Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. TOS
|
aktualizacja

PLL LOT chwalą się zyskiem. 114 mln zł nad kreską w 2022 roku

7
Podziel się:

Polskie Linie Lotnicze LOT miały w 2022 roku 113,7 mln zł zysku i ponad 8,3 mld zł przychodu - poinformowała w środę spółka. Firma ocenia, że powraca "na ścieżkę rentownego rozwoju".

PLL LOT chwalą się zyskiem. 114 mln zł nad kreską w 2022 roku
PLL LOT chwalą się zyskiem. 114 mln zł nad kreską w trudnym, wojennym roku (Adobe Stock, Markus Mainka)

LOT podlicza, że w ubiegłym roku jego samoloty wykonały ponad 90 tys. rejsów i przewiozły niemal osiem milionów podróżnych. Wskaźnik wypełnienia miejsc w samolotach przekroczył 80 proc. Spółka poinformowała ponadto, że w 2022 r. LOT Cargo osiągnął rekordowe 755 mln zł przychodu.

113,7 mln zł zysku, które wypracował LOT w ubiegłym roku, to kwota wyższa od tej, której firma się spodziewała. W marcu szacunki spółki zakładały, że udało się zarobić ponad 100 mln zł.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Greenpact - rozmowa z Piotrem Soroczyńskim

Wojna wymusiła zmianę planów

LOT zwraca uwagę, że udała mu się ta sztuka, mimo że jest "jedną z najbardziej dotkniętych przez wojnę w Ukrainie linią lotniczą". "Na skutek działań wojennych anulacji uległo 11 połączeń obsługiwanych przez LOT. W związku z koniecznością omijania strefy dotkniętej konfliktem rejsy długodystansowe w kierunku Azji, w zależności od trasy, wydłużyły się nawet o ponad 2 godziny" - czytamy w komunikacie.

Firma dodaje też, że odbudowuje się po okresie ograniczeń i zawieszenia działalności operacyjnej na skutek pandemii COVID-19, która doprowadziła do największego kryzysu w historii lotnictwa cywilnego.

Wracają na ścieżkę rentownego rozwoju?

Zdaniem przewoźnika powraca on "na ścieżkę rentownego rozwoju możliwego dzięki konsekwentnie realizowanej strategii handlowej i operacyjnej". Prezes Michał Fijoł dodaje, że osiągnięte w 2022 roku wyniki finansowe "z ostrożnym optymizmem pozwalają też patrzeć na perspektywę spłaty zobowiązań wynikających z pomocy publicznej i realizację naszych ambitnych założeń rozwojowych".

Przypomnijmy, że w PLL LOT 2021 r. odnotowały stratę z działalności podstawowej w wysokości 1,3 mld zł. Rok wcześniej strata sięgała 1,4 mld zł, a w 2019 roku firma miała 68,9 mln zł.

W 2020 r., w czasie pandemii COVID-19, LOT dostał w sumie niemal 3 mld zł pomocy publicznej, z czego 1,7 mld zł stanowiła pożyczka z Polskiego Funduszu Rozwoju, a reszta pochodziła z dokapitalizowania poprzez objęcie dodatkowych akcji spółki przez Skarb Państwa.

PLL LOT bezpośrednio latają do portów w Europie, a dalekodystansowe rejsy realizowane są na lotniska w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Chinach, Japonii i Korei Południowej. Głównym akcjonariuszem PLL LOT jest Skarb Państwa, który ma 69,3 proc. udziałów w spółce. Drugim akcjonariuszem z 30,7 proc. jest Polska Grupa Lotnicza (PGL), należąca w 100 proc. do Skarbu Państwa.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(7)
WYRÓŻNIONE
🙃🙃🙃
rok temu
W końcu jakaś pozytywna informacja. I jak dobrze, że Lot nie został odsprzedany obcemu kapitałowi, jak inne polskie sreberka - TP SA itd... Zawsze podstawą jest dobre zarządzanie i odpowiednia strategia rozwoju, a nie głupie tłumaczenie, że w Polsce nic się nie opłaca, bo za mały kraj itd i najlepiej wszystko odsprzedać za marny grosz. Bo jakoś w 10mln Austrii wszystko się opłaca i wiodące firmy i gałęzie gospodarki pozostają w rękach Austryjaków, w tym firmy posiadające i zarządzające np mieszkaniami na wynajem w Wiedniu, a nie jakieś zagraniczne fundusze inwestycyjne..
nnn
rok temu
3 mld : 114 mln = 26 lat jeszcze tylko i spłacą... " ścieżka rentownego rozwoju" ??
18Wars
rok temu
dużo słów mało treści i konkretów, ciekawe czy mówimy o zysku operacyjnym czy finansowym, jakie koszty powinien ponieść zatrudniając pracowników na umowy o pracę a nie na kontrakty B2B. Warto przypomnieć, że chyba w apelacji jest sprawa jednego z pracowników w zakresie nieprawdłowego zatrudnienia personelu lotającego.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (7)
AirPoland
rok temu
Dokupić 100 samolotów.
nnn
rok temu
3 mld : 114 mln = 26 lat jeszcze tylko i spłacą... " ścieżka rentownego rozwoju" ??
Karol
rok temu
Jak ktoś mi da 3 miliardy to też mogę założyć linie lotnicza i pewnie nawet kilka lat istnieć. A może nawet dluzej, bo nie będę za darmo woził ludzi z Radomia, żeby tylko prezesa zadowolić.
Mat
rok temu
3 miliardy dotacji, 100 milionów zysku. Tu chyba Sasin jest tam CFO.
🙃🙃🙃
rok temu
W końcu jakaś pozytywna informacja. I jak dobrze, że Lot nie został odsprzedany obcemu kapitałowi, jak inne polskie sreberka - TP SA itd... Zawsze podstawą jest dobre zarządzanie i odpowiednia strategia rozwoju, a nie głupie tłumaczenie, że w Polsce nic się nie opłaca, bo za mały kraj itd i najlepiej wszystko odsprzedać za marny grosz. Bo jakoś w 10mln Austrii wszystko się opłaca i wiodące firmy i gałęzie gospodarki pozostają w rękach Austryjaków, w tym firmy posiadające i zarządzające np mieszkaniami na wynajem w Wiedniu, a nie jakieś zagraniczne fundusze inwestycyjne..