Sprzedaż nowych samochodów w UE i czterech innych krajach badanych przez Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA) spadła w czerwcu rok do roku o 17 proc. Zatrzymała się na 1,07 mln sztuk. Agencja Bloomberga podkreśla, że to najgorszy wynik sprzedażowy w Europie od 1996 r.
Dlaczego spada sprzedaż samochodów w Europie?
Trend spadkowy trwa już 12. miesiąc. Problemy branży zaczęły się od pandemii koronawirusa, która zerwała łańcuchy dostaw materiałów do produkcji aut. Sytuacja pogorszyła się jeszcze w związku z wybuchem wojny w Ukrainie. Europejskie fabryki blokuje m.in. niedobór półprzewodników. Ale też rosnące koszty surowców i energii.
Z danych ACEA przytoczonych przez Bloomberga wynika, że Grupa Volkswagen w czerwcu odnotowała spadek sprzedaży o 24,4 proc. w porównaniu z czerwcem 2021 r., a także spadek o 19,4 proc. od początku 2022 r. Ten producent aut najbardziej odczuł brak m.in. półprzewodników.
Na drugim miejscu jest Grupa BMW ze spadkiem 18,1 proc. rok do roku i 13,7 proc. od stycznia 2022 r. W nieco lepszej sytuacji jest Stellantis, francusko-włoski właściciel takich marek jak Alfa Romeo, Citroen, Dodge, Fiat Jeep, Opel czy Peugeot. Tutaj w czerwcu spadek rok do roku wyniósł 16,5 proc., a 21,1 proc. od początku bieżącego roku.
Sprzedaż samochodów Mercedes Benz-Group w porównaniu do czerwca 2021 r. spadła natomiast stosunkowo delikatnie - o 1,3 proc. W tym przypadku trend spadkowy przyśpieszył w 2022 r. Od początku roku do końca minionego miesiąca sprzedaż grupy spadła o 11,1 proc.
Inflacja wiąże ręce branży motoryzacyjnej w UE
Eksperci zwracają uwagę, że producenci samochodów mają ograniczone możliwości odrobienia strat. Inflacja sprawia, że potencjalnych klientów nowych aut jest mniej. Przez to nie mogą znacząco podwyższać cen pojazdów, by jak najwięcej zarobić na tym, co udało się wypuścić na rynek.
Eksperci firmy LMC Automotive, która specjalizuje się badaniu branży motoryzacyjnej i przygotowywaniem dla niej prognoz i informacji rynkowej, przewidują, że europejscy producenci aut w najbliższym czasie nie pokonają ograniczeń w dostawach. Chociaż sama branża przekonuje, że niedobór przewodników zaczął się zmniejszać, ale na efekty trzeba poczekać.
LMC Automotive prognozuje, że sprzedaż aut w Europie Zachodniej spadnie w tym roku o 6,3 proc. do 9,92 mln sztuk. Na początku 2022 r., jeszcze przed inwazją Rosji na Ukrainę, eksperci przewidywali, że sprzedaż wzrośnie o prawie 9 proc.