Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego uzgodniły, że wszystkie urzędy administracji państwowej i samorządowej przechodzą od wtorku, 3 listopada na pracę zdalną. W poniedziałek rząd wyda i opublikuje stosowne rozporządzanie w tej sprawie.
Rozwiązanie takie planowane jest na razie na dwa najbliższe tygodnie, ale z możliwością jego wydłużenia.
O przechodzenie na pracę zdalną wszystkich jednostek administracji publicznej zaapelował w ubiegły piątek premier Mateusz Morawiecki. Prosił, by wszyscy pracownicy, którzy nie muszą wykonywać swojej pracy stacjonarnie, wykonywali ją od poniedziałku przez co najmniej dwa tygodnie w domach.
W sobotę Morawiecki spotkał się z wiceministrem spraw wewnętrznych Pawłem Szefernakerem oraz z przedstawicielami strony samorządowej.
"W wyniku rzeczowej, konstruktywnej dyskusji ustalono, że rozporządzenie dotyczące administracji samorządowej wejdzie w życie od wtorku, po ogłoszeniu w poniedziałek 2 listopada" – napisano we wspólnym oświadczeniu.
Zaznaczono, że w nowym rozporządzeniu rząd upoważni kierowników urzędów do zorganizowania pracy w ten sposób, by nie ucierpieli na tym obywatele. Wyłączenie placówki ma odbyć się tak, by nie wpływało to na bieżącą obsługę interesantów, szczególnie w kwestiach związanych z podstawowymi świadczeniami publicznymi.
Zarówno strona rządowa, jak i samorządowa zgodziły się również, że zamknięcie urzędów nie może spowodować zamrożenia działalności gospodarczej w kraju. Nowe firmy będą więc rejestrowane, wydawane będą pozwolenia na budowę, rozstrzygane przetargi publiczne.
Jak podaje Polska Agencja Prasowa, "rząd i samorząd zwrócą się też wspólnie do Senatu o wprowadzenie do procedowanej tam obecnie ustawie antycovidowej, zawieszenia lub wydłużenia biegu ustawowych terminów administracyjnych oraz uelastycznienia i odroczenia innych terminów i procedur, które ustawy wyznaczają w sposób sztywny, a których urzędnicy nie będą w stanie dotrzymać z powodu wprowadzenia zdalnego trybu pracy".
Na stronach internetowych wielu urzędów pojawiły się telefony, pod którymi można skontaktować się z urzędnikami, by załatwić sprawę. Przy wielu placówkach wystawiono już urny na dokumenty.
Większość spraw można załatwić poprzez platformy internetowe – np. poprzez e-obywatel.gov.pl.
Na portalu tym można złożyć wnioski dot. m.in. wydania dowodu osobistego, paszportu, prawa jazdy. Można tam również sprawdzić swoje punkty karne i odwołać się od mandatu, wyrejestrować lub zarejestrować samochód.
By założyć tam konto, wcześniej trzeba postarać się o profil zaufany. Można go wyrobić bez wychodzenia z domu np. w banku, w którym posiadamy konto osobiste.
Jak wynika z danych szefa Służby Cywilnej, w czasie trwania pandemii, z pracy zdalnej w najmniejszym stopniu do tej pory korzystały te jednostki administracji publicznej, które bezpośrednio obsługiwały obywateli.
Najwięcej, bo aż 43 proc. pracowników zdalnych jest w ministerstwach i KPRM. W urzędach centralnych jest to aktualnie co piąty pracownik.
W urzędach wojewódzkich na pracy zdalnej jest obecnie 16 proc. zatrudnionych – to o 3 proc. więcej, niż na początku pandemii. Natomiast w urzędach administracji terenowej (szczebla powiatowego i wojewódzkiego) na pracy zdalnej było tylko 2 proc. urzędników.
Największy odsetek urzędników pracujących zdalnie jest na Mazowszu – 23 proc., a najniższy na Lubelszczyźnie – tylko 1 proc.