Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
Martyna Kośka
Martyna Kośka
|
aktualizacja

Pat w Modlinie. Bez porozumienia właścicieli nie ma szans na rozbudowę, a bez rozbudowy może się zwijać

33
Podziel się:

Najnowszy raport o sytuacji lotniska w Modlinie nie pozostawia złudzeń: bez potężnego dofinansowania lotnisko nie przetrwa. Właściciele jednak nie mogą się dogadać. Władze Modlina oskarżają "Porty Lotnicze" o blokowanie inwestycji. Prezes PPL odpowiada: nie mam na to wpływu.

Hala odlotów w Modlinie jest tak ciasna, że ludzie tłoczą się tam w ścisku.
Hala odlotów w Modlinie jest tak ciasna, że ludzie tłoczą się tam w ścisku. (WP.PL, Piotr Paciorek)

19 czerwca Przedsiębiorstwo Państwowe "Porty Lotnicze" (PPL) zwołało spotkanie wszystkich udziałowców Portu Lotniczego Warszawa-Modlin. Omawiano na nim analizę przygotowaną przez zewnętrzną firmą, która dotyczy m.in. finansowania lotniska. Analitycy Ernst&Young przeprowadzili również Test Prywatnego Inwestora, który ma odpowiedzieć na pytanie, czy przekazywanie kolejnych milionów na utrzymanie i rozbudowę lotniska ma sens.

- W analizie powraca narracja, że jeśli lotnisko nie dostanie 500 mln zł na rozwój, to w ciągu 10 lat trzeba będzie je zamknąć. Nie są to żadne nowe wnioski, z którymi byśmy się nie zgadzali – mówi w rozmowie z money.pl Marcin Danił, wiceprezes Mazowieckiego Portu Lotniczego Warszawa-Modlin.

Bez zgody na inwestycje

Inwestycje są konieczne i nie ma co do tego wątpliwości nikt kto choć raz z Modlina leciał. Ciasny terminal pęka w szwach za każdym razem, gdy o jednej godzinie odlatują dwa samoloty. Ludzie szukają skrawka podłogi, by usiąść, a w kolejce do jedynej toalety czekają nawet po trzydzieści minut.

Zobacz także: Obejrzyj: CPK: w 2 godziny do Baranowa z największych miast Polski

Dziś lotnisko obsługuje ok. 3 mln pasażerów rocznie. Jeśli nie zostanie rozbudowane, o jakichkolwiek nadwyżkach można zapomnieć. Modernizacja stoi jednak pod znakiem zapytania, bo wyrazić muszą na nią zgodę wszyscy wspólnicy.

I tu dochodzimy do przyczyn konfliktu wokół Modlina: skłócony akcjonariat. Lotnisko ma czterech właścicieli, którymi są Agencja Mienia Wojskowego (34,43 proc. udziałów), województwo mazowieckie (30,37 proc. udziałów), Państwowe Przedsiębiorstwo "Porty Lotnicze" (30,39 proc. udziałów) oraz gmina Nowy Dwór Mazowiecki (4,81 proc. udziałów). Do podejmowania decyzji konieczna jest ich jednomyślność, a o to trudno.

- Głównym problemem Modlina jest zasada jednomyślności udziałowców, która przy obecnej konfiguracji politycznej blokuje lotnisko - ocenia ekspert Mariusz Piotrowski z serwisu Fly4Free. - W przeciwieństwie do Modlina - dodaje - PPL ma pełną kontrolę nad lotniskiem w Radomiu (które przejęło w stanie upadłości pod koniec 2018 roku) i z nikim nie musi dyskutować o swoich pomysłach.

Według eksperta rozbudowa lotniska w Radomiu ma silne poparcie polityków z obozu rządzącego. - Port ma być gotowy w rekordowym tempie, czyli już pod koniec października 2020 roku. To pokazuje, jak ogromna jest presja - mówi Piotrowski. Chodzi bowiem o wyeliminowanie ze stołecznego lotniska lotów czarterowych i tanich linii, by zrobić więcej miejsca dla samolotów LOT-u.

Zarówno władze Modlina, jak i władze województwa mazowieckiego oskarżają PPL o blokowanie inwestycji i traktowanie Radomia priorytetowo.

Zarzuty odpiera prezes PPL Mariusz Szpikowski. - W moim interesie jest to, żeby Modlin działał, niech obsługuje sobie Ryanaira. Ale ja nie mam żadnego wpływu na to, co się dzieje w tym porcie z uwagi na obowiązującą zasadę jednomyślności - powiedział portalowi wnp.pl, komentując ostatni raport na temat Modlina.

Dodał przy tym, że Test Prywatnego Inwestora wyszedł negatywnie dla Modlina.
- Nie można uzasadnić inwestycji w tym porcie - podkreślił Szpikowski.

PPL w komunikatach wskazuje również, że już trzykrotnie proponowało zniesienie wymogu jednomyślności, co skutkowałby możliwością podejmowania decyzji większością głosów.

Co będzie w 2021?

Jak przyszłość Modlina widzą jego władze? - W tym roku nic nam nie grozi, w kolejnym raczej też nie, ale w 2020 r. musimy przygotować trzy płyty postojowe dla samolotów. Jeśli jednak nie uda się, trzeba będzie wdrożyć plan restrukturyzacji. Nie boję się najbliższego półtora roku, ale co będzie w 2021 r., to już trudno powiedzieć – mówi Danił. – Jeśli PPL dalej będzie blokował rozbudowę, to istnieje ryzyko zamknięcia - dodaje.

Również Mariusz Piotrowski dopuszcza scenariusz zamknięcia Modlina, bo lotnisko jest na granicy przepustowości i pozostaje niedofinansowane.

Marszałek województwa Adam Struzik oświadczył w lutym 2019 r., że samorząd chce przejąć udziały Przedsiębiorstwa Polskie "Porty Lotnicze" na lotnisku, by dłużej nie musieć wykłócać się o każdy szczegół nowych inwestycji. Kibicuje temu zarząd Modlina. Tyle że na deklaracjach się skończyło.

Pytam Marcina Daniła, czy lubi korzystać z lotniska, którym zarządza. Odpowiada, że tak. A tłok, kolejki i chaos? Wiceprezes uspokaja, że do końca roku wiele się zmieni na lotnisku. Na antresoli, gdzie dziś znajdują się biura, ma powstać duża strefa gastronomiczna. W jej obecnym miejscu, czyli na dole, mają być sklepy wolnocłowe.

Tyle, że to kosmetyczne zmiany.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(33)
WYRÓŻNIONE
suskiKing
5 lata temu
Blokują specjalnie bo w głowie wciąż Radom. Z Radomia będzie latał sam suski. Nikt więcej
Ekonomista
5 lata temu
PiS z zemsty za przegrane wubory samorządowe w Warszawie poprze podległą mu spółkę skarbu państwa PPL blokuje rozwój lotniska w Modlinie. I tak bedzie z wszystkimi inwestycjami w miastach gdzie PiS przegrał wybory samorządowe.
Caryca
5 lata temu
Latajta ludziska z Radomia. Stamtąd bliżej do Afryki!
NAJNOWSZE KOMENTARZE (33)
Podatnik
5 lata temu
Zatkać te dziurę bez dna dla publicznych pieniędzy przepompowywanych do kieszeni O'Leary'ego.
omen
5 lata temu
Modlin nie ma szans na rozwój, to jest lotnisko nie do rozbudowania, przez co nigdy nie polepszy swojej sytuacji...
Dziwne
5 lata temu
Dziwne że lotnisko samo się nie może utrzymymać mimo że pęka w szwach. Pozatym prawie prywatne lotnisko a wymaga państwowych dotacji? Mimo że obsługuje maksymalną ilość pasażerów? Czy tylko ja tu widzę mały absurd?
Lukasz
5 lata temu
INwestycja po Tusku jak zwykle: perspektywa na 2 lata do przodu plus panel dźwiękochłonny. To się nazywało WIZJA.
na przzekór S...
5 lata temu
dobrze ,że niedługo zamkną tą modlińska stodołe i będziemy latac z nowoczesnego lotniska w Radomiu. Nie jestem zwolennikiem PiS ale to bardzo dobra ich decyzja. Tak trzymać. Radom bedzie drugim c do wielkości lotniskiem w Polsce. Brawo Radom !!!
...
Następna strona