Koncesjonariusz odcinka autostrady A4 między Katowicami a Krakowem poinformował w ubiegłym tygodniu, że planuje podnieść opłaty za przejazd trasą od 1 kwietnia. Spółka złożyła w tej sprawie wniosek do GDDKiA, która nie ma możliwości odmowy.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w poniedziałek (5 lutego) zabrała głos ws. podwyżek. "W ocenie GDDKiA wzrost ten jest niezasadny oraz uderzający bezpośrednio w kierowców i transport samochodowy. Może też wpłynąć na poziom bezpieczeństwa ruchu drogowego na trasach lokalnych" - czytamy w komunikacie.
Drogowcy zapewniają, że zwrócą się do koncesjonariusza o rozważenie okoliczności, które mogłyby wpłynąć na zmianę planów. Dodajmy jednak, że wcześniejsze tego typu interwencje nie przynosiły efektu.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
"Warto podkreślić, że autostrada A4 jest m.in. strategiczną trasą łączącą Polskę z Ukrainą. W sytuacji trwającej od 24 lutego 2022 r. wojny na terenie Ukrainy zasadne byłoby co najmniej wstrzymanie się z planowaną podwyżką do momentu ustabilizowania się sytuacji politycznej w tym kraju" - argumentuje GDDKiA.
Koncesjonariusz tłumaczy, skąd podwyżki na autostradzie A4
Spółka Stalexport Autostrada Małopolska zawnioskowała o podniesienie opłat dla aut osobowych z 15 do 16 zł, a także z 46 do 49 zł dla pojazdów pozostałych kategorii (poza motocyklami). Jeśli nic się nie zmieni, będzie to praktycznie druga podwyżka w niedługim czasie.
Przypomnijmy, że w połowie stycznia 2024 r. na odcinku koncesyjnym zniesiono zniżkę za przejazd z wykorzystaniem płatności automatycznych, co oznaczało podwyżkę dla korzystających dotąd z tej oferty z 13 zł do 15 zł.
Zarządca wyjaśnia, że koncesja na A4 kończy się w 2027 r. i ma obowiązek oddać trasę GDDKiA w doskonałym stanie. - Wiąże się z tym konieczność intensyfikacji szeregu prac utrzymaniowych, budowlanych i remontowych w ostatnich trzech latach obowiązywania umowy - argumenuje rzecznik SAM Rafał Czechowski.
- Będą one związane m.in. z wymianą nawierzchni na całej długości koncesyjnego odcinka A4 czy remontami mostów i wiaduktów. Nie bez znaczenia dla realizacji tych inwestycji jest fakt, że koszty usług budowlanych na przestrzeni ostatnich dwóch lat wzrosły o 26 proc., a ceny asfaltu niemal o 50 proc. - dodaje rzecznik koncesjonariusza.