Wojna w Ukrainie uderzyła w Nowy Jedwabny Szlak, czyli strategiczny projekt dla chińskiej gospodarki - pisaliśmy kilka dni temu w money.pl. Widać to m.in. w Małaszewiczach, gdzie znajduje się jedna z najważniejszych unijnych "bram" przeładunkowych na NJS. W porównaniu z 2021 r. o ok. 20 proc. spadła liczba pociągów towarowych obsługiwanych przez tamtejsze terminale.
Rosyjska inwazja w lutym tego roku i szereg konsekwencji z tego tytułu spowodowało spadek przewozów ładunków na Nowym Jedwabnym Szlaku. Wpływ na to miała m.in. obawa przed możliwymi sankcjami nakładanymi na Rosję i Białoruś, jak również niechęć towarzystw ubezpieczeniowych do objęcia polisami ładunków na trasie NJS - wyjaśniał money.pl Tomasz Frankowski, rzecznik Urzędu Transportu Kolejowego.
Niemniej, eksperci nie mają wątpliwości, że Nowy Jedwabny Szlak jest dla Chin na tyle ważnym - wręcz priorytetowym - projektem, że Państwo Środka nie pozwoli go popsuć nawet Władimirowi Putinowi. Z podobnego założenia, jak widać, wychodzi również polski rząd. Przynajmniej tak wynika z planów inwestycyjnych PKP Polskich Linii Kolejowych związanych z NJS.
Inwestycje PKP PLK w obsługę Nowego Jedwabnego Szlaku
Kolejarze przygotowują gigantyczną modernizację Małaszewicz, która pochłonąć ma ok. 4 mld zł brutto. Trwa postępowanie, które ma wyłonić wykonawcę rozbudowy. Termin składania ofert przesunięto jednak z wakacji 2022 r. na pierwszy kwartał 2023 r. Przy tej skali inwestycji nie jest to niczym niezwykłym.
W międzyczasie jednak - konkretnie w piątek, 18 listopada - PKP PLK podpisały umowę na zaprojektowanie i rozbudowę torów w rejonie stacji Biała Podlaska i Małaszewicze na linii Warszawa-Terespol. Kontrakt opiewa na kwotę blisko 123 mln zł netto. Wykonawcą prac jest firma Trakcja S.A. Prace mają być zrealizowane najpóźniej w 2024 r.
- Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych na stacji Biała Podlaska i Małaszewicze zwiększy rolę ekologicznego transportu kolejowego na ważnej trasie wschód-zachód. Dzięki pracom poprawi się konkurencyjność kolei w transporcie ładunków przez granicę - mówił w piątek Arnold Bresch, członek zarządu PKP PLK.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Na co PKP PLK wydadzą 123 mln zł?
Zakres inwestycji, którą zrealizować ma Trakcja, zakłada m.in. zaprojektowanie i wykonanie rozbudowy stacji Biała Podlaska o dziesięć torów, a stacji Małaszewicze o trzy tory. Łącznie wybudowanych zostanie kilkanaście kilometrów tras kolejowych. Stacje będą dostosowane do obsługi cięższych i dłuższych pociągów towarowych - 750 metrów.
To nie koniec. "Zakres prac obejmuje także budowę sieci trakcyjnej, rozjazdów oraz urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Będzie wykonane odwodnienie, ważne dla dobrego utrzymania torów" - informuje PKP PLK.
W zakresie podpisanej umowy jest także budowa przejścia pod torami na nowym przystanku Biała Podlaska Wschodnia. Takie rozwiązanie zwiększy bezpieczeństwo. Dla podróżnych z trudnościami z poruszaniem się zostaną udostępnione pochylnie. W tunelu zamontowane zostanie energooszczędne, jasne oświetlenie LED. Obiekt zapewni dogodne przejście na dwa nowe perony jednokrawędziowe.
Jeśli chcesz być na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami ekonomicznymi i biznesowymi, skorzystaj z naszego Chatbota, klikając tutaj.