Via Carpatia, czyli zaplanowana droga ekspresowa, która biec ma przez Litwę, Polskę, Słowację, Węgry, Rumunię i Grecję, zyskała dodatkowo na znaczeniu po wybuchu wojny w Ukrainie. Okazało się, że trasa byłaby szalenie pomocna przy eksporcie ukraińskiego zboża. Ale na jej otwarcie, przynajmniej polskiego fragmentu, trzeba jeszcze poczekać.
Via Carpatia na terenie Polski to trasa, której łączną długość szacuje się na około 700 km. Ciągnąć będzie się od Białegostoku do granicy ze Słowacją. W eksploatacji jest blisko 260 km, a w realizacji - głównie na etapie projektowania - prawie 280 km. Jeśli harmonogram zostanie dotrzymany, całą trasą w naszym kraju pojedziemy jeszcze przed końcem dekady.
W piątek (10 lutego) GDDKiA oraz słowacka Národná Diaľničná Spoločnosť (NDS), podpisały porozumienie ws. współpracy przy budowie dwóch odcinków szlaku Via Carpatia - jednym po polskiej i jednym po słowackiej stronie.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Via Carpatia - Polska na prowadzeniu
Sprawa dotyczy odcinków S19 Dukla - Barwinek (ok. 18 km) oraz R4 od granicy polsko-słowackiej (ok. 60 km). Podpisanie porozumienia związane jest z tym, że GDDKiA otrzymała ponad 326 mln euro unijnego dofinansowania dla inwestycji.
Stronę słowacką reprezentował prezes zarządu i dyrektor generalny NDS Vladimír Jacko, który przyznał, że Polska wyprzedziła Słowację, jeśli chodzi o budowę szlaku Via Carpatia.
- To, że poważnie myślimy o budowie Via Carpatia, najlepiej świadczy fakt, że rok temu rozpoczęliśmy budowę obwodnicy Koszyc, która też będzie elementem tej drogi. Podejmiemy wszystkie kroki, aby Via Carpatia była zbudowana jak najszybciej - powiedział Jacko.
Kiedy początek budowy kolejnego odcinka drogi ekspresowej S19?
Joanna Rarus, rzeczniczka rzeszowskiego oddziału GDDKiA, informuje, że w tym roku do wojewody podkarpackiego złożony zostanie wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji. - W przyszłym roku rozpoczną się roboty budowlane - dodała.
Odcinek między Duklą a Barwinkiem graniczy bezpośrednio ze Słowacją. Jednocześnie, jak zaznaczyła rzeczniczka, jest to jeden z trudniejszych odcinków drogi ekspresowej S19 pod względem budowy geologicznej i uwarunkowań środowiskowych.
- W ramach zadania wybudowany zostanie węzeł drogowy Barwinek zlokalizowany w miejscu połączenia S19 z istniejącą drogą krajową nr 19. Wybudowanych zostanie też m.in. 15 estakad. Najdłuższa będzie miała ok. 1,1 km i rozpięta będzie nad doliną na filarach o wysokości ok. 35 m od poziomu terenu - informuje Rarus.
Jeśli chcesz być na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami ekonomicznymi i biznesowymi, skorzystaj z naszego Chatbota, klikając tutaj.