Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
MLG
|
aktualizacja

Rozbudowa Lotniska Chopina. "Nie ma prawa się zwrócić"

44
Podziel się:

Jeżeli chodzi o rozbudowę Lotniska Chopina, to jakakolwiek rozbudowa inna niż prowizoryczna, w szczególności budowa nowego systemu bagażowego, oznacza ponoszenie kosztów, które nie mają prawa się zwrócić - twierdzi w rozmowie z "Pulsem Biznesu" Mikołaj Wild, były prezes spółki CPK.

Rozbudowa Lotniska Chopina. "Nie ma prawa się zwrócić"
Mikołaj Wild, były prezes spółki CPK (PAP, Marcin Obara)

Zanim powstanie Centralny Port Komunikacyjny, Lotnisko Chopina zostanie rozbudowane, aby móc odprawić dodatkowe 10 mln pasażerów każdego roku. Roboty budowlane mają się rozpocząć pod koniec 2026 r., a planowany koniec prac to sezon letni 2029 r. Wstępnie prace wyceniono na ponad 2 mld zł.

Rozbudowa Chopina. Jest dyskusja

- Jeżeli chodzi o rozbudowę Lotniska Chopina, to jakakolwiek rozbudowa inna niż prowizoryczna, w szczególności budowa nowego systemu bagażowego, oznacza ponoszenie kosztów, które nie mają prawa się zwrócić -  twierdzi w rozmowie z "Pulsem Biznesu" Mikołaj Wild, były prezes spółki CPK.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Greenpact - rozmowa z Mateuszem Żydkiem

- Innymi słowy, od 2030 do 2032 r. te inwestycje nie będą generowały takiej stopy zwrotu, żeby przynieść Polskim Portom Lotniczym 2 mld zł dodatkowych dochodów - dodaje.

- Kolejny element, którego nie można nie dostrzegać, to fakt, że inwestycje na Lotnisku Chopina stanowiłyby argument za niespecjalną pilnością budowy CPK. W takiej sytuacji znaczna część prac, które toczą się wokół CPK, będzie sztucznie przedłużana wbrew interesowi ekonomicznemu - przekonuje w rozmowie z "Pulsem Biznesu" Wild.

- Wiemy już, że CPK zostanie oddane najszybciej w 2032 r., czyli cztery lata później, niż zakładano dotychczas. Tymczasem już teraz przez zaniechania poprzednich władz z przepustowością na Mazowszu jest bardzo źle. To powoduje konieczność rozbudowy Lotniska Chopina. Chodzi o to, by rozwijać hub przesiadkowy, co umożliwi rozwój tradycyjnych przewoźników, głównie LOT-u - powiedział w czwartek w "Dzienniku Gazecie Prawnej" prezes Polskich Portów Lotniczych Andrzej Ilków.

Zapytany, do kiedy działać będzie Lotnisko Chopina, odparł: "Na pewno do setnej rocznicy działalności, czyli do 2034 r. W praktyce podziała rok dłużej, czyli do momentu, kiedy realnie może być otwarty port w Baranowie".

Przyszłość CPK

- Nie stać nas na CPK w takim kształcie, jak chciał rząd PiS - powiedział ostatnio Maciej Lasek, pełnomocnik rządu ds. CPK w rozmowie z oko.press. I dodał, że koszty całej inwestycji to 70-80 mld zł.

Spór dotyczący zasadności realizacji Centralnego Portu Komunikacyjnego pogłębił się po pierwszych deklaracjach przedstawicieli rządu Donalda Tuska w tej sprawie. Zwolennicy CPK oczekiwali od władzy stanowczego zapewnienia o zamiarze budowy portu. Do tej pory takiego nie uzyskali. W zamian pojawiła się m.in. koncepcja rozbudowy Lotniska Chopina w Warszawie.

Centralny Port Komunikacyjny ma zintegrować transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. hektarów ma być wybudowany port lotniczy.

W skład CPK mają wejść też inwestycje kolejowe: węzeł przy porcie lotniczym i połączenia na terenie kraju, które mają umożliwić przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz. CPK jest w 100 proc. własnością Skarbu Państwa.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
infrastruktura
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(44)
WYRÓŻNIONE
Polak MAŁY
6 miesięcy temu
Witam.Ludzie CPK, ( kolej Y i # ) to skok ekonomiczny, ( gdyby się nie opłacało to inni na świecie by tego nie robili ) 100 lat wstecz Gdynia i COP. No ale mamy Totalny Zarząd ( który demonstruje Totalną Demokrację ) , wcześniej 2007-15 kasa z OFE, podpisy veto w/s 67.
Antek
6 miesięcy temu
Co Tusk wybudował dla Polski? Co zrobił poza podwyżkami VAT i podniesienia wieku emerytalnego?? To jest antypolski rządź likwidatorow i nic więcej. Nic nie wybuduje, najwyżej wyprzeda majątek narodowy w obce ręce.
Alek
6 miesięcy temu
Tusk to jest człowiek który pilnuje interesów Niemiec i z każdą potrzebną inwestycja w Polsce będzie zwlekać lub wydłużać jej termin powstania
NAJNOWSZE KOMENTARZE (44)
Jan
6 miesięcy temu
Wyrzuca ie pieniedzy w piasek. Obciazy gospodarke na lata jak huta katowice. Rozbudowa okecia modlina i radomia da efekt ten sam a koszty 1/3
Robespier
6 miesięcy temu
Zaściankowość PO i ich popleczników jest straszna. Każda stolica która aspiruje do centrum komunikacyjno logistycznego ma mega duże lotnisko poza obszarem miasta np Berlin Paryż. Pi drugie lotniska w centrach miast to wielkie zagrożenie terrorystyczne
CPK to przekr...
6 miesięcy temu
Jak przyjechał na spotkania to po za oszustwami nic więcej. Ten typ nie był w stanie odpowiedzieć na żadno konkretne potnie. Brata od kanałów zatrudnił do "komponentu kolejowego" obydwaj bez pojęcia
CPK to przekr...
6 miesięcy temu
Ten przestępca ma pojęcie o tym czym jest lotnictwo jaki jest jego rozwój. Jak pingwin czy struś. Mafia która stworzył i kierował. Doprowadziła do śmierci i poważnych problemów. A wydawanie mikonów na propagandę żeby wciskać kity o niby potrzebie cpk. A tak naprawdę oni chcieli rozkraść to co by się udało kupić. Od początku nie było mowy o lotnisku zrozumie to ludzie. Przestańcie opowiadać bzdury. Nie ma mowy o lotnisku. To jest mafia do rozkradania kasy
Gdańsk
6 miesięcy temu
Jeśli CPK to tylko w Zakopanem
...
Następna strona