Rząd we wtorek zatwierdził dokument „Polityka Promocji Gospodarczej Polski”, przygotowany przez Ministerstwo Rozwoju i Technologii. Celem przedstawionej w nim strategii jest zwiększenie umiędzynarodowienia polskiej gospodarki oraz wzmocnienie jej konkurencyjności na arenie międzynarodowej.
Dokument zakłada wsparcie dla 15 kluczowych sektorów, takich jak budownictwo, ICT (teleinformatyka), zielone technologie, a także branże lotnicza i kosmiczna.
Według Kancelarii Prezesa Rady Ministrów nowa polityka ma na celu pomnożenie liczby polskich eksporterów oraz inwestorów zagranicznych, szczególnie wśród małych i średnich przedsiębiorstw. Planowane działania mają też zwiększyć udział krajów spoza Unii Europejskiej w polskim eksporcie, przy jednoczesnym umacnianiu relacji z krajami UE.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Ministerstwo Rozwoju i Technologii podkreśla, że istotnym elementem strategii będzie promocja "Marki Polskiej Gospodarki" oraz wspieranie sektorów o wysokiej wartości dodanej. Działania te mają przyczynić się do wzrostu liczby i wartości inwestycji zagranicznych realizowanych przez polskie firmy.
Nowe rozwiązania dla eksporterów
W ramach nowej polityki powstanie międzyresortowy zespół przy MRiT, który będzie koordynować działania promujące polską gospodarkę za granicą. Zostanie również wdrożony program promocji „Marki Polskiej Gospodarki”, a portal trade.gov.pl zostanie zmodernizowany, aby lepiej wspierać polskich eksporterów.
Przedsiębiorcy będą mogli skorzystać z pakietu wsparcia rozwoju e-eksportu oraz oferty edukacyjno-szkoleniowej. Polska Agencja Inwestycji i Handlu zapewni koordynację obsługi eksporterów poprzez wdrożenie tzw. ścieżki rozwoju eksportera.
Nowa polityka zakłada także optymalizację rozmieszczenia Zagranicznych Biur Handlowych, co ma ułatwić polskim firmom nawiązywanie kontaktów handlowych za granicą. Rozwiązania te wejdą w życie dzień po ich ogłoszeniu w Dzienniku Ustaw.