Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
Jacek Losik
Jacek Losik
|
aktualizacja

Przed nami ofensywa przetargowa GDDKiA. Zakłada m.in. rozbudowę ważnej autostrady

18
Podziel się:

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przygotowuje prawdziwą ofensywę przetargową, by zrealizować swój plan na 2022 r. Do końca roku rozpocznie poszukiwania wykonawców dla ponad 20 inwestycji. Spora ich część dotyczy tras ekspresowych, a także długo wyczekiwanej rozbudowy A2 między Łodzią a Warszawą.

Przed nami ofensywa przetargowa GDDKiA. Zakłada m.in. rozbudowę ważnej autostrady
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad do końca roku planuje ogłosić przetargi na realizację ponad 20 inwestycji, zdjęcie ilustracyjne (GDDKiA, GDDKiA)

Tegoroczny plan GDDKiA zakładał, że w tym roku oddanych zostanie 345,5 km nowych dróg, w tym autostrad (46,1 km), tras ekspresowych (253,1 km) oraz obwodnic (46,3 km). Na ten moment udało się go zrealizować w 26 proc. Drogowcom udało się otworzyć m.in. S14 (Łódź Lublinek - Aleksandrów Łódzki), S7 (Warszawa Lotnisko - Lesznowola, Napierki - Mława oraz Pieńki - Płońsk) oraz obwodnice miejscowości Smolajn i Iłża.

Najbliższe tygodnie i miesiące mają przynieść kolejne (często opóźnione) ułatwienia dla kierowców. W tym otwarcie ostatniego odcinka autostrady A1 (Piotrków Trybunalski Południe - Kamieńsk), a także kolejnych fragmentów A18, S3, S5, S6 (Luzino - Szemud oraz Szemud - Gdynia Wielki Kack), S7 (Lesznowola - Tarczyn Północ oraz Naprawa - Skomielna Biała), S17 (Warszawa Wschód - Lubelska), S61 oraz obwodnic Nowego Miasta Lubawskiego i Kędzierzyna Koźla (drugi etap).

GDDKiA w międzyczasie przygotowuje kolejne inwestycje. Z ogłoszonego planu na koniec tego roku kalendarzowego wynika, że branży budowlanej w najbliższych latach nie zabraknie pracy. Wiązać się to będzie także z utrudnieniami dla kierowców.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Kiedy koniec drożyzny na stacjach paliw? Bogucki: nie zanosi się na to

Nowe drogi ekspresowe i obwodnice w Polsce czekają na wykonawców

W trzech kwartałach 2022 r. GDDKiA ogłosiła już przetargi na budowę, często wraz z przygotowaniem projektu, dróg ekspresowych S12 (Chełm - Dorohusk), S19 (trzech odcinków od Jawornika do Iskrzyni oraz drugiej jezdni między Sokołowem Małopolskim a Jasionką), S74 (Kielce Zachód - Kielce), a także krajowych nr 11 (rondo Janiska - Kołobrzeg Wschód) i nr 79 (obwodnica Zabierzowa).

W planach przetargowych GDDKiA na ostatni kwartał jest co najmniej jeszcze raz tyle postępowań. Drogowcy zapowiadają, że zaczną poszukiwania wykonawców dla tras S12 (Piaski - Chełm), S17 (Piaski Wschód - Łopiennik, Krasnystaw Północ - Zamość Sitaniec) oraz obwodnic Zatora (DK28), Gąsek (DK65), Dzwoli (DK74) i Gorajca (także DK74).

To nie koniec. GDDKiA informuje, że po przyjęciu przez rząd nowego programu budowy dróg krajowych i autostrad do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.), będzie mogła do końca roku ogłosić przetargi na kolejnych osiem odcinków pięciu tras ekspresowych.

Mowa m.in. o fragmentach: S7 (Czosnów - Kiełpin), S10 (Szczecin Kijewo - Szczecin Zdunowo), S11 (Bobolice - Szczecinek), S16 (druga jezdnia od węzła Olsztyn Wschód do Biskupca), S74 (Cedzyna - Łagów wraz z obwodnicą miasta, Łagów - Jałowęsy - Tomaszów oraz granica woj. łódzkiego i świętokrzyskiego - Przełom). Ponadto drogowcy chcą do końca roku ogłosić przetarg na projekt drogi ekspresowej S7 na odcinku Kiełpin - Warszawa.

Długo wyczekiwana rozbudowa A2 nie obejdzie się bez utrudnień

Wszystkie z powyższych przetargów, jak pisaliśmy, dotyczyć będą samej budowy lub projektu i budowy. Innymi słowy, te inwestycje zostaną fizycznie rozpoczęte w pierwszej kolejności. Jeśli oczywiście ich wykonawców uda się znaleźć szybko, bez odwołań i konieczności powtarzania postępowania przez np. zbyt wysokie oferty.

Wspomniane przetargi dotyczą dróg, które powstaną w nowym śladzie. Nie spowodują zatem znaczących utrudnień w ruchu. Te jednak są nieuniknione na arcyważnej autostradzie, która prowadzi do Warszawy.

W tym przypadku mowa o długo wyczekiwanej rozbudowie często zatłoczonej trasy A2 między węzłami Łódź Północ a Konotopa. Prace tam będą toczyć się pod ruchem. To oznacza prawdopodobnie, że podczas inwestycji dostępna będzie tylko jedna jezdnia autostrady. W tym roku GDDKiA ma ogłosić przetarg na projekt.

Jacek Losik, dziennikarz money.pl

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(18)
WYRÓŻNIONE
ARS
2 lata temu
S12 nie jest tak potrzebna na odciknu od Chelma do Dorohuska jak na odcinku Puławy - Piotrkow Tryb., inaczej prawie caly ruch ze wschodu od granicy z ukr na zachod i północ PL dalej będzie szedł i tak już bardzo zatłoczoną S17 i dalej przez Wawę i okolice. S12 buduje sie z d...strony tj od ogona , zamiast najpierw zbudować jej odcinek orzez centrum PL
Nick
2 lata temu
A4 między Gliwicami i Wrocławiem już piąty rok remontują bez tego żeby była choć o cm szersza. Po prostu mielą na okrągło dobrą nawierzchnię i kładą nową. Chodzi o to, żeby gonić króliczka a nie go złapać.
Leon
2 lata temu
A z czego to sfinansują jak fundusz UE zwany planem odbudowy wstrzymany?
NAJNOWSZE KOMENTARZE (18)
Jejku
2 lata temu
Niestety tak Polska wygląda z bezkarnoscią urzędnikow gdzie buduje i zatwierdza się buble. Kto mądry pozwolił wybudowac autostrade o dwuch pasach ? Wiadomo bylo przecież ze ona od razu po wybudowaniu zakorkuje się .
zed
2 lata temu
A kiedy S-8 do Czech?
h y hy hy
2 lata temu
S74 planowana do budowy od 1975 roku. Każdy rząd przesuwa tą budowę. Ludzie nie mogą dysponować swoimi działkami już 47 lat. A tu perspektywa ... 2033 rok. Za 10 lat okaże się że 2043.
Nick
2 lata temu
A4 między Gliwicami i Wrocławiem już piąty rok remontują bez tego żeby była choć o cm szersza. Po prostu mielą na okrągło dobrą nawierzchnię i kładą nową. Chodzi o to, żeby gonić króliczka a nie go złapać.
Monia
2 lata temu
Drogi budowane po nowym sladzie oznaczają wywłaszczenia w swietle nowej specustawy. Czyli puszczenie ludzi z torbami.