Powstało Stowarzyszenie #TAKdlaCPK. "Celem naszej działalności jest doprowadzenie do powstania CPK, obejmującego zarówno komponent lotniskowy, jak i kolejowy. Zamierzamy również pilnować harmonogramu, aby projekt powstał w najszybszym możliwym terminie" - czytamy na jego stronie internetowej.
To wielki projekt rozwojowy dla Polski. Nie zgadzamy się na zaprzepaszczenie tej szansy! - dodano.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Maciej Wilk prezesem stowarzyszenia #TAKdlaCPK
Prezesem zarządu stowarzyszenia został Maciej Wilk. "Stowarzyszenie jest ruchem apartyjnym i apolitycznym, finansowanym wyłącznie ze środków własnych. Skupiamy osoby wywodzące się z różnych środowisk i o odmiennych światopoglądach. To co nas łączy to wizja dynamicznego rozwoju Polski, w tym w szczególności w zakresie infrastrukturalnym" - napisał na platformie X.
Stowarzyszenie #TAKdlaCPK. Były prezes LOT w zarządzie
W zarządzie Stowarzyszenia #TAKdlaCPK jest także czworo wiceprezesów:
- Andrzej Banucha,
- Michał Czarnik,
- Rafał Milczarski,
- Patryk Wild.
Rafał Milczarski to były prezes Polskich Linii Lotniczych LOT (2016-2022). Stanowisko objął po wygranych przez Zjednoczoną Prawicę wyborach z 2015 r. Jeszcze jako szef narodowego przewoźnika popierał budowę CPK. Został odwołany ze stanowiska przez radę nadzorczą w grudniu 2022 r. Pod koniec października 2023 r. założył konto na Twitterze, przekonując, że "dyskusja o CPK - przyszłości transportu w Polsce, wymaga od niego zaangażowania". Publikował zaledwie przez tydzień.
Michał Czarnik to były członek rady nadzorczej spółki Centralny Port Komunikacyjny. Radca prawny i doradca podatkowy z doświadczeniem w firmach doradczych. W latach 2019-2023 pełnił funkcję dyrektora wykonawczego spółki CPK.
Andrzej Banucha to jeden z bardziej aktywnych uczestników dyskusji pod hasłem #TAKdla CPK. Jest byłym dyrektorem biura rozwoju, relacji inwestorskich i promocji w PKP Cargo w latach 2018-2021. Był konsultantem w korporacjach EY-Parthenon, Bain&Company, PwC, występuje również jako ekspert think-tanku Instytut Wolności (założonego przez Igora Janke, kiedyś dziennikarza, dziś publicysty, do 2021 r. związanego jako partner z R4S Consulting, agencją PR, założoną przez byłego rzecznika PiS Adama Hofmana).
Patryk Wild to dolnośląski samorządowiec, architekt, urbanista i menedżer. Występuje jako ekspert ds. transportu kolejowego. Jest twórcą planu transportowego województwa dolnośląskiego. Był członkiem zespołu doradczego pełnomocnika rządu ds. CPK. Prywatnie jest bratem Mikołaja Wilda, byłego prezesa spółki CPK (w latach 2019-2024) i pierwszego pełnomocnika rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego (w latach 2017-2019).
Politycy aktywni pod hasztagiem. Stowarzyszenie #TAKdlaCPK nie dla nich
Stowarzyszenie posługuje się hasztagiem #TAKdlaCPK, pod którym na platformie X odbywa się zaangażowana dyskusja na temat przyszłości Centralnego Portu Komunikacyjnego. Niektórzy nazywają grono jej najbardziej aktywnych uczestników nawet "zakonem CPK". Bo pod hasztagiem #TAKdlaCPK na dawnym Twitterze zebrała się duża, zwarta i aktywna grupa orędowników budowy nowego lotniska.
W dyskusję tę włączyli się też aktywnie politycy przede wszystkim PiS (choć dołączyli także posłowie innych partii, jak Anna Maria-Żukowska czy Paulina Matysiak). "#TAKdlaCPK" posługiwali się m.in. Mateusz Morawiecki, Antoni Macierewicz, ale też Marcin Horała, gdy skrzykiwał posłów do swojego ponadpartyjnego zespołu parlamentarnego "Tak dla rozwoju. CPK - atom - porty".
Jednak na stronie internetowej stowarzyszenia #TAKdlaCPK podkreślono, że "stowarzyszenie jako ruch społeczny nie przyjmuje w poczet swoich członków parlamentarzystów ani członków władz partii politycznych".
Czym będzie zajmować się stowarzyszenie? W statucie czytamy m.in., że może "podejmować wszelkie działania służące popieraniu i wpływaniu na rozwój infrastruktury komunikacyjnej", "prowadzić "działalność naukową, naukowo-techniczną i oświatową", "wdrażać innowacje społeczne", "prowadzić kampanie medialne i inne działania nakierowane na realizację celów stowarzyszenia".
"Wierzymy, że CPK, zrealizowany według dotychczas przyjętych założeń, całkowicie przekształci polski krajobraz komunikacji i logistyki oraz bezprecedensowo przyczyni się do wzrostu gospodarczego, podniesienia dochodów podatkowych budżetu, a także poprawi jakość i komfort życia wszystkich Polaków" - dodali.
Marcin Walków, dziennikarz i wydawca money.pl