Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. Jacek Losik
|
aktualizacja

Szybka kolej połączy Polskę z sąsiadami. Jest porozumienie

105
Podziel się:

Przedstawiciele spółek CPK, RB Rail i Správa železnic podpisali porozumienie o współpracy w kwestii połączenia krajów Trójmorza Koleją Dużych Prędkości. Marcin Horała, przedstawiciel rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego, zapowiedział, że pierwsze pociągi KDP ruszą w Polsce za pięć lat.

Szybka kolej połączy Polskę z sąsiadami. Jest porozumienie
Kraje Trójmorza przygotowują budowę blisko 4,5 tys. km linii Kolei Dużych Prędkości (GETTY, NurPhoto)

Inicjatywa Trójmorza to format współpracy między państwami położonymi między morzami: Adriatyckim, Bałtyckim i Czarnym. Zalicza się do niej m.in. Polska, Łotwa, Litwa, Czechy i Słowacja. Od 18 stycznia 2023 r. część z nich ściślej będzie pomagało sobie ze stworzeniem sieci Kolei Dużych Prędkości.

Przedstawiciele spółek CPK, RB Rail i Správa železnic w środę podpisali porozumienie o współpracy przy budowie sieci KDP w regionie. Centralny Port Komunikacyjny operuje, rzecz jasna, w Polsce. Pozostali dwaj inwestorzy - m.in. na Litwie, Łotwie i w Czechach.

- Współpraca między zarządcami infrastruktury kolejowej w regionie jest przez nas postrzegana jako kamień węgielny rozwoju w regionie Trójmorza - powiedział Radek Čech, dyrektor ds. spraw międzynarodowych spółki Správa železnic, czyli zarządcy infrastruktury kolejowej w Czechach.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Nowy konkurs dla startupów na Game Industry Conference

Horała bez zmian - Kolej Dużych Prędkości ruszy do 2028 r.

Kraje Trójmorza przygotowują budowę blisko 4,5 tys. km linii Kolei Dużych Prędkości. Z harmonogramów wynika, że do 2028 r. zacznie działać pierwszy odcinek - między Łodzią a Warszawą, za który odpowiedzialny jest CPK. Spółka planuje uruchomić go jeszcze przed otwarciem Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Eksperci, a także Najwyższa Izba Kontroli, podają w wątpliwość, że polskiej spółce uda się dotrzymać zakładanego terminu. Money.pl pisał o tym wiele razy. Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK, zadeklarował publicznie na kongresie, że za "pięć lat" pierwsi pasażerowie pojadą szybką koleją w Polsce.

Według planu do 2028 r. PKP Polskie Linie Kolejowe mają natomiast zmodernizować odcinek trasy Rail Baltica w naszym kraju od granicy Litwy przez Białystok do Warszawy. Dalsza część RB od polskiej granicy do Tallina przez Rygę i Kowno (z odnogą do Wilna) ma być gotowa do 2030 r. Pierwszy odcinek ma być uruchomiony 2027 r.

To nie koniec. Według założeń do końca tej dekady Kolej Dużych Prędkości połączy Pragę, Brno, Bratysławę i Budapeszt. W następnych latach CPK ma dobudować linię KDP Katowice - Ostrawa, powstać ma też tzw. Węzeł Małopolsko-Śląski.

O tyle skróci się czas przejazdu dzięki Kolei Dużych Prędkości

Z przedstawionego na kongresie raportu międzynarodowej firmy konsultingowej Steer wynika, że szacunkowy całkowity koszt budowy sieci KDP w regionie Trójmorza to ok. 60 mld euro. Analitycy współpracujący m.in. z Komisją Europejską wyliczyli, że wartość korzyści po zakończeniu inwestycji wyniesie ponad 120 mld euro.

Steer oszacował, że 55 mld euro wyniosą korzyści wynikającego z zaoszczędzonego czasu przez pasażerów dzięki KDP. Krótszy czas podróżny, jak podkreślił Radek Čech, pozwoli lepiej konkurować z samolotami. Lepsze połączenia to też impuls do kontaktów biznesowych między obywatelami krajów Trójmorza.

Po dokonaniu inwestycji, podróż z Warszawy do Wilna ma skrócić się z 9 godz. do 4 godz. Z polskiej stolicy do Ostrawy - z 4,5 godz. do niecałych 2 godz., do Budapesztu - z 11,5 godz. do 5,5 godz. Bezpośrednie połączenie Warszawa - Ryga, którego obecnie brakuje w rozkładzie, ma zapewnić dojazd między miastami w 5 godz.

Inwestycje sprawią ponadto, że podróż z Pragi do Wiednia i Bratysławy potrwa ok. 2 godz., a nie 4,5 godz. Z czeskiej stolicy do Budapesztu czas przejazdu ma się skrócić o połowę - z 7 godz. do 3,5 godz. Z Wilna do Tallina Koleją Dużych Prędkości podróżni dotrą natomiast w ok. 3,5 godz., czyli o 4,5 godz. szybciej niż teraz, a do Rygi - w niecałe 2 godz., zamiast w ponad 4 godz.

Koszyści z KDP dla krajów regionu Trójmorza

Według Steer połączenie regionu Trójmorza szybkimi pociągami, czyli niskoemisyjnym transportem, poskutkuje lepszą ochroną klimatu. Korzyści z tego tytułu analitycy wycenili na 16 mld euro.

Wzrost popularności komunikacji zbiorowej może - oprócz ograniczenia emisji spalin - ograniczyć też ruch na drogach. To ma zmniejszyć liczbę wypadków samochodowych. "Korzyści" z tego oszacowano na 25 mld euro.

Na 23 mld euro wyliczono "pozostałe korzyści", takie jak oszczędności pasażerów, korzyści z transportu towarowego. Steer w konkretnych kwotach nie podał, jak KDP wpłynie na PKB krajów Trójmorza, czy też rynek pracy. Wiadomo tyle, że pozytywnie.

Jeśli chcesz być na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami ekonomicznymi i biznesowymi, skorzystaj z naszego Chatbota, klikając tutaj.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(105)
WYRÓŻNIONE
Mmm
2 lata temu
Towarzyszu ministrze a będzie tak jak z promami, samochodami elektrycznymi, CPK i dobrobytem
Piotrek
2 lata temu
Jak dotychczas wszystkie zapowiedzi skrócenia czasu podróży kończyły się wydłużeniem czasu podróży i za większe pieniądze.
NIE ROZUMIEM
2 lata temu
CZEMU NIKT NIE CHCE POLACZYC WROCŁAW Z PRAGĄ? ?!?!?!?
NAJNOWSZE KOMENTARZE (105)
Józef
11 miesięcy temu
Uruchomić kolej dużych prędkości z Wrocławia do Paryża będzie sukcesem
:-|
2 lata temu
Złożyć doniesienie do unii za typ wywłaszczenia. Niech przeanalizuje ta ustawę bo nie można zrobić tak ze nie można by się było odwołać i że podczepia pod tą budowę byle co byle przepchnąć poboczne inwestycje. Zrobili to na odcinku w powiecie wodzisławskim. Byla mowa tylko o odcinku dl sprawy a nagle powiatowi chciali się odgrzać kotleta w postaci torów do jastrzębia które zlikwidowano kilkanaście lat temu bo male obłożenie a duży koszt. Teraz podzieli to pod cpk by zlikwidować kawał wsi Skrzyszów bez normalnych wykupow i protestów mieszkańców. A ci dowiedzieli się o tej trasie z dnia na dzień i są zalamani bo w ciągu ostatnich 2 lat sporo zainwestowali w modernizację budynków a tu mają wykupywać jak za szopkę nie uwzględniając inwestycji i aktualnych kosztów budowy domu i zakupu działki. A zakup działki będzie nie lada wyczynem bo już jest ich mało w powiecie a będzie jeszcze mniej i drogo
don chichot
2 lata temu
Czyi jak obiecał Jarosław Kolej Dużych Prędkości w każdej gminie. Tak trzymać
rhere
2 lata temu
Co wygrywa wojnę dowiemy się po wojnie. Proszę więc nie snuć daleko idących wniosków z pojedynczej wypowiedzi pana Brzeżińskiego. Nie jest on ekspertem od wojskowości. Transport jest potrzebny ale bezpieczniejszy wydaje się transport rozproszony drogowy.
YoMaN
2 lata temu
Opozycja wygra wybory w tym roku, wiec niczego nie będzie.
...
Następna strona