Spółka odpowiedzialna za budowę Centralnego Portu Komunikacyjnego - a także Kolei Dużych Prędkości do CPK - ogłosiła przetarg na pierwszy etap prac budowlanych tunelu KDP pod Łodzią. Zamówienie dotyczy m.in. wzmocnienia Łódzkiego Domu Kultury w centrum miasta, pod którym przejdzie gigantyczna tarcza maszyny drążącej. Przy ŁDK powstanie też komora, z której wielki "kret" będzie wyciągany na powierzchnię.
Drugi etap, którego dotyczyć ma kolejny przetarg, to stworzenie komory, z której tarcza wystartuje. Te prace wykonane zostaną na osiedlu Retkinia po południowo-zachodniej stronie miasta. Trzecie postępowanie dotyczyć ma samego drążenia.
Oferty we właśnie ogłoszonym postępowaniu mają być składane do końca listopada. To jednak pierwotny termin, który - jak to zazwyczaj bywa - może być przesunięty w wyniku dużej liczby pytań od potencjalnych oferentów.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Kolejny tunel kolejowy w Łodzi
W Łodzi, a w zasadzie pod nią, jest obecnie drążony tunel średnicowy, który połączy stacje Fabryczna, Kaliska i Żabieniec. Inwestycja warta ok. 1,7 mld zł (z tego 1,4 mld zł to unijne dofinansowanie) ma dać przewoźnikom tworzenie nowych i krótszych połączeń.
Tunel (w zadzie pięć, bo główna, dwutorowa nitka rozgałęzi się przy al. Włókniarzy w cztery) docelowo ma jednak obsługiwać tylko połączenia regionalne. Po to na jego trasie powstają trzy podziemne stacje. Ale żeby rezerwacja dla krótkodystansowych pociągów była możliwe, potrzebna jest druga tego typu inwestycja w Łodzi.
PKP PLK od dawna planowały wydrążenie tunelu dla połączeń dalekobieżnych oraz Kolei Dużych Prędkości. W związku z planem budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego, a także tras KDP do superlotniska, to zadanie przejęła spółka CPK. Wraz ze zgodami oraz projektami dla inwestycji, które wcześniej zdobyły Polskie Linie Kolejowe.
Tunel dla KDP od stacji Łódź Fabryczna na Retkinię
Łódzki tunel dla Kolei Dużych Prędkości liczyć ma 4 km. Biec będzie od podziemnej stacji Łódź Fabryczna do osiedla Retkinia, gdzie szybkie pociągi będą wyjeżdżały na powierzchnię (lub oczywiście zjeżdżały pod ziemię).
W pierwszym etapie prac CPK sfinansuje przeprowadzkę ŁDK oraz wynajem lokali dla niego w trakcie budowy tunelu. Na początku roboty (właśnie w rejonie Łódzkiego Domu Kultury) mają się zacząć w 2023 r. Całość, jak sama trasa KDP: Warszawa - CPK - Łódź - Sieradz - Wrocław, ma być gotowa do 2027 r.
Wywłaszczenia pod CPK. PiS zwleka z decyzją
W ramach programu kolejowego spółka CPK przygotowuje budowę 12 linii kolejowych, w tym 10 tzw. szprych, prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i Portu Solidarność (CPK). W sumie jest to 30 zadań inwestycyjnych i ok. 2 tys. km nowych linii kolejowych, które mają zostać zrealizowane do 2035 r.