Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
MLG
|

Promocyjne zakupy pod lupą. UOKiK sprawdzi, czy Omnibus zmienił wyprzedaże

4
Podziel się:

Prezes UOKiK sprawdzi dostosowanie się rynku do nowych przepisów wynikających z dyrektywy Omnibus. Inspekcja Handlowa rozpocznie kontrole w sześciu sieciach handlowych. Do ok. 40 przedsiębiorców zostały wysłane wystąpienia w sprawie możliwych nieprawidłowości - poinformował Urząd.

Promocyjne zakupy pod lupą. UOKiK sprawdzi, czy Omnibus zmienił wyprzedaże
Inspekcja Handlowa rozpocznie kontrole w sześciu sieciach handlowych. Chodzi o stosowanie dyrektywy Omnibus (PAP, Albert Zawada)

UOKiK przypomniał, że od 1 stycznia 2023 r. obowiązują nowe przepisy wynikające z dyrektywy Omnibus. Najważniejsze z nich to: wymóg transparentnego informowania o obniżkach cen, jasne zasady plasowania ofert w wynikach wyszukiwania czy zakaz sugerowania, że publikowane opinie konsumenckie są prawdziwe, jeśli przedsiębiorca nie wdrożył mechanizmów zabezpieczających ich wiarygodność.

UOKiK sprawdza sklepy

W komunikacie Urzędu podano, że UOKiK sprawdził ok. 40 stron internetowych przedsiębiorców działających w sektorze e-commerce w różnych branżach: odzież, kosmetyki, obuwie, sprzęt sportowy, sprzęt elektroniczny, platformy internetowe - do wszystkich tych podmiotów zostały skierowane wystąpienia z prośbą o zajęcie stanowiska co do poprawności wdrożenia przepisów dotyczących najniższej ceny.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Żonglerka cenami to trik stary jak świat. "Niejasne oznakowanie cen. Prawo mówi jasno"

Prezes UOKiK wezwał przedsiębiorców do przedstawienia wyjaśnień i zmiany wątpliwych praktyk. Jeśli się nie dostosują, możliwe są dalsze działania, w tym postawienie zarzutów naruszania zbiorowych interesów konsumentów.

Dodano, że dotychczas wezwania zostały wysłane do przedsiębiorców działających pod markami: AliExpress, Allegro, Amazon, Avans, Biedronka, Bytom, C&A, CCC, Ceneo, Decathlon, Douglas, Electro, Empik, Eobuwie, Euro RTV AGD, H&M, Hebe, Intersport, Jysk, Kappahl, Lidl, Martes, Media Markt, Media Expert, Notino, Orange, Play, Plus, Recman, Reserved, Rossman, Sephora, Shopee, Smyk, Tchibo, T-Mobile, Vistula, Wittchen, Zalando, Zara.

"Niezależnie od działań wobec branży e-commerce w ramach postępowania wyjaśniającego UOKiK rozpoczną się kontrole Inspekcji Handlowej w sklepach stacjonarnych. Na początku inspektorzy skontrolują sześć sieci handlowych: Biedronka, Dino, Kaufland, Lidl, Netto i Żabka. W kolejnych etapach planowane są kontrole także w innych sklepach. Podczas kontroli prowadzonych w ramach postępowań wyjaśniających Prezesa UOKiK inspektorzy nie nakładają kar pieniężnych" - poinformował Urząd.

W przypadku stwierdzenia naruszenia zbiorowych interesów konsumentów prezes UOKiK może nałożyć karę w wysokości do 10 proc. obrotu na przedsiębiorstwo i do 2 mln zł na osobę zarządzającą.

- Kontrole sposobu prezentowania promocji w sklepach to pierwszy etap naszych działań. Przyjrzymy się także, jak przedsiębiorcy informują o obniżonych cenach usług - powiedział, cytowany w komunikacie, prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Omnibus - nowe unijne prawo

Nowe unijne przepisy mają zapobiec sztucznym podwyżkom cen. Omnibus wprowadza wymóg, by w przypadku obniżki, obok nowej ceny została umieszczona najniższa cena, jaka obowiązywała w ciągu 30 dni przed wprowadzeniem promocji. Platformy marketplace’owe, czyli np. Allegro, Amazon, czy sprzedażowa platforma Facebooka, będą też miały obowiązek informowania o tym, czy dany sprzedający jest przedsiębiorcą czy osobą prywatną.

Naruszeniem prawa będzie również usuwanie i ukrywanie przez sklepy negatywnych opinii i zniechęcanie do ich zamieszczania.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(4)
WYRÓŻNIONE
W Koszalinie
2 lata temu
Zniknęły wszystkie wyprzedaże i nie musza niczego pokazywać
Ttm
2 lata temu
Przecież Media Expert ma wyprzedaż cały rok
Kretorus
2 lata temu
w sklepach internetowych widać jasno ceny, widziałem na media expert te sprzed miesiąca i te aktualne, na pewno zmiana na spory plus
NAJNOWSZE KOMENTARZE (4)
Drobny_przekr...
2 lata temu
Rozumiemy, że ceny w Lidlu i Biedronce będą widniały odtąd POD TOWAREM, jak w prawie wszystkich sklepach, a nie dla zmyłki nad towarem !!! Wiadomo komu i czemu to służy ?
Ttm
2 lata temu
Przecież Media Expert ma wyprzedaż cały rok
Kretorus
2 lata temu
w sklepach internetowych widać jasno ceny, widziałem na media expert te sprzed miesiąca i te aktualne, na pewno zmiana na spory plus
W Koszalinie
2 lata temu
Zniknęły wszystkie wyprzedaże i nie musza niczego pokazywać