W tym roku drogowcy osiągną swój kamień milowy. Jeśli zrealizują plan na 2023 r., układ drogowy w Polsce będzie obejmował 5 tys. km tras szybkiego ruchu. Próg 4 tys. km ekspresówek i autostrad, przypomnijmy, przekroczyli w listopadzie 2019 r.
Ten fakt z pewnością będzie wykorzystany przez rząd przed wyborami parlamentarnymi. Tym bardziej że okazji do występowania przed kamerami na nowych odcinkach dróg nie będzie wiele. Na pewno nie tyle, ile w minionym roku.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w 2023 r. zamierza oddać do dyspozycji kierowców ok. 260 km tras krajowych, głównie szybkiego ruchu, ale zaznaczmy, że w niektórych przypadkach mowa o jednej jezdni. W 2022 r. drogowcy oddali ok. 320 km, w 2021 r. - ok. 425 km, w 2020 r., gdy wybuchła pandemia COVID-19 - ok. 140 km, a w 2019 r. - ok. 460 km.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Poniemiecka trasa staje się autostradą A18
Jeśli chodzi o autostrady, w tym roku GDDKiA planuje udostępnić jedną - A18 w woj. lubuskim oraz dolnośląskim. Chodzi o trzy odcinki o długości prawie 50 km: od granicy państwa do Żar (11,7 km), od Iłowej do granicy województw (16,2 km) oraz dalej do miejscowości Golnice (21,5 km). W przypadku tej inwestycji mowa o udostępnieniu drugiej jezdni. A18 powstaje bowiem w śladzie dawnej krajowej "osiemnastki", stworzonej przez Niemców w latach 30 XX w. Drogowcy dobudowali do niej dodatkową nitkę, która została otwarta dla kierowców, a starą dostosowali do standardu autostradowego.
Umowy z wykonawcami (PORR, Budimex oraz Kobylarnia) stanowią, że wszystkie trzy odcinki będą gotowe do połowy października. Koszt ich budowy to w sumie ponad 600 mln zł.
Nowe drogi ekspresowe w Polsce w 2023 r.
GDDKiA w tym roku zamierza udostępnić także prawie 193 km nowych ekspresówek. Znaczącą część stanowić ma droga S11. Mowa o trzech odcinkach w woj. zachodniopomorskim oraz jednym w woj. opolskim. W sumie to blisko 73 km nowej "S-ki", która po dokończeniu ma biec od Koszalina do Katowic.
Zgodnie z umowami, odcinek od węzła Koszalin Zachód do węzła Zegrze Pomorskie ma być otwarty do września 2023 r. Dalszy fragment do miejscowości Kłanino wykonawca powinien oddać najpóźniej w sierpniu, a miesiąc później kolejne 11,6 km do Bobolic.
Wykonawcami tych trzech etapów - za łączną kwotę ponad 1,5 mld zł - są Budimex, Mostostal Warszawa oraz konsorcjum spółek Kobylarnia i Mirbud. Ci ostatni budują także obwodnicę Olesna (ok. 25 km) za blisko 667,7 mln zł. Pierwotny plan zakładał jej oddanie w 2022 r. Aktualny termin to maj 2023 r.
Via Baltica coraz dłuższa
"Polski odcinek szlaku transportowego Via Baltica, łączącego nasz kraj z państwami bałtyckimi, wydłuży się o kolejne blisko 50 km w ciągu drogi ekspresowej S61" - podała GDDKiA.
S61 zostanie otwarta na trzech odcinkach. Pierwszy - w warmińsko-mazurskim między węzłami Ełk Południe a Kalinowem - powinien być już oddany w połowie grudnia 2022 r., a aktualny termin to kwiecień 2022 r. Umowa z konsorcjum firm Trakcja PRKiI, Mostostal Warszawa, Przedsiębiorstwo Eksploatacji Ulic i Mostów opiewa na blisko 686,9 mln zł.
Kolejny odcinek S61, który zostanie udostępniony do ruchu w 2023 r., powstał w ubiegłym roku na Podlasiu. Chodzi o fragment Łomża Zachód - Łomża Południe za ok. 220 mln zł, którego wykonawcą była spółka MOTA - ENGIL Central Europe. Będzie otwarty, gdy gotowy będzie zachodni węzeł, co jest częścią innej inwestycji.
Trzeci fragment S61 (Podborze - Śniadowo) otwarty ma być w lipcu. Projekt i budowa tych blisko 20 km ekspresówki w woj. mazowieckim pochłonie blisko 750 mln zł. Wykonawcą jest spółka Polaqua.
Coraz lepsze drogi między Krakowem a Warszawą
W tym roku ma wydłużyć się także droga ekspresowa S7. Drogowcy zamierzają udostępnić odcinki o łącznej długości blisko 40 km: Lesznowola - Tarczyn Północ pod Warszawą oraz Moczydło - Miechów w woj. małopolskim.
"Szczególnie ten pierwszy fragment pozwoli skrócić czas przejazdu i zwiększyć bezpieczeństwo podróży. Znacząco ułatwi też wyjazd z Warszawy na południe, a kierowcy będą mieć do dyspozycji ok. 240 km drogi ekspresowej od węzła Warszawa Lotnisko, omijającej Radom i Kielce, do okolic Miechowa w woj. małopolskim" - zwracają uwagę drogowcy.
Oba odcinki wykonuje firma Intercor z Zawiercia. Małopolski odcinek ekspresowej "siódemki" powinien być gotowy najpóźniej w połowie maja. Kiedy będzie przejezdny nowy fragment S7 pod Warszawą? Prawdopodobnie bliżej końca roku. Co ciekawe, wykonawca ma tam termin do marca 2024 r. Koszt tych fragmentów to ponad 1,2 mld zł.
Ponadto GDDKiA podaje, że w tym roku udostępni też 3 km Północnej Obwodnicy Krakowa (droga ekspresowa S52) Węgrzce - Batowice.
Aglomeracja łódzka pierwsza w Polsce z pełnym ringiem
2023 r. będzie szczególny dla aglomeracji łódzkiej. W tym roku stanie się ona pierwszą w Polsce z pełnym ringiem tras szybkiego ruchu. W kwietniu przypada termin oddania 16,3 km drogi S14 od Aleksandrowa Łódzkiego do autostrady A2. Łódź wówczas zyska pełną obwodnicę, która składać się będzie poza wymienionymi trasami z A1 oraz S8.
Za domknięcie łódzkiego ringu odpowiada firma Stecol z Chin, która za to zadanie otrzyma 724,1 mln zł. To i tak nie zrekompensuje kosztów, jakie spółka poniesie podczas budowy - mówili money.pl jej przedstawiciele. Jest to efektem tegorocznych podwyżek cen materiałów budowlanych.
To nie koniec. W pierwszej połowie roku Mosty Łódź i Przedsiębiorstwo Budownictwa Drogowo-Inżynieryjnego mają oddać ok. 15 km drogi S3 od Kamiennej Góry do granicy państwa, w okolicy miejscowości Lubawka. Koszt to prawie 880 mln zł.
Drogowcy planują również udostępnić drugą jezdnię obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego na Lubelszczyźnie (S17), a także 1,4 km obwodnicy Chełmca (droga krajowa nr 28) oraz 12,8 km obwodnicy miejscowości Praszki (DK45).
W tym roku GDDKiA planuje ogłosić przetargi na budowę tras o łącznej długości "co najmniej" 480 km w ramach rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych. Wśród nich jest sporo nowych ekspresówek, m.in. kolejny fragment trasy Via Carpatia.
Jacek Losik, dziennikarz money.pl
Jeśli chcesz być na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami ekonomicznymi i biznesowymi, skorzystaj z naszego Chatbota, klikając tutaj.