PKP Cargo od dłuższego czasu nosiło się z zamiarem budowy terminala na terenie po zlikwidowanej grupie torów odstawczo-manewrowej stacji Zduńska Wola Karsznice. Przeszkód było sporo, m.in. odmowa udzielenia unijnego dofinansowania dla inwestycji. Dopiero pod koniec 2021 r. udało się uzyskać dotację w trybie pozakonkursowym.
Do kolejnego przełomu doszło w wakacje. Pod koniec czerwca PKP Cargo wybrał najkorzystniejszą ofertę w przetargu na budowę Centralnego Terminala Multimodalnego. W piątek (29 lipca) podpisał natomiast umowę z wykonawcą.
Inwestycję zrealizuje spółka ZUE. Wartość kontraktu opiewa na 124,5 mln zł brutto (101,2 mln zł netto). Zgodnie z zapisami umowy budowa powinna się zakończyć do października 2023 r., czyli relatywnie niedługo. Co się zmieni po jej zakończeniu?
PKP Cargo rozwija swoje możliwości na Nowym Jedwabnym Szlaku
Inwestycja w Zduńskiej Woli-Karsznicach ma wzmocnić pozycję grupy PKP Cargo w segmencie usług terminalowych, zapewniając spółce większe możliwości obsługi ładunków na kolejowym Nowym Jedwabnym Szlaku, który łączy Unię Europejską z Chinami.
PKP Cargo podaje, że moce przeładunkowe w Zduńskiej Woli-Karsznicach docelowo sięgną 220 tys. TEU (odpowiedników standardowego kontenera 20-stopowego) rocznie, natomiast pojemność składowa wyniesie 4500 TEU. Będzie to największy tego typu obiekt w centralnej części Polski.
Terminal znajduje się w bardzo korzystnej lokalizacji, bo nie tylko w obrębie arcyważnego szlaku kolejowego, ale też w pobliżu drogi ekspresowej S8. To oznacza, że towary będą w Zduńskiej Woli mogły być przeładowywane na ciężarówki, a następnie np. do polskich portów morskich.