Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. KKG
|
aktualizacja

Spirala zwolnień rozkręca się. Najgorsze dopiero nadciąga

259
Podziel się:

Zmiany na europejskim rynku, w tym spadek popytu na auta spalinowe i parcie UE na rozwój elektromobilności nakręcają kryzys w branży i spiralę zwolnień. Słabnąca produkcja i rosnące koszty w europejskich fabrykach aut topią zależne od eksportu zakłady motoryzacyjne w Polsce - informuje "Rzeczpospolita".

Spirala zwolnień rozkręca się. Najgorsze dopiero nadciąga
Spadek zamówień rozkręca spiralę zwolnień w branży motoryzacyjnej w Polsce (East News, Tomasz Kawka)

Takiego kryzysu w polskiej branży motoryzacyjnej nie było od lat. Jak informuje dziennik, spadek zamówień rozkręca spiralę zwolnień w branży. Według GUS zatrudnienie w polskim przemyśle motoryzacyjnym zmalało do 197 tys. we wrześniu 2024 r. z 204 tys. w grudniu ubiegłym roku - informuje "Rzeczpospolita".

A najgorsze przed nami. Zdaniem ekspertów największe zwolnienia producenci części i komponentów planują w 2025 i 2026 r. - Dotkną one firmy skupione na pierwszym montażu. Tu zasada jest prosta: mniej produkowanych pojazdów to mniejsze zapotrzebowanie na części - wyjaśnia w rozmowie z "Rz" Tomasz Bęben, prezes Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Usłyszałem "nie" kilkaset razy. To była największa motywacja - Michał Sadowski w Biznes Klasie

Do końca 2024 r. blisko jedną trzecią załogi zwolni Magneti Marelli w Bielsku-Białej, pracowników z zakładów w Kielcach i Tychach pozbywa się MA Polska, do lutego 2025 r. potrwają zwolnienia w Draxlmailer w Jeleniej Górze. W tym miesiącu zakończyła się likwidacja fabryki silników FCA Powertrain w Bielsku-Białej, skąd musiało odejść 468 pracowników. Do końca września 179-osobową załogę żegnała fabryka uszczelek SFC Solutions w Piotrkowie Trybunalskim. Jeszcze w połowie obecnego roku radykalne cięcia zapowiedziała fabryka Yazaki w Mikołowie produkująca wiązki elektryczne, a w pierwszym kwartale zamknięto fabryki autobusów Volvo we Wrocławiu i Scanii w Słupsku - wylicza "Rzeczpospolita".

Potężny spadek sprzedaży samochodów

Zwolnień boją się także pracownicy Wieltona, największego w Polsce producenta przyczep i naczep. Cięcia w zatrudnieniu to efekt pogarszającej się sytuacji w europejskim przemyśle samochodowym, duszonym wzrostem kosztów i słabnącym popytem rynku na wymuszaną unijnymi regulacjami produkcję samochodów elektrycznych.

We wrześniu sprzedaż nowych aut w UE zmalała w porównaniu z ubiegłym rokiem o 6,1 proc., a miesiąc wcześniej spadek przekraczał 18 proc. - wynika z danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów ACEA. Według Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych problemy pogłębia niska rentowność sektora, a rosnące koszty uniemożliwiają stabilizację finansową.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(259)
TOP WYRÓŻNIONE (tylko zalogowani)
Uzytkownik
miesiąc temu
Podnieśc jeszcze skladki i podatki a w rządzie pensje w góre
Misio
miesiąc temu
Wywalić 200 tyś na mniej niż średniej klasy samochód, który się zepsuję po 3 latach przez normy spalin, a po 5 już nie będzie sensu więcej go naprawiać to już wolę starym 16 latkiem jeździć, przynajmniej jak już coś się zepsuje, sam naprawię za grosze
xxxxxxxxx x.
miesiąc temu
Zobaczycie, że za chwilę stare auta spalinowe będą droższe niż te nowe elektryki. Te elektryki to dopiero będzie problem jak urosną nam góry tego szrotu. Utylizacja tego jest cholernie trudna. Do tego to są auta ozdobne, a nie robocze.
POZOSTAŁE WYRÓŻNIONE
he he
miesiąc temu
Jakby działały prawa popytu i podaży to auta powinny tanieć, a drożeją. Więc efekt z góry jest wiadomy. Upadek zachodnich firm motoryzacyjnych - ewentualnie przejęcie ich z całym know-how przez Chiny.
xxxx
miesiąc temu
qqqqqqqqqqqqq... 1 godz. temu Nie będę skromny i powtórzę to co mówię od ponad 12-14 lat !!!! Zielona transformacja to droga do zubożenia klasy średniej tak aby pozostały tylko dwie klasy 99% biedoty kamuflującej swoje położeni posiadaniem Srajfona , płaskiego TV i możliwością zamówienia żarcia na wynos do swojego 20m2 "Apartamentu" , i 1% ultrabogatych korzystającego z życia w całości , którzy będą na maxsa wykorzystywać tzw Celebrytów aby pokazywać tym 99% że można zostać bogatym jak się tylko zechce ...................
Wieslaw
miesiąc temu
Podniescie ceny samochodow jeszcze o 30% to sprzedaz wzrosnie
NAJNOWSZE KOMENTARZE (259)
hihihi
3 tyg. temu
a na co ludzie liczyliście, 8 -siem gwiazdek to nie wszystko i tym się nie najesz a bida dopiero się zaczyna. Pomidorowo to pustostany, nie mający pojęcia o rządzeniu ,sprzedadzą nas i to szybko.
Lin
4 tyg. temu
Właśnie i gdzie jest nasz rząd .Tusk czy ty tego nie widzisz ?Znowu za twoich rządów będzie ogromne bezrobocie a ty cicho siedzisz .Pomóżcie ludziom, firmom obniżcie koszty .Tragedia dla tysiąca rodzin A oni tylko wybory wzajemne oskarżenia .Tusk odejdź bo zniszczysz ludzi Polaków
Starszy
4 tyg. temu
Celowe działania potęgi Chin: firmy europejskie kurczą się, zamykają fabryki, ograniczają produkcję. Wykupują zakłady Kitajce bo mają już technologie baterii które przeżyją 15 lat i mają takie parametry że zasięg wzrasta 3krotnie w stosunku do aktualnych. Unia i rządy mają nas w q.upie, bo swoje zarobią w podatkach i cłach. Za 5- 8 lat bedą tylko elektryki ale takie, że cud miód orzeszki ale produkowane przez wschodnie potęgi w przejętych za grosze fabrykach w Europie. Póki co my za to wszystko zapłacimy a UE oskubie nas do krwi.
Kierowca tYra
4 tyg. temu
Komuna tak właśnie działa
Ddd
4 tyg. temu
Ciepła woda w kranie jest? to proszę się uśmiechać
...
Następna strona