"Rzeczpospolita" jako pierwsza dotarła do raportu "Motobarometr 2023. Nastroje w automotive w Europie" przygotowywanego co roku przez Exact Systems. Dziennik informuje, że prognozy są dla nas niekorzystne i widać podział na Europę trzech prędkości.
Polski rynek zaleją stare auta?
"W grupie outsiderów, gdzie znaleźliśmy się obok Rumunii czy Węgier, udział napędów elektrycznych w łącznej sprzedaży to wartość jednocyfrowa" - informuje dziennik.
- W Polsce w pierwszym półroczu 2023 r. samochody w pełni elektryczne stanowiły zaledwie 3,6 proc. wszystkich zarejestrowanych nowych osobówek – podkreśla w rozmowie z "RZ" Paweł Gos, prezes Exact Systems.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Dziennik zwraca uwagę, że dla polskich kierowców zaporą pozostaną ceny.
"Gdy w połowie 2023 r. średnia cena ważona nowego samochodu osobowego sięgnęła, według Instytutu Samar, 176 tys. zł, to średnia dla elektryka była o blisko 100 tys. zł wyższa. A na szybkie spłaszczenie tej różnicy nie mamy co liczyć" - informuje "Rzeczpospolita".
Planowany na 2035 rok zakaz sprzedaży nowych samochodów z napędem spalinowym może wpłynąć negatywie na polski rynek motoryzacyjny, bo przyspieszy starzenie się pojazdów. Według Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) blisko dwa z trzech sprowadzanych z zagranicy używanych samochodów mają więcej niż dziesięć lat - zauważa dziennik.
Orlen straci miliardy? Ekspert mówi prosto z mostu
Jest działka pod budowę fabryki Izery
Spółka ElectroMobility Poland (EMP) w wyniku postępowania przetargowego za 128 mln zł zostanie właścicielem działki o powierzchni 117 ha na terenie Jaworznickiego Obszaru Gospodarczego (JOG). Powstanie tam fabryka polskiej marki aut elektrycznych Izera. Budowa ma się rozpocząć w 2024 roku.
- To krok, który bardzo przybliża nas do spełniania marzenia, żeby Polska znów miała swoją markę motoryzacyjną. Ostatnie dwa lata pokazały, że trzeba mieć marzenia, bo od nich się wszystko zaczyna, ale tak naprawdę trzeba mieć bardzo dużo determinacji, trzeba bardzo ciężko pracować, nie wolno się zrażać, bo dopiero wtedy marzenia zamieniają się w rzeczywistość - powiedział prezes ElectroMobility Poland Piotr Zaremba.
W fabryce Izery w Jaworznie zatrudnienie ma znaleźć docelowo ok. 2,5 tys. osób.
Zakład w procesie produkcyjnym ma wykorzystywać i odzwierciedlać osiągnięcia partnera technologicznego - chińskiej grupy motoryzacyjnej Geely. Koszt budowy fabryki szacowany jest na 6 mld zł.