Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. PRC
|
aktualizacja

Spór o Elbląg. Resort infrastruktury rozważa umowę z prywatnymi inwestorami

13
Podziel się:

Już ponad siedem miesięcy trwa spór o pogłębienie 900 m toru wodnego do Elbląga. Nie jest wykluczone, że w Elblągu zawrzemy umowę z prywatnymi inwestorami – przekazał w czwartek wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.

Spór o Elbląg. Resort infrastruktury rozważa umowę z prywatnymi inwestorami
Port elbląski po otwarciu przekopu na Mierzei Wiślanej (East News, Hubert Hardy/REPORTER)

Od otwarcia przeprawy przez Mierzeję Wiślaną minęło ponad siedem miesięcy, a wciąż nie widać końca negocjacji ws. przejęcia przez państwo portu w Elblągu. Trwa spór o pogłębienie 900 m toru wodnego.

- Nie jest wykluczone, że w Elblągu zawrzemy umowę z prywatnymi inwestorami – przekazał w czwartek wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk w TVP Info. Dodał, że sytuacja w porcie jest skomplikowana, ponieważ większość terenów nabrzeży nie należy do miasta.

Jak przypomniał w czwartek w TVP Info wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk, propozycja rządowa odnośnie inwestycji w porcie w Elblągu zakłada dokapitalizowanie zarządzającej nim spółki komunalnej kwotą 100 mln zł w ramach wejścia kapitałowego. Wiceszef MI dodał, że "w związku z tym, że tam są prywatni inwestorzy, nie jest wykluczone, że zawrzemy umowę z tymi prywatnymi inwestorami".

Alternatywne rozwiązania dzisiaj są tak szeroko możliwe do wykorzystania z powodu zapotrzebowania terenów portowych, które w każdej chwili można uruchomić - czy to przy udziale portów trójmiejskich, czy inwestora związanego właśnie już z tamtym terenem, czy każde inne rozwiązanie w postaci wejścia typowo inwestycyjnego w dane przedsięwzięcie. Bo przecież nie będziemy rozwijać tego portu tylko dlatego, żeby były ładne nabrzeża. One muszą po prostu przeładowywać towar i to jest główny cel naszego działania – powiedział Gróbarczyk.

Skomplikowana sytuacja

Jak wyjaśnił, sytuacja w elbląskim porcie jest skomplikowana z uwagi na fakt, że większość terenów nabrzeży została sprzedana. Ocenił, że chociaż część została w gestii miasta, trudno jest dojść do tego, jak obecnie wygląda podział majątkowy.

- Sytuacja jest taka, że większość terenów, która tam się znajduje, jednoznacznie wynika, że nie należy do miasta. Natomiast te, które pozostają (...), mogą być w różnym użytkowaniu, dzierżawie, czy (...) jakimś innym sposobie przekazywania tej własności" – wskazał wiceminister infrastruktury - zaznaczył.

Dodał, że obecnie nie ma decyzji o rozpoczęciu negocjacji, przez co nie jest znana dokładna wycena wartości portu, ponieważ "nie ma tu współpracy z drugiej strony".

Ponad 7 miesięcy

Kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną został oddany do użytku 17 września ub. roku. Obecnie inwestor - Urząd Morski w Gdyni - oraz wykonawcy prowadzą dodatkowe prace na Zalewie Wiślanym i rzece Elbląg, dzięki którym nowa droga wodna między Zatoką Gdańską a Zalewem Wiślanym i portem w Elblągu będzie funkcjonalna. W zakres tych prac wchodzą pogłębienie torów wodnych na Zalewie Wiślanym, rzece Elbląg, obudowanie brzegów rzeki Elbląg oraz budowa mostu obrotowego w Nowakowie.

Samorząd Elbląga i spółka zarządzająca portem uważają, że niespełna kilometrowy odcinek toru wodnego kończący się bezpośrednio w porcie powinny pogłębić Skarb Państwa i Urząd Morski w Gdyni. MI i Urząd Morski w Gdyni wskazują natomiast, że to zadanie zarządu portu, który obecnie jest spółką komunalną. Ponieważ ani samorząd, ani zarządca portu nie ma na to pieniędzy, a Unia Europejska nie chce finansować robót, to resorty infrastruktury i aktywów państwowych wyszły z propozycją dokapitalizowania spółki komunalnej kwotą w wysokości 100 mln zł - w zamian za większościowy pakiet udziałów - i tym samym sfinansowania niezbędnych inwestycji rozwojowych w porcie.

Tunel pod Świną

Gróbarczyk w czwartek w TVP Info odniósł się również do tunelu budowanego pod Świną, który ma zakończyć problemy komunikacyjne mieszkańców Świnoujścia i połączyć wyspę Wolin z wyspą Uznam.

Przekazał, że jest on już w ostatnim etapie budowy i najistotniejsze będą odbiory. W ocenie wiceministra wykonawca przed wakacjami zdąży z procedurą odbiorową.

- Przed wakacjami zostanie to dokończone i pierwsi turyści ruszą (...) do Świnoujścia nowym tunelem – przekazał wiceszef MI.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(13)
WYRÓŻNIONE
niki
2 lata temu
Ciekawe kto to ci prywatni inwestorzy?
Waser
2 lata temu
Ci, którzy dobrze życzą naszej Ojczyźnie są dumni z inwestycji w Polsce , a inni ciągle rzucają kłody pod nogi.
Kasia
2 lata temu
Byle na złość PiSiorom, interes Polski nieważny. Po co nam porty, jak mamy port w Hamburgu?
NAJNOWSZE KOMENTARZE (13)
Adam N 1973
2 lata temu
@ Gazda. Wszystkie porty w Polsce są własnością państwa i przez nie zarządzane. Samorządy mają w nich co najwyżej udziały. Z jakiej racji z portem w Elblągu ma być inaczej? Bo w Elblągu rządzi Targowica i mogłaby tam kręcić lody? A wszystkie inwestycje w porcie o ile takie były, są i tak za pieniądze państwa, nawet jeśli oficjalnie opłaciłby je samorząd. Samorządy Targowicy dostają dopłaty od państwa, bo na długo przed Polskim Ładem nie potrafiły gospodarować pieniędzmi mieszkańców swoich miast. Tu chodzi o coś innego. Port w Elblągu bardziej niż Rosji przeszkadza Niemcom. Już teraz polskie porty są konkurencją dla niemieckich portów na Bałtyku a nawet w Hamburgu i Bremie. Kto wie, może samorząd blokuje budowę portu na polecenie Berlina
ady
2 lata temu
Zarząd miasta Elbląg bez pieniędzy chce chapnąć cały port i czerpać zyski z inwestycji rządowej. Spryciarze z tych samorządowców. Inwestycja w przekop i udrożnienie całej drogi wodnej to 2 miliardy złotych z naszych podatków a oni nie chcą wyłożyć 100 milionów złotych bo nie mają lub uważają że rząd pod presją musi dołożyć taką kwotę. Pewnie tak będzie ale coś za coś. Samorządowcy już raz po części sprzedali te nabrzeża więc tym bardziej nie można im dać, bo znowu przehandlują, sprywatyzują lub założą spółkę celową.
bosman
2 lata temu
Tylko w Polsce tak się buduje !!! najpierw przeprawy ,mosty,śluzy a póżniej mówi się :: wybudujcie sobie drogi jak chcecie z tego korzystać albo oddajcie nam połowę udziałów to My Wam wybudujemy za Wasze pieniądze (podatki) !!
Gazda
2 lata temu
A niby czemu miasto, które włożyło miliony w port, którego jest właścicielem, miałoby się teraz tego portu pozbywać?
Marek
2 lata temu
To są wody morskie ,jak opłacałem kartę wędkarską. Zarząd w Gdyni, teraz jak pogłębić to Elbląg