LOT podlicza, że w ubiegłym roku jego samoloty wykonały ponad 90 tys. rejsów i przewiozły niemal osiem milionów podróżnych. Wskaźnik wypełnienia miejsc w samolotach przekroczył 80 proc. Spółka poinformowała ponadto, że w 2022 r. LOT Cargo osiągnął rekordowe 755 mln zł przychodu.
113,7 mln zł zysku, które wypracował LOT w ubiegłym roku, to kwota wyższa od tej, której firma się spodziewała. W marcu szacunki spółki zakładały, że udało się zarobić ponad 100 mln zł.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Wojna wymusiła zmianę planów
LOT zwraca uwagę, że udała mu się ta sztuka, mimo że jest "jedną z najbardziej dotkniętych przez wojnę w Ukrainie linią lotniczą". "Na skutek działań wojennych anulacji uległo 11 połączeń obsługiwanych przez LOT. W związku z koniecznością omijania strefy dotkniętej konfliktem rejsy długodystansowe w kierunku Azji, w zależności od trasy, wydłużyły się nawet o ponad 2 godziny" - czytamy w komunikacie.
Firma dodaje też, że odbudowuje się po okresie ograniczeń i zawieszenia działalności operacyjnej na skutek pandemii COVID-19, która doprowadziła do największego kryzysu w historii lotnictwa cywilnego.
Wracają na ścieżkę rentownego rozwoju?
Zdaniem przewoźnika powraca on "na ścieżkę rentownego rozwoju możliwego dzięki konsekwentnie realizowanej strategii handlowej i operacyjnej". Prezes Michał Fijoł dodaje, że osiągnięte w 2022 roku wyniki finansowe "z ostrożnym optymizmem pozwalają też patrzeć na perspektywę spłaty zobowiązań wynikających z pomocy publicznej i realizację naszych ambitnych założeń rozwojowych".
Przypomnijmy, że w PLL LOT 2021 r. odnotowały stratę z działalności podstawowej w wysokości 1,3 mld zł. Rok wcześniej strata sięgała 1,4 mld zł, a w 2019 roku firma miała 68,9 mln zł.
W 2020 r., w czasie pandemii COVID-19, LOT dostał w sumie niemal 3 mld zł pomocy publicznej, z czego 1,7 mld zł stanowiła pożyczka z Polskiego Funduszu Rozwoju, a reszta pochodziła z dokapitalizowania poprzez objęcie dodatkowych akcji spółki przez Skarb Państwa.
PLL LOT bezpośrednio latają do portów w Europie, a dalekodystansowe rejsy realizowane są na lotniska w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Chinach, Japonii i Korei Południowej. Głównym akcjonariuszem PLL LOT jest Skarb Państwa, który ma 69,3 proc. udziałów w spółce. Drugim akcjonariuszem z 30,7 proc. jest Polska Grupa Lotnicza (PGL), należąca w 100 proc. do Skarbu Państwa.