Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. LOS
|

Ponad 1 mln zł kary za "nieaktualne" ceny wycieczek. Wakacje.pl reaguje na decyzję UOKiK

11
Podziel się:

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przekazał, że nałożył na spółkę Wakacje.pl karę w wysokości ponad 1 mln zł za pokazywanie "nieaktualnych lub niepełnych cen" wycieczek na stronie. Firma poinformowała, że nie zgadza się z argumentacją i odwoła się od decyzji UOKiK.

Ponad 1 mln zł kary za "nieaktualne" ceny wycieczek. Wakacje.pl reaguje na decyzję UOKiK
UOKiK nałożył karę na spółkę Wakacje.pl (Unsplash.com, Vidar Nordli-Mathisen)

Wakacje.pl to serwis zbierający i prezentujący oferty blisko 100 biur podróży. Według UOKiK ceny przedstawione na portalu w wielu przypadkach nie zgadzały się z cenami podanymi po kliknięciu w szczegóły oferty. Były wyższe lub niższe.

Urząd zaznaczył, że ceny często nie zawierały obowiązkowej składki na fundusz gwarancyjny lub były to stawki historyczne. UOKiK twierdzi, że powodowało to zafałszowanie wyników wyszukiwania. Niektóre z ofert powinny znajdować się na innych miejscach w rankingu najtańszych propozycji, a inne mogły nie być widoczne.

Zdaniem Urzędu, analizując i przeglądając wyszukiwania w portalu, klienci nie dostawali wiarygodnych informacji o cenach wycieczek. A UOKiK podkreślił, że tzw. listingi mają za zadanie umożliwić konsumentom porównanie ofert bez konieczności analizy, a także weryfikacji każdej propozycji z osobna. W efekcie konsumenci nie docierali do ofert, które spełniłyby ich kryteria - ocenił Urząd.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Za rolę w "rodzinka.pl" kupiłem sobie mieszkanie - Tomasz Karolak - Biznes Klasa #10

Różnice w cenach co najmniej 40 proc. sprawdzonych ofert

UOKiK ustalił, że w toku postępowania co najmniej 40 proc. sprawdzonych ofert w serwisie wakacje.pl miało różnice w prezentowanej i faktycznej cenie. Urząd jako przykład podał tygodniową wycieczkę na Kubie. W wynikach wyszukiwania pokazano koszt dla jednej osoby w wysokości 7127 zł po rozwinięciu - 8457 zł.

"Za stosowanie nieuczciwej praktyki spółka Wakacje.pl została ukarana przez Prezesa UOKiK karą finansową w wysokości ponad miliona złotych (1 060 138 zł). Prezes Urzędu nakazał zaniechania stosowania kwestionowanej praktyki" - poinformował UOKiK.

Według prezesa UOKiK Tomasza Chróstnego, na stronach internetowych oraz w wyszukiwarkach ofert powinny być pokazywane aktualne i kompletne ceny tak, żeby konsument nie musiał weryfikować, jaki jest rzeczywisty koszt wycieczki. Podkreślił, że przedsiębiorca prowadzący stronę odpowiada za przejrzyste prezentowanie ofert i dlatego, zgodnie z prawem, musi mieć pewność, że cena zawiera wszystkie obowiązkowe opłaty oraz podawać je na każdym etapie, gdy informuje o kosztach wyjazdu.

"Nie można oczekiwać, że konsument będzie podchodził z podejrzliwością do przekazywanych mu informacji, tak samo, jak nie można doprowadzać do sytuacji, aby wyszukiwarka ofert wprowadzała konsumentów w błąd" - skomentował cytowany w komunikacie szef UOKiK.

Urząd zdradził ponadto, że prowadzone jest także podobne postępowanie wobec portalu travelplanet.pl. Działaniami wyjaśniającymi objęci są touroperatorzy m.in. Nowa Itaka, Coral Travel, TUI i Rainbow Tours.

Wakacje.pl reagują na karę

Decyzja UOKiK nie jest prawomocna. Spółka Wakacje.pl może się od niej odwołać. Firma już zapowiedziała, że skorzysta z tej możliwości i podejmie dalsze kroki prawne.

Zarząd nie zgadza się z przyjętą przez Prezesa UOKiK argumentacją, która była podstawą decyzji o ukaraniu Wakacje.pl. Wakacje.pl to serwis zbierający i prezentujący oferty blisko 100 biur podróży. Prezes UOKiK obarczył Wakacje.pl odpowiedzialnością za różnice w cenach ofert tychże biur, które mogą występować pomiędzy ceną wyświetlaną na wynikach wyszukiwania a widoczną na szczegółowym widoku oferty" - oświadczyła spółka Wakacje.pl.

W ocenie firmy, Urząd pominął okoliczność, że portal wakacje.pl jako agent turystyczny prezentuje ceny, jakie zostały przesłane przez biura podróży, i "na żadnym etapie nie wpływa na ich poziom". Wskazano, że same biura podróży powinny, zgodnie z obowiązującymi przepisami, przesyłać aktualne ceny do pośredników.

Spółka broni się przed zarzutami UOKiK

"Zostaliśmy obarczeni odpowiedzialnością za coś, na co nie mamy wpływu" - oświadczył Dariusz Górzny, prezes ukaranej spółki. "Nie ma takiej czynności, którą Wakacje.pl mogłyby samodzielnie wykonać, żeby zlikwidować te rozbieżności" - podkreślił w komunikacie.

Z kolei prezes Exim tours Marcin Małysz zauważył w oświadczeniu zarządu Wakacje.pl, że zmiana jednej części składowej w bazie danych ofert wakacyjnych wpływa na cenę wielu ofert, a ich baza musi najpierw się zaktualizować w systemach wewnętrznych organizatorów, a następnie być wyeksportowana do biur podróży w Polsce.

Szef Exim tours podkreślił, że "ten proces po prostu trwa". "Sposób działania portalu Wakacje.pl nie różni się od tego, jak działają inne, podobne platformy w Polsce, a także w Niemczech czy Wielkiej Brytanii" - dodał Małysz.

Wiceprezes Grecos Holidays Janusz Śmigielski w oświadczeniu spółki wyjaśnił natomiast, że ceny prezentowane w systemach rezerwacyjnych "ulegają ciągłej zmianie ze względu na dynamikę wypełnień miejsc w hotelach i samolotach".

Dodał, że z uwagi na ilość danych proces aktualizowania cen w systemach nie zawsze może się odbyć w czasie rzeczywistym. "Zawsze jednak, w momencie zakładania rezerwacji, system potwierdza aktualną cenę" - zaznaczył Śmigielski.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(11)
WYRÓŻNIONE
Amstel26
12 miesięcy temu
I bardzo dobrze jestem przykładem z przed 3 tygodni wycieczka miała kosztować 2200zł od osoby po akceptacji i podaniu danych miałem sprawdzić czy się wszystko zgadza więc skupiłem się na danych a nie cenie która była w ofercie i potwierdziłem potem zrobiłem płatność zaliczki i potwierdziłem rezerwacje jak zacząłem liczyć to się okazało że wychodzi 3520zł za osobę mimo że w rozmowie tel oraz e ofercie która mam na mailu była kwota 2200 złożone 3 reklamacje i wszystkie 3 odrzucili a jak chciałem zrezygnować To chcieli 1900zł kosztów nie polecam złodziei!!!
666
12 miesięcy temu
Kowal zawinił Cygana powiesili. Biura podróży wabią niskimi cenami które mocno rosną w trakcie bliższego zapoznawania się z ofertą. To samo jest z cenami samochodów ; cena od xxx tylko , że samochodu w tej cenie nie ma i nie było.
Oburzona
12 miesięcy temu
Czy tak trudno ogarnac taka strone, zeby aktualuzowala na bierzaco ceny? Chyba nie. Zwykle nabijanie klenta w butelke, na 10 klientow zmianę ceny zauważy 2-3. Czysty zysk.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (11)
Oszukany
5 miesięcy temu
Wykupiłem Wakacje. Pl wpłaciłam pieniądze po 15 mi dzwonią, że ktoś wykupił wcześniej tą ofertę. Mogą polecić coś innego ale ciekawego nic nie było jeśli chodzi o hotele. Więc prosiłem o zwrot pieniędzy nie dostałem jeszcze do teraz. Oszuści gdzie jeszcze cały czas są na rynku pomimo, że karę dostali.Idą nadal po trupach.
Wczasowicz
12 miesięcy temu
Przecież przy podsumowaniu wycieczki wszystko jest jasne jaka jest cena finalna,więc w czym problem,nikt nie przykłada pistoletu do głowy i nie mówi że musisz zamówić dana wycieczkę,wszystko zależy od klienta,pasuje mi to jadę, nie pasuje to siedzę w domu.
Wioletta
12 miesięcy temu
Rainbow poszło o krok dalej, sprzedaje wycieczki, których nie ma. Np. Wycieczka rejs po Karaibach, gdzie zachęca Cię tytuł oręża mapka wycieczki. Mapa pokazuje, że popływać jesz na Arubę czy Curaçao co ma się nijak do opisu. Powiem więcej na infolinii, dopóki nie dopytasz szczegółowo to wciskają Ci ten sam kit. A statek w ogóle nie zawija do tych porów. To jest dopiero oszustwo.
13456
12 miesięcy temu
Tak jest,bo szukam urlopu i tak sie dzieje inna cena poczatkujaca,ale jak sie kliknie dalej,albo rezerwuje ,to wychodzi inna,bylam w szoku od paru dni ,albo dluzej tak jest
Mariusz
12 miesięcy temu
Bardzo dobrze. Zasłużyli na karę. Sam wielokrotnie zauważyłem te różnice w cenach i czułem się wprowadzany w błąd