Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. KKG
|

Ruch rządu ws. Izery. Ważne zmiany w KPO

7
Podziel się:

- Chcemy przenieść z części grantowej KPO do części pożyczkowej inwestycje, których celem jest zwiększenie produkcji pojazdów niskoemisyjnych - poinformował wiceminister w MFiPR Jan Szyszko. Chodzi o przyszłość projektu elektrycznej Izery i fabryki w Jaworznie.

Ruch rządu ws. Izery. Ważne zmiany w KPO
Co dale z projektem Izery? Rząd zapropnuje KE przeniesienie części grantowej do pożyczkowej inwestycji (East News, Tomasz Jastrzebowski/REPORTER)

- Jedną z rzeczy, którą chcemy zaproponować Komisji Europejskiej, jest przeniesienie z części grantowej do pożyczkowej inwestycji, których celem jest zwiększenie produkcji pojazdów niskoemisyjnych. To jest ta część KPO, którą popularnie określa się "Izera", ale słowo "Izera" nigdy nie istniało w KPO - wyjaśnił wiceminister funduszy i polityki regionalnej Jan Szyszko.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Dlaczego studio z Litwy, pracujące dla Atari, przywozi 50 pracowników na konferencję do Poznania?

Dodał, że "zakładano, iż to oczywiste, że rząd na to da pieniądze". Przypomniał, że chodzi o ok. 5 mld zł.

- Nie chcemy z tego rezygnować, ale jako że jest to jedna z najbardziej rynkowych inwestycji, to powinna być realizowana w ramach części pożyczkowej. Jesteśmy jeszcze przed decyzją, jak realizować nabory w ramach tej inwestycji - stwierdził Jan Szyszko.

Wyjaśnił, że nie jest wykluczone przekazanie środków na fabrykę, która miałaby budować samochody elektryczne w Polsce, bo "jeśli fabryka nie powstanie w Polsce, to firma pójdzie do Belgii czy do innego kraju".

Ale jest jeszcze druga ścieżka, rynkowa, czyli przeznaczenie tych pieniędzy na firmy, które już istnieją i które produkują pojazdy niskoemisyjne, a więc wszystko: od ciężarówek po hulajnogi - dodał.

Powiedział także, że w tej rynkowej części będzie mogła brać udział firma Elektromobility Poland, czyli spółka, która ma budować fabrykę produkującą Izerę. Podkreślił jednak, że decyzji strategicznej jeszcze nie ma.

Izera na ostrym zakręcie. "Jedno z kłamstw Morawieckiego"

W ubiegłym tygodniu Mirbud podpisał list intencyjny ze spółką ElectroMobility Poland na budowę zakładu produkcyjnego samochodów elektrycznych Izera. W komunikacie spółki czytamy, że podpisany list intencyjny potwierdza, iż Mirbud złożył optymalną ofertę w postępowaniu zakupowym na "wybór generalnego wykonawcy, mogącego zrealizować inwestycję budowy zakładu produkcyjnego samochodów elektrycznych Izera w formule Projektuj i Buduj".

Ale przyszłość projektu Izera stoi pod znakiem zapytania. Minister aktywów państwowych Borys Budka stwierdził, że formalnie będzie mógł wypowiadać się na temat projektu, gdy nadzór nad spółką ElectroMobility Poland trafi do jego resortu. Zastrzegł jednak, że "projekt Izera" to "jedno z wielu kłamstw poprzedniego premiera Mateusza Morawieckiego".

Z kolei minister funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz zaznaczyła, że "Izera jako taka nie jest zapisana w KPO", a fundusze są przeznaczone na nieemisyjne środki transportu.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(7)
WYRÓŻNIONE
marcinglivice
8 miesięcy temu
Budować, budować i nie słuchać malkontentów. Jeśli rząd doprowadzi do powstania polskiej marki samochodów, ma u mnie dużego plusa. I jeszcze CPK.
Bezimienny
8 miesięcy temu
Jeżeli auto bedzie kosztować 70 tyś to ok, może też służyć jako magazyn energii do fotowoltaiki
buba
2 miesiące temu
czym te elktryki będą napędzane,jak nie bedzie prądu?powodzie w Polsce dopiero się zaczynają,czy zalany elektryk to bomba,czy złom?
NAJNOWSZE KOMENTARZE (7)
buba
2 miesiące temu
czym te elktryki będą napędzane,jak nie bedzie prądu?powodzie w Polsce dopiero się zaczynają,czy zalany elektryk to bomba,czy złom?
joczek
4 miesiące temu
a ile już zostało wydane na ten projekt przez urzędników zarząd izery bierze pieniądze od wielu lat jedyny efekt to wycięcie 350h lasu
Bezimienny
8 miesięcy temu
Jeżeli auto bedzie kosztować 70 tyś to ok, może też służyć jako magazyn energii do fotowoltaiki
kotPREZESA
8 miesięcy temu
Dajmy spokój z tymi elektrykami coraz więcej firm już się drapie po głowie. Elektryki to niewypał szkoda na to pieniędzy. Pracujcie nad innymi alternatywami. Spalinowe z jeszcze lepszymi filtrami.
marcinglivice
8 miesięcy temu
Budować, budować i nie słuchać malkontentów. Jeśli rząd doprowadzi do powstania polskiej marki samochodów, ma u mnie dużego plusa. I jeszcze CPK.