Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. LOS
|
aktualizacja

CPK wydrąży kolejny tunel pod Łodzią. Jest pierwszy przetarg budowlany

13
Podziel się:

Centralny Port Komunikacyjny ogłosił przetarg na pierwszy etap prac przy budowie tunelu kolejowego pod stolicą województwa łódzkiego. To element Kolei Dużych Prędkości na trasie Warszawa - Łódź - Sieradz - Wrocław. Roboty mają rozpocząć się w przyszłym roku. Ale na samo drążenie trzeba będzie dłużej poczekać.

CPK wydrąży kolejny tunel pod Łodzią. Jest pierwszy przetarg budowlany
Budowa tunelu średnicowego w Łodzi. CPK zamierza wydrążyć kolejny (PKP PLK, PKP PLK)

Spółka odpowiedzialna za budowę Centralnego Portu Komunikacyjnego - a także Kolei Dużych Prędkości do CPK - ogłosiła przetarg na pierwszy etap prac budowlanych tunelu KDP pod Łodzią. Zamówienie dotyczy m.in. wzmocnienia Łódzkiego Domu Kultury w centrum miasta, pod którym przejdzie gigantyczna tarcza maszyny drążącej. Przy ŁDK powstanie też komora, z której wielki "kret" będzie wyciągany na powierzchnię.

Drugi etap, którego dotyczyć ma kolejny przetarg, to stworzenie komory, z której tarcza wystartuje. Te prace wykonane zostaną na osiedlu Retkinia po południowo-zachodniej stronie miasta. Trzecie postępowanie dotyczyć ma samego drążenia.

Oferty we właśnie ogłoszonym postępowaniu mają być składane do końca listopada. To jednak pierwotny termin, który - jak to zazwyczaj bywa - może być przesunięty w wyniku dużej liczby pytań od potencjalnych oferentów.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Pierwsza elektrownia jądrowa w Polsce. Jest data, ale czy realna? "To plaga w tej branży"

Kolejny tunel kolejowy w Łodzi

W Łodzi, a w zasadzie pod nią, jest obecnie drążony tunel średnicowy, który połączy stacje Fabryczna, Kaliska i Żabieniec. Inwestycja warta ok. 1,7 mld zł (z tego 1,4 mld zł to unijne dofinansowanie) ma dać przewoźnikom tworzenie nowych i krótszych połączeń.

Tunel (w zadzie pięć, bo główna, dwutorowa nitka rozgałęzi się przy al. Włókniarzy w cztery) docelowo ma jednak obsługiwać tylko połączenia regionalne. Po to na jego trasie powstają trzy podziemne stacje. Ale żeby rezerwacja dla krótkodystansowych pociągów była możliwe, potrzebna jest druga tego typu inwestycja w Łodzi.

PKP PLK od dawna planowały wydrążenie tunelu dla połączeń dalekobieżnych oraz Kolei Dużych Prędkości. W związku z planem budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego, a także tras KDP do superlotniska, to zadanie przejęła spółka CPK. Wraz ze zgodami oraz projektami dla inwestycji, które wcześniej zdobyły Polskie Linie Kolejowe.

Tunel dla KDP od stacji Łódź Fabryczna na Retkinię

Łódzki tunel dla Kolei Dużych Prędkości liczyć ma 4 km. Biec będzie od podziemnej stacji Łódź Fabryczna do osiedla Retkinia, gdzie szybkie pociągi będą wyjeżdżały na powierzchnię (lub oczywiście zjeżdżały pod ziemię).

W pierwszym etapie prac CPK sfinansuje przeprowadzkę ŁDK oraz wynajem lokali dla niego w trakcie budowy tunelu. Na początku roboty (właśnie w rejonie Łódzkiego Domu Kultury) mają się zacząć w 2023 r. Całość, jak sama trasa KDP: Warszawa - CPK - Łódź - Sieradz - Wrocław, ma być gotowa do 2027 r.

W ramach programu kolejowego spółka CPK przygotowuje budowę 12 linii kolejowych, w tym 10 tzw. szprych, prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i Portu Solidarność (CPK). W sumie jest to 30 zadań inwestycyjnych i ok. 2 tys. km nowych linii kolejowych, które mają zostać zrealizowane do 2035 r.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(13)
WYRÓŻNIONE
konikaLodzi
2 lata temu
A możne wpierw jakiś przemysł w tej Łodzi by powstał, bo ten co był już dano się skończyć i miasto też nie ma nic do zaoferowania dla mieszkańców. Samo kopanie niczego nie wnosi poza bałaganem i zakorkowaniem miasta. Wszędzie korki i prędkość 30 km, lub stanie w korkach. A przepraszam jeszcze rowery są na siłę wklejane w pasy ruchu drogowego co przyczynia się do niebezpiecznej komunikacji. I na koniec sprawa nie do rozwiązania od lat w Łodzi to praca spalinowych dmuchaw do pozorowania sprzątania powierzchni. Na terenach osiedli mieszkaniowych ze wszystkimi efektami ich pracy dla mieszkańców.
Kacza Zupa
2 lata temu
Roboty oczywiście zaczną się przed wyborami, będzie przecinanie wstęg, rozgrzebią trochę i zostawią wygranym coś na co pieniędzy nie ma i nie będzie, aby móc triumfalnie wrócić do żłobu na fali opinii "A nie mówiliśmy, że Tusk nie poradzi?!". A co szwagry w zarządzie tych CPK spółek się nażrą to też ich. Jeszcze dorobią sobie na obrocie wywłaszczonymi nieruchomościami.
Europejka
2 lata temu
Ach ta niedobra unia....1,4 MLD dofinansowania z 1,7 mld całego projektu. A to niedobre Niemcy tak mało dali...:D
NAJNOWSZE KOMENTARZE (13)
healer
2 lata temu
może by tak zrobić najpierw coś z ohydnymi kamienicami-potworkami w ścisłym centrum które od wybudowania 100-150 lat temu nawet wiaderka z farbą nie widziały. Całe fragmenty ulic gdzie można kręcić bez zawracania sobie głowy specjalnie tworzonymi dekoracjami filmy o proletariackiej biedzie w XIX wieku...
Ryszard.
2 lata temu
To jest miś na miarę naszych czasów i to nie jest ostatnie słowo !!!
Posłuszny
2 lata temu
Cala opozycja jest przeciw cpk. I tak bedziemy latać z Berlina
Łodzianin
2 lata temu
Dla umierającej demograficznie Łodzi pani prezydent Zdanowska powinna jeszcze rozbudować łódzkie lotnisko aby stało się konkurencją dla pisowskiego projektu Centralnego portu lotniczego, no i może jeszcze jakiś port morski na rzece Jasień i stację balonów turystycznych?
AS66
2 lata temu
jak tam kolesie Horały w spółkach?