Według badania UCE Research i Grupy Offerista, które jako pierwsza poznała "Rz", nastroje konsumentów w Polsce uległy poprawie.
49,4 proc. Polaków zamierza w tym roku oszczędzać na świątecznych wydatkach, takich jak zakupy, prezenty czy wyjazdy. To znaczny spadek w porównaniu do zeszłego roku, kiedy aż 73,2 proc. deklarowało chęć oszczędzania.
Obecnie 39,6 proc. Polaków nie planuje ograniczać świątecznych wydatków, co jest wzrostem w porównaniu do 18 proc. z poprzedniego roku. Robert Biegaj z Grupy Offerista zauważa, że choć inflacja nadal rośnie, jej wpływ na społeczeństwo jest mniejszy niż rok temu.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
- Polacy widzą, że inflacja znowu idzie w górę, choć jej wskaźnik jest wyraźnie mniejszy niż rok temu, to mimo wszystko w społeczeństwie wciąż czuć ducha oszczędności - powiedział Biegaj.
Inflacja bazowa w Polsce. NBP ujawnia najnowsze dane
Różnice w odczuwaniu inflacji
Biegaj podkreśla, że nie wszyscy Polacy odczuwają inflację w równym stopniu. - Są przecież grupy społeczne, które to mniej odczuwają, tj. zauważają te zjawiska, ale na zasadzie, że właściwie nic wielkiego się nie dzieje. Są to z reguły osoby, które najwięcej zarabiają, mieszkają też w największych miastach itd. - dodał.
Respondenci badania wskazali również, na czym zamierzają oszczędzać w tym roku. Najwięcej, bo 44,3 proc., planuje oszczędzać "na wszystkim po trochu". Dla handlu te zmiany w postawach konsumentów mogą oznaczać lepszy sezon zakupowy.