W lipcu 2023 r. CPK odebrał koncepcję architektoniczną portu lotniczego. W uzgodnieniu z inwestorem wprowadzono optymalizacje projektu, które pozwolą na zmniejszenie budżetu potrzebnego na jego realizację - poinformowała spółka.
Według zaktualizowanych założeń w pierwszym etapie CPK będzie miało przepustowość do ok. 34 mln pasażerów rocznie z możliwością dalszej rozbudowy. Dla porównania: Lotnisko Chopina w 2023 r. obsłużyło ok. 18,5 mln pasażerów.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
11 tys. pasażerów na godzinę
Budynek główny CPK będzie połączony z pirsami, którymi pasażerowie dotrą bezpośrednio do samolotów. W I etapie realizacji lotnisko będzie w stanie obsłużyć do ok. 11 tys. pasażerów na godzinę. W dniu otwarcia wewnątrz znajdzie się blisko 140 stanowisk odprawy biletowo-bagażowej.
- Zgodnie z zapowiedziami konsekwentnie realizujemy kolejne kroki w ramach przygotowań do budowy nowego lotniska. Otrzymaliśmy od projektanta dokumentację budowlaną, w skład której wchodzi m.in. ok. 6 250 rysunków projektowych i ponad 50 raportów. W tej chwili trwa drobiazgowa weryfikacja dokumentacji – powiedział dr Filip Czernicki, prezes spółki CPK, cytowany w komunikacie.
Kolej Dużych Prędkości bliżej. Ważna umowa CPK
500 projektantów
CPK zaprojektowali architekci z Foster + Partners i Buro Happold, a także ponad 30 innych firm z różnych branż.
W sumie w pracach master architekta lotniska i dworca brało udział niemal 500 projektantów. Firma Foster + Partners, czyli lider konsorcjum master architekta, była odpowiedzialna za projektowanie lotnisk m.in. w Pekinie i Hongkongu, stworzyła masterplan dla Terminalu 2 na Heathrow w Londynie, jest w trakcie budowy lotnisk w Kuwejcie i Kambodży - informuje spółka CPK.
Projektowana powierzchnia terminala pasażerskiego to ok. 450 tys. mkw. Obsługa pasażerów odbywać się będzie na trzech poziomach.
- Poziom +2: odprawa biletowo-bagażowa, kontrola bezpieczeństwa, przyloty i odloty strefa Schengen, część przylotów Non-Schengen,
- Poziom +1: przyloty i odloty strefa Non-Schengen, centra transferowe, kontrola dokumentów,
- Poziom 0: bramki autobusowe Schengen i Non-Schengen, hala odbioru bagażu, hala przylotów.
Na najwyższym odprawa biletowo-bagażowa, kontrola bezpieczeństwa, przyloty i odloty z i do strefy Schengen oraz część przylotów spoza strefy.
Na kolejnym obsługiwane będą przyloty i odloty z krajów spoza strefy Schengen, będą się tam mieścić również centra transferowe, tu odbywać się będzie kontrola dokumentów.
Na trzecim, najniższym poziomie będą się mieścić bramki autobusowe dla pasażerów zarówno ze strefy Schengen, jak i spoza niej, a także hala odbioru bagażu i hala przyjazdów.
Łącznie na stanowiskach kontaktowych wyposażonych w rękawy lotnicze możliwa będzie obsługa od 50 do 68 statków powietrznych – w zależności od typu floty. Dla porównania: na Lotnisku Chopina możliwe jest jednoczesne ustawienie na stanowiskach kontaktowych tylko ośmiu samolotów szerokokadłubowych, a łącznie na wszystkich stanowiskach wyposażonych w pomosty pasażerskie możliwa jest obsługa od 22 do 27 statków powietrznych - podała spółka CPK.
Spółka zakłada, że do końca 2024 r. uzyska od wojewody mazowieckiego decyzję lokalizacyjną i będzie mogła złożyć wniosek o pozwolenie na budowę lotniska.