Mija dopiero drugi miesiąc 2021 roku, a już teraz nasuwa się pewna konkluzja. Dawno nie było tak drogo. Jedną z nowych danin, której ciężar odczuwamy w portfelach jest podatek cukrowy. Więcej płacą producenci, a na końcu konsumenci.
Instytut Badań Spraw Publicznych sprawdził dla stanpolityki.pl, jak wprowadzenie podatku cukrowego odbiło się na portfelach Polaków. Wzrost cen napojów słodzonych po wprowadzeniu podatku cukrowego dotknął w głównej mierze osoby młode, w szczególnie w przedziale 18-29 lat. Aż 69 proc. ankietowanych w tym wieku odpowiedziało, iż odczuwa podwyżki.
Drugą grupą, której portfele ucierpiały najmocniej, są Polacy w wieku od 30 do 39 lat (54,5 proc.).
Wraz z wiekiem ankietowanych spadały odpowiedzi o odczuwaniu wzrostu cen. Trzecie miejsce przypadło grupie 40-49 lat (blisko 48%), a czwarte 50-59 lat (niecałe 41 proc.).
Najmniej na wzroście cen ucierpiały budżety Polaków w wieku od 60 do 69 lat (33 proc.) oraz 70 i więcej lat (niecałe 31 proc.).Wzrost cen napojów słodzonych po wprowadzeniu podatku cukrowego dotknął w głównej mierze osoby młode, w szczególnie w przedziale 18-29 lat. Aż 69 proc. ankietowanych w tym wieku odpowiedziało, iż odczuwa podwyżki.
Drugą grupą, której portfele ucierpiały najmocniej, są Polacy w wieku od 30 do 39 lat (54,5 proc.).
Podatek cukrowy. Gwałtowny wzrost cen napojów
- Dawno w Polsce nie pojawił się podatek, który tak mocno wpłynąłby na konkretne ceny w sklepach. Pozostaje otwarte pytanie, czy sens wprowadzenia nowego podatku został odpowiednio wytłumaczony Polakom i czy nie pojawi się pokusa, by następna władza zlikwidowała lub ograniczyła ten podatek. Może być to kusząca opcja dla partii odnoszącej się do młodszego elektoratu – komentuje Łukasz Pawłowski, StanPolityki.pl
Razem z wiekiem ankietowanych spadały odpowiedzi o odczuwaniu wzrostu cen. Trzecie miejsce przypadło grupie 40-49 lat (blisko 48 proc.), a czwarte 50-59 lat (niecałe 41 proc.).
Najmniej na wzroście cen ucierpiały budżety Polaków w wieku od 60 do 69 lat (33 proc.) oraz 70 i więcej lat (niecałe 31 proc.).
A jak zmieniają się same ceny? Według danych CMR, ceny napojów gazowanych gwałtownie wzrosły, a ich sprzedaż spadła. Zdaniem agencji, napoje gazowane sprzedawane pod marką własną sieci handlowych zdrożały nawet o 45 proc.