Za projekt nowego tunelu kolejowego pod Bałtykiem odpowiedzialna jest spółka FinEst Bay Area Development. Plan zakłada budowę dwóch tuneli o długości ok. 100 km. Jeden z ciągów ma być przeznaczony dla ruchu pasażerskiego, a drugi dla towarowego. Według planów spółki do budowy zostanie wykorzystanych nawet 60 maszyn drążących. Całość inwestycji ma w założeniu kosztować od 15 do 20 mld euro (70-94 mld zł).
Obecnie trasa morska pomiędzy Tallinem i Helsinkami obsługiwana jest przez promy oraz szybkie statki pasażerskie - podróż między miastami trwa nawet do trzech godzin. Zainteresowanie pokonywaniem tej trasy jest spore, ponieważ poprzez Zatokę Fińską rocznie przemieszcza się nawet osiem mln osób.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Nowe połączenie kolejowe ma skrócić podróż do 30 minut, ale także sprostać rosnącej liczbie pasażerów, którzy codziennie pokonują trasę pomiędzy Tallinem i Helsinkami w celach zarobkowych oraz turystycznych. Według prognoz do 2030 r. między dwoma stolicami będzie rocznie podróżowało ok. 30 mln osób.
To będzie najdłuższy tunel kolejowy na świecie
Jeśli inwestycja projektowana przez FinEst Bay Area Development dojdzie do skutku, to będzie najdłuższą tego typu konstrukcją na świecie. Obecnie najdłuższym tunelem kolejowym jest ten pod cieśniną Tsugaru. Łączy japońskie wyspy Honsiu i Hokkaido i ma długość 54 km (z czego 23 km znajduje się pod dnem morza). Z kolei tunel pod kanałem La Manche jest krótszy (50,5 kilometrów), ale sama część podmorska ma długość 38 km.
Powstanie nowego tunelu wiąże się także z tym, że na mapie Europy pojawią się dwie sztuczne wyspy, które - według przedstawicieli spółki - będą mogły pomieścić nawet 50 tys. osób.
Projekt nowego tunelu pod Morzem Bałtyckim jest częścią Rail Baltica. Budowa ok. 870 km linii kolejowej ma w założeniu połączyć Finlandię, Estonię, Łotwę i Litwę z Polską. Jej celem jest także zintegrowanie rozstawu szyn. Szerokości torów w Finlandii obecnie wynosi 1524 mm, w krajach bałtyckich 1520 mm, a w Polsce (i w innych krajach europejskich) 1435 mm. Zastosowanie jednolitego rozstawu szyn znacząco skróci podróż koleją między Europą Środkową, byłymi republikami ZSRR, a krajami nordyckimi.