Polskie firmy odchodzą od papieru, przynajmniej w sferze deklaracji. Jeszcze w zeszłym roku 51 proc. rodzimych przedsiębiorstw nie interesowało wdrażanie rozwiązań tzw. paperless, ale m.in. dzięki pandemii procesy digitalizacji ruszyły z kopyta.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Jak wynika z najnowszych badań firmy Canon, które "Rzeczpospolita" publikuje jako pierwsza, dziś na zastępowanie tradycyjnego obiegu dokumentów cyfrowymi usługami postawić zamierza niemal dwie trzecie podmiotów w naszym kraju.
Raport wskazuje, iż najwięcej firm wprowadzić zamierza e-formularze w miejsce papierowych dokumentów, a także systemy digitalizacji archiwów oraz automatyzacji rejestracji faktur. Na razie ta rewolucja na podatny grunt trafiła w największych firmach. Badania pokazują, że im większy podmiot, tym mniej ważnych dokumentów przedsiębiorstwa ma postać papierową" – napisała "Rz".
W grupie firm zatrudniających powyżej 250 osób za niezwykle istotne, by biznes funkcjonował całkowicie bez papieru, uznaje 40 proc. próby, przy czym tylko 13 proc. podmiotów uważa to zagadnienie za kompletnie nieważne – poinformowano.
Dla porównania w grupie firm zatrudniających od 50 do 249 pracowników ów odsetek jest większy sięga odpowiednio 31 i 18 proc. Coraz więcej przedsiębiorców dostrzega, że bez cyfrowych rozwiązań trudno będzie im zdobywać nowe rynki czy być konkurencyjnym – czytamy w "Rz".
Rosnąca świadomości korzyści
Poziom cyfryzacji w polskich przedsiębiorstwach choć przyspiesza, wciąż znajduje się na relatywnie niskim poziomie – wynika z tegorocznej edycji raportu DIGI Index opracowanego przez Siemensa, którą redakcja money.pl publikuje jako pierwsza. Plus jest taki, że 39,3 proc. firm zamierza zwiększyć budżet przeznaczony na cyfryzację w najbliższych 12 miesiącach.
Producenci twierdzą, że główne przewagi, jakie daje cyfryzacja, to wyższa wydajność, a finalnie również oszczędności dla spółki. Inwestujący w digitalizację zyskują też większe bezpieczeństwo, wyższą jakość produktu i znacznie większe możliwości wprowadzania nowych, innowacyjnych rozwiązań. Z kolei główną barierą dla digitalizacji firm jest brak finansowego wsparcia.