Rzepecki poinformował, że w najbliższych dniach odbędzie się spotkanie eksperckie w Pałacu Prezydenckim, w ramach Narodowej Rady Rozwoju, które dotyczyć będzie między innymi Centralnego Portu Komunikacyjnego. Prezydent Andrzej Duda zadeklarował, że zamierza aktywnie wspierać realizację CPK - zapewnił w niedzielę w Radiu Zet.
Dodał, że prezydentowi bardzo zależy na realizacji CPK oraz na wzmocnieniu jego komponentów kolejowego i militarnego.
Doradca prezydenta podkreślił, że Andrzej Duda oczekuje konkretnych informacji w tej kwestii. Dowiedzieliśmy się też, że Pałac pozytywnie ocenia decyzję premiera oraz rządu w sprawie CPK na tle obietnic z jesiennej kampanii wyborczej, kiedy to pojawiały się głosy, że "CPK nie będzie".
To nie pierwszy głos z Pałacu Prezydenckiego po ogłoszeniu przez premiera decyzji o CPK. W piątek Mieszko Pawlak, minister w kancelarii prezydenta, również zapowiedział, że będą kolejne rozmowy prezydenta Andrzeja Dudy z rządem w sprawie realizacji tego projektu.
- Sprawa wymaga głębszego przeanalizowania, ale nie wszystkie informacje, które zostały przekazane przez rząd, napawają optymizmem - mówił Pawlak.
Pytany przez Polską Agencję Prasową o reakcję prezydenta Andrzeja Dudy na proponowane zmiany dotyczące budowy CPK stwierdził, że to, co niepokoi najbardziej, to ograniczenie - w stosunku to pierwotnego planu - możliwości transportu międzynarodowego.
Ograniczenie możliwości przyjmowania cargo jest zdumiewające, bo był to jeden z argumentów za budową CPK - przypomniał prezydencki minister i dodał, że "redukcja wymiaru cargo będzie miała negatywne konsekwencje w kontekście relacji handlowych Polski z zagranicą".
Centralny Port Komunikacyjny - co zapowiedział premier?
W środę Donald Tusk ogłosił, że budowa CPK zostanie zrealizowana. Zapowiedziane w środę zmiany w projekcie dotyczą przede wszystkim zmiany narracji wokół wielkiego lotniska w Baranowie oraz inwestycji w kolej.
Oto najważniejsze informacje, jakie przekazał w środę rząd o CPK:
- Pierwszy samolot z portu lotniczego w Baranowie ma odlecieć w 2032 r.
- Pierwszy etap budowy CPK ma być obliczony na maksymalnie 34 milionów pasażerów rocznie, z możliwością późniejszej rozbudowy.
- Komponent kolejowy będzie realizowany, ale w innej formie.
- Rząd rezygnuje z koncepcji budowy linii kolejowych przecinających się w Baranowie. Powstanie natomiast tzw. koncepcja "Y", czyli linia kolei dużych prędkości, łącząca Warszawę z Łodzią, a następnie w okolicy Sieradza rozgałęziająca się w kierunku Poznania i Wrocławia.
- Kolej ma łączyć miasta - podróż z Warszawy do Katowic, Gdańska, Wrocławia czy Poznania ma potrwać do 100 minut.
- Pociągi mają jeździć z docelową prędkości do 300-320 km/h.
- Lotnisko Chopina będzie działać, nawet gdy powstanie CPK, ale w innej formule. Ma stać się centrum nowoczesnej komunikacji.
- Budowa CPK ma kosztować mniej, niż zakładał PiS - 131 mld zł do 2032 r., z czego na inwestycję lotniskową ma pójść 42,7 mld zł. PiS szacował, że będzie to wydatek sięgający 155 mld zł.