierwszym od blisko 100 lat seryjnym coupe tej marki, wyposażonym w 23-calowe koła.
Aluminiowa rama Rolls-Royce'a Spectre jest o 30 proc. sztywniejsza niż w pozostałych modelach marki. Przysłużyły się do tego także akumulatory trakcyjne w podłodze.
Plastyczność konstrukcji pozwoliła również na umieszczenie podłogi w połowie pomiędzy strukturą progów, nie zaś na nich lub pod nimi. W utworzonym kanale pomiędzy baterią a podłogą przebiegają kable i system kontroli klimatyzacji. Sama bateria została zamontowana poniżej, zapewniając idealnie gładki profil pod podłogą. To wszystko nie tylko tworzy niską pozycję do siedzenia i otacza kabinę. Bateria jest też materiałem wygłuszeniowym o wadze niemal 700 kg - czytamy w komunikacie Rolls-Royce'a.
Rolls-Royce podkreśla, że nowy model Spectre posiada wszystkie cechy, które budują legendę tej marki.
Ten niesamowity samochód - stworzony od podstaw jako nasz pierwszy w pełni elektryczny model - jest cichy, potężny i pokazuje jak doskonale Rolls-Royce jest przygotowany do elektrycznej motoryzacji. W pełni elektryczny napęd samochodu zapewni marce trwały sukces i pozycję, a przy okazji uwypukli cechy, która sprawiają, że Rolls-Royce jest Rolls-Roycem. Spectre definiuje kierunek przyszłego rozwoju naszej marki i w pełni odpowiada na wezwania najbardziej wymagających osób: by podnieść jakość doświadczeń, jaką daje jazda z napędem elektrycznym. Spectre jest przede wszystkim Rolls-Roycem, a dopiero potem samochodem elektrycznym - powiedział Torsten Müller-Ötvös, CEO Rolls-Royce Motor Cars, cytowany w komunikacie.
Elektryczny Rolls-Royce. Do 510 km na jednym ładowaniu
Żuchowski zadał twórcom nowego Rolls-Royce Spectre pytanie o zasięg na jednym ładowaniu. Według wstępnych danych producenta wyniesie on 510 km. Rolls-Royce przekonuje, że to w zupełności wystarczy. - Przy dystansach, jakie pokonują auta naszej marki, niektórzy nie będą musieli się ładować i dwa tygodnie - stwierdził Müller-Ötvös w rozmowie z e.autokult.pl. A co z tymi, którzy regularnie jeżdżą w dłuższe trasy?
To nie jest sposób, w jaki korzysta się z rolls-royce’a… Musisz wyzbyć się myślenia o nim w kategoriach samochodu. To dobro luksusowe. Spalinowe modele marki też nie przejadą na jednym baku więcej niż 500 km, a nikt nigdy nie prosił mnie o większy bak - dodał szef Rolls-Royce'a.