- Sprawa dotycząca badań technicznych jeszcze nie została zaakceptowana przez zespół do spraw Programowania Prac Rządu. Ministerstwo przygotowuje się do określonych zmian, w których jedną z kwestii jest ustalenie takiego mechanizmu ustalania stawki za badanie techniczne, który mógłby waloryzować się wraz z m.in. średnią krajową, czyli obiektywną stawką dochodu dla przeciętnego Polaka - powiedział Klimczak w Polsat News, pytany ile będzie kosztować badanie techniczne jesienią tego roku.
Wzrost ma być "nieznaczny"
Minister zaznaczył, że "nie pozwoli" na to, by stawka była ustalana o "czynnik sztuczny", np. najniższą krajową, bo to ustalają politycy. Dodał, że stawka musi być ustalana "w oparciu o to, co dzieje się w gospodarce".
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Pytany, o ile może wzrosnąć cena badania, przekazał, że żadna konkretna kwota nie została jeszcze ustalona, jednak wzrost ten ma być "nieznaczny". "Na pewno ona nie wzrośnie o jakąś znaczącą kwotę kilkudziesięciu złotych. To będą naprawdę niewielkie kwoty" - stwierdził.
Jak informował w listopadzie 2024 r. w Sejmie wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec, w MI trwają "intensywne prace" nad przygotowaniem projektu ustawy wdrażającej dyrektywę europejską z 2014 r., która stanowi "ramy prawne dotyczące systemu badań technicznych pojazdów" oraz wniosku o jego wpisanie do wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów.
Od 20 lat opłaty nie wzrosły
Wiceminister wskazał, przygotowywany projekt ma na celu uszczelnienie systemu badań technicznych, a także stworzenie spójnego systemu nadzoru nad prawidłowością badań, co skutkować ma eliminowaniem z ruchu pojazdów w złym stanie technicznym. Według niego w projekcie znajdą się również rozwiązania urealniające wysokość opłaty za badanie techniczne i zapewniające jej regularną waloryzację.
- Wychodząc naprzeciw postulatom branży, projekt zakłada systemową zmianę założeń w zakresie ustalania stawki opłaty za przeprowadzenie badania technicznego poprzez powiązanie wskazanej opłaty z obiektywnym, niezależnym od systemu badań technicznych wskaźnikiem, tak aby zapewnić cykliczną waloryzacje tych opłat. Niewątpliwie utrzymywanie wysokości opłat na niezmienionym od 20 lat poziomie nie odpowiada potrzebom zmieniającego się otoczenia gospodarczego przedsiębiorców - informował wówczas Bukowiec.