Senat argumentując swoją decyzję, przekonywał, że przepisy wprowadzają mniej korzystne od dotychczasowych zasady ustalania wysokości odszkodowania. "Izba wzięła pod uwagę krytyczne opinie mieszkańców miejscowości, na których terenie jest planowana budowa CPK, a także negatywną ocenę tej inwestycji, wyrażoną przez NIK" - napisano w komunikacie Kancelarii Senatu. Sejmowa Komisja Infrastruktury przychyliła się w środę do stanowiska Senatu.
W czwartek w Sejmie nie udało się przyjąć ostatecznie nowelizacji ustawy o gospodarce nieruchomości, która m.in. wprowadza nowe zasady ustalania odszkodowania za wywłaszczenie nieruchomości na cel publiczny, taki jak budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego. PiS zdecydował o zdjęciu tego punktu z porządku obrad.
Wywłaszczenia pod CPK - zasady
Zgodnie z nowelizacją wysokość odszkodowania ma być powiązana z wartością rynkową nieruchomości, powiększoną - w przypadku prawa własności - o 20 proc. wartości nieruchomości i 40 proc. różnicy między wartością nieruchomości i wartością gruntu.
W przypadku prawa własności lokalu stanowiącego odrębny przedmiot własności albo spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu odszkodowanie ma być powiększone o 40 proc. wartości lokalu. Jeśli wywłaszczana nieruchomość jest w bardzo złym stanie technicznym, a tym samym ma niską wartość rynkową, wysokość dopłaty do odszkodowania ma być ustalana na podstawie ogłaszanego przez wojewodę wskaźnika przeliczeniowego kosztu odtworzenia 1 m kw. powierzchni użytkowej budynków mieszkalnych.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Kontrowersje wokół planowanej inwestycji
Kwestia wywłaszczeń pod budowę CPK oraz prowadzących do niego nowych linii kolejowych budzi społeczne protesty. Przeciwko tej ustawie opowiada się także opozycja.
Nie można pozwolić sobie na inwestycję, która jest budowana na krzywdzie ludzkiej. Można i trzeba zawsze z ludźmi rozmawiać, uwzględniać ich interesy wtedy, kiedy są inwestycje, które wymagają wywłaszczeń – mówił w sierpniu lider Platformy Obywatelskiej Donald Tusk.
Zapowiedział wtedy także, że jeśli ustawa przejdzie, to Koalicja będzie namawiać prezydenta do jej zawetowania.
Wiceminister funduszy i polityki regionalnej, pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała zapewnia, że nowelizacja jest korzystniejsza niż dotychczasowe rozwiązania prawne.
Będzie minimalne odszkodowanie za nieruchomość mieszkalną wywłaszczoną pod budowę Centralnego Portu Komunikacyjnego, gwarantujące kwotę wystarczającą do nabycia godnego miejsca zamieszkania - zapewnił kilka dni temu Marcin Horała.
CPK - ogromna inwestycja
Centralny Port Komunikacyjny ma być wybudowany do 2027 r. wraz z realizacją niezbędnych połączeń z komponentami sieci kolejowej i drogowej. Ma to być węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy.
W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. ha zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać 40 mln pasażerów rocznie.
W skład CPK wejdą też inwestycje kolejowe: węzeł w bezpośredniej bliskości portu lotniczego i połączenia na terenie kraju, które umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz.