Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
MAGL
|

Polska branża w kryzysie. To dopiero początek zwolnień

14
Podziel się:

Polski przemysł motoryzacyjny wpadł w głęboki kryzys. Z danych GUS wynika, że zatrudnienie spadło z 204 tys. do 197 tys. osób w ciągu niespełna roku. Eksperci ostrzegają, że to dopiero początek zwolnień, szczególnie wśród producentów części.

Polska branża w kryzysie. To dopiero początek zwolnień
Duża redukcja zatrudnienia w branży przemysłu motoryzacyjnego (Getty Images)

Wyzwania, z którymi mierzy się branża przemysłu motoryzacyjnego, wynikają m.in. ze spadku popytu na samochody spalinowe i położenie nacisku na elektromobilność na rynku europejskim.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Greenpact - rozmowa z Jolantą Okońska-Kubica

Masowe zwolnienia w polskich zakładach

Jeszcze w grudniu 2023 r. liczba osób zatrudnionych w branży przemysłu motoryzacyjnego w Polsce sięgała 204 tys. osób. Najnowsze dane Głównego Urzędu Statystycznego (GUS) wskazują, że doszło do znaczącej redukcji etatów. We wrześniu 2024 r. zatrudnienie spadło do poziomu 197 tys.

Dane potwierdzają decyzje o masowych zwolnieniach, które ogłosiło wiele zakładów. Magneti Marelli w Bielsku-Białej planuje redukcję jednej trzeciej załogi do końca 2024 r. MA Polska prowadzi cięcia w Kielcach i Tychach, a DRÄXLMAIER w Jeleniej Górze zakończy redukcje do lutego 2025 r.

Z kolei FCA Powertrain w Bielsku-Białej już zakończyło likwidację zakładu, zwalniając 468 osób. Fabryka uszczelek SFC Solutions w Piotrkowie Trybunalskim rozstała się z 179 pracownikami. Zamknięto także fabryki autobusów Volvo we Wrocławiu i Scanii w Słupsku.

Europejski kryzys motoryzacyjny

Jakub Faryś z Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego podkreślił w komentarzu dla "Faktu", że kryzys dotyka całej Europy. - Europejski przemysł motoryzacyjny przeżywa najgłębszy kryzys od kilkunastu, jeśli nie kilkudziesięciu lat - ocenił.

Cytowany przez dziennik Przemysław Szywacz z KPMG zwrócił uwagę, że w Niemczech liczba upadłości dostawców do sierpnia 2024 r. dorównała całorocznym danym z 2023 r. Przejście na napędy elektryczne wymaga mniej części, co zmusza producentów do transformacji. Eksperci prognozują kolejne zwolnienia.

Chociaż elektromobilność miała tworzyć nowe miejsca pracy, rzeczywistość jest inna. Do 2025 r. planowano stworzyć w Europie ponad 100 tys. etatów, ale powstało zaledwie 20 proc. z tej liczby. Niemieckie prognozy wskazują na utratę pracy przez 190 tys. osób do 2035 r.

Unijne cła na elektryki z Chin dużym wyzwaniem

Sytuację na rynku motoryzacyjnym dodatkowo utrudniają decyzje o unijnych cłach na samochody elektryczne z Chin. Pod koniec października 2024 r. zaczęły obowiązywać nowe stawki w wysokości 7,8 do 35,3 proc. Będą nakładane w dodatku do już obowiązujących w UE ceł 10 proc. na importowane samochody.

Powodem ich nałożenia jest subsydiowanie produkcji przez władze w Pekinie.

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(14)
TOP WYRÓŻNIONE (tylko zalogowani)
Piotr2899
miesiąc temu
W pierwszej kolejności zostaną zwolnieni pracownicy z agencji pracy tymczasowych. Następnie w zależności od sytuacji na rynku związanej z redukcja emisji CO2 czyli CAFE zostaną zredukowane zakłady które produkują samochody lub podzespoły emitujące najwięcej CO2. Cześć firm przestawiła produkcję na auta elektryczne tylko że ludzie ich nie chcą więc fabryki mają przestoje i kółeczko się zamyka. Firma nie opłaca się trzymać tak dużej ilości pracowników więc redukują etaty. Przykład fabryki z stellantis produkującej silniki była nie eko dla UE ale za to w Brazylii będzie ok tam ludzie będą produkować te same silniki w tej samej fabryce bo została spakowana i wywieziona. Ale spokojnie nie ma co się martwić zamkną więcej takich fabryce też stracicie pracę ale będziecie mieli czyste powietrze bo Brazylia i inne kraje które są poza UE są zlokalizowane na księżycu i tam będą zanieczyszczać powietrze i do nas nie doleci te brudne zanieczyszczone powietrze. Brawo UE brawo zielone ludziki brawo my durni którzy tych geniuszy wybrali.
Janusz D.
miesiąc temu
Możecie krytykować rząd. Na szczęście mamy NeoNówkę, a oni dowalą Kaczorowi.
POZOSTAŁE WYRÓŻNIONE
Edward
miesiąc temu
Jak siądzie motoryzacja która w Polsce stanowi ok 25%zasobów polskiej gospodarki tak niech wszyscy są świadomi tego że na samej motoryzacji to się nie skończy bo od motoryzacji to dopiero się zacznie😏wystarczy sobie przypomnieć od czego zaczął się kryzys z końcem roku 2008.
GROZA
miesiąc temu
LODZIE CO SIĘ DZIEJE. RZĄD DO WYMIANY. KONIEC POLSKI
Basia
miesiąc temu
brawo polski rząd i poparcie na cła dla chińskich samochodów! kolejne osoby do zwolnienia...
NAJNOWSZE KOMENTARZE (14)
Medrzec
4 tyg. temu
Są jeszcze opinie tego jak moje. Fakt że likwidację zakładów pracy podejmuje Zarząd Firmy a nie Rząd kraju. Tym samym że Wywiady Wojskowe dokładnie informują o postępach konfliktu Zbrojnego. Więc jeśli Fabryka podczas Wojny ma stracić 100% wartości, to lepiej niech straci 20% sprzedaży ale kapitał 80% wraca do Kraju który Fabrykę miał. W czasie kryzysu i początku no teraz III Wojny Światowej to zespoły zarządu i analitycy podejmują takie decyzję by ich kapitał nie został Gigantycznie nadszarpnięty bądź zniszczony. To już rozumiecie dlaczego tak jest?
Tomek
4 tyg. temu
Dyplomacja rządu działa dla niemiec bo zaorali kontakty z Chinami brawo tusk sikorski 🤮
Bejscowianin
miesiąc temu
Wyborców obecnego rządu proszę o szerszy uśmiech!
Dziadek
miesiąc temu
Zamienię letnie opony od Zila na zimowe do Robura. Tylko poważne oferty że zdjęciem.
Www
miesiąc temu
Ja wam premiera i rządu nie wybierałem!!!!