Eksperci nie mają wątpliwości, że wojny wygrywa się sprawną logistyką. Mówili o tym m.in. na ubiegłorocznym kongresie Railway Direction Days. Wskazywano wówczas szczególną rolę kolei w transporcie sprzętu i amunicji, ale nie ma wątpliwości, że drogi również są do tego niezbędne.
Na pewno wątpliwości nie ma co do tego Unia Europejska. Bruksela w ubiegłym tygodniu poinformowała, że przyznała ponad pół miliarda złotych dotacji na cztery inwestycje infrastrukturalne, które mają usprawnić logistykę wojskową na terenie Polski. Jedną z nich jest budowa drogi ekspresowej S12 między Chełmem a granicą polsko-białoruską.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Odcinek Chełm - MOP Teosin w tegorocznym rozdaniu z puli "Mobilność Wojskowa" instrumentu "Łącząc Europę" otrzymał 64,47 mln euro. W ubiegłym roku GDDKiA otrzymała natomiast 38,16 mln euro na ok. 5,3 km między Teosinem a granicą. Oba mają powstać mniej więcej do końca 2026 r.
"Celem projektu jest stworzenie leżącej na sieci TEN-T infrastruktury drogowej o wysokiej przepustowości, dostosowanej do wykorzystania zarówno dla celów cywilnych, jak i wojskowych" - podkreśla Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
Drogowcy szykują drogi dla wojsk NATO
GDDKiA, informując o przyznanej dotacji, przypomina dofinansowane inwestycje, których celem jest przystosowanie dróg do ciężaru sprzętu wojskowego, który w razie potrzeby do Polski wysłać ma NATO. Na przykład w 2022 r. drogowcy podpisali umowę na unijne dofinansowanie na poprawę mostów.
"Wzmocnienie obiektów mostowych na autostradzie A2 między Wrześnią a Koninem otrzymało unijne dofinansowanie w wysokości blisko miliona euro. Na odcinku A2 Września - Konin dwa obiekty mostowe wzmocnione zostaną do I klasy nośności. Docelowo planowane jest wzmocnienie łącznie dziewięciu obiektów mostowych na tej najstarszej sekcji tej autostrady. Usprawni to ciężki transport cywilny, jak i wojskowy" - pisze GDDKiA.
To nie koniec. Pieniądze z Brukseli zostaną też wydane na siedmiu mostach, które zlokalizowane są na trasach przeznaczonych dla przemieszczeń wojsk. Konkretnie chodzi o:
- rozbudowę mostu przez rzekę Gwda w ciągu drogi krajowej nr 10 w miejscowości Piła (woj. wielkopolskie),
- rozbudowa mostu przez rzekę Gwda i mostu przez rzekę Noteć w ciągu drogi krajowej nr 11 w miejscowości Ujście (woj. wielkopolskie),
- rozbiórkę istniejącego mostu i budowa przepustu przez rów wałowy w ciągu drogi krajowej nr 11 w miejscowości Ujście (woj. wielkopolskie),
- budowę mostu przez ciek Blaszynówka w ciągu drogi krajowej nr 11 w miejscowości Tworóg (woj. śląskie),
- rozbiórkę istniejących mostów i budowę przepustów przez rzekę Gardęgę w miejscowości Kisielice w ciągu drogi krajowej nr 16 (woj. warmińsko-mazurskie).