Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
HTO
|
aktualizacja

To będzie najdłuższy taki tunel na świecie. Ma powstać pod Morzem Bałtyckim

4
Podziel się:

Helsinki i Tallin w przyszłości uzyskają nową, bezpośrednią linię kolejową. Projektowany tunel, którego budowa wyniesie maksymalnie 20 mld euro, połączy pod Zatoką Fińską stolice Finlandii i Estonii. Jeśli powstanie, będzie najdłuższym tunelem kolejowym na świecie.

To będzie najdłuższy taki tunel na świecie. Ma powstać pod Morzem Bałtyckim
Nowy tunel w przyszłości skróci podróż między Tallinem a Helsinkami do 30 minut (zdjęcie ilustracyjne) (Getty Images, saoirse_2010)

Za projekt nowego tunelu kolejowego pod Bałtykiem odpowiedzialna jest spółka FinEst Bay Area Development. Plan zakłada budowę dwóch tuneli o długości ok. 100 km. Jeden z ciągów ma być przeznaczony dla ruchu pasażerskiego, a drugi dla towarowego. Według planów spółki do budowy zostanie wykorzystanych nawet 60 maszyn drążących. Całość inwestycji ma w założeniu kosztować od 15 do 20 mld euro (70-94 mld zł).

Obecnie trasa morska pomiędzy Tallinem i Helsinkami obsługiwana jest przez promy oraz szybkie statki pasażerskie - podróż między miastami trwa nawet do trzech godzin. Zainteresowanie pokonywaniem tej trasy jest spore, ponieważ poprzez Zatokę Fińską rocznie przemieszcza się nawet osiem mln osób.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Orlen tłumaczy się z cen. Steinhoff nie dowierza. "W czasach Gierka i Jaruzelskiego bym się nie dziwił"

Nowe połączenie kolejowe ma skrócić podróż do 30 minut, ale także sprostać rosnącej liczbie pasażerów, którzy codziennie pokonują trasę pomiędzy Tallinem i Helsinkami w celach zarobkowych oraz turystycznych. Według prognoz do 2030 r. między dwoma stolicami będzie rocznie podróżowało ok. 30 mln osób.

To będzie najdłuższy tunel kolejowy na świecie

Jeśli inwestycja projektowana przez FinEst Bay Area Development dojdzie do skutku, to będzie najdłuższą tego typu konstrukcją na świecie. Obecnie najdłuższym tunelem kolejowym jest ten pod cieśniną Tsugaru. Łączy japońskie wyspy Honsiu i Hokkaido i ma długość 54 km (z czego 23 km znajduje się pod dnem morza). Z kolei tunel pod kanałem La Manche jest krótszy (50,5 kilometrów), ale sama część podmorska ma długość 38 km.

Powstanie nowego tunelu wiąże się także z tym, że na mapie Europy pojawią się dwie sztuczne wyspy, które - według przedstawicieli spółki - będą mogły pomieścić nawet 50 tys. osób.

Projekt nowego tunelu pod Morzem Bałtyckim jest częścią Rail Baltica. Budowa ok. 870 km linii kolejowej ma w założeniu połączyć Finlandię, Estonię, Łotwę i Litwę z Polską. Jej celem jest także zintegrowanie rozstawu szyn. Szerokości torów w Finlandii obecnie wynosi 1524 mm, w krajach bałtyckich 1520 mm, a w Polsce (i w innych krajach europejskich) 1435 mm. Zastosowanie jednolitego rozstawu szyn znacząco skróci podróż koleją między Europą Środkową, byłymi republikami ZSRR, a krajami nordyckimi.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(4)
WYRÓŻNIONE
OLIU
2 lata temu
niech oczyszcza najpierw baltyk z pozostalosci 2 wojny swiatowej
Wacky
2 lata temu
Jakby to nasi budowali to te 20 miliardow euro skonczyloby sie po 100 metrach
Pero
6 miesięcy temu
Ile to mieszkań? W każdym razie gdzieś tyle ile dofinasuje Państwo budownictwo mieszkaniowe.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (4)
Pero
6 miesięcy temu
Ile to mieszkań? W każdym razie gdzieś tyle ile dofinasuje Państwo budownictwo mieszkaniowe.
Wacky
2 lata temu
Jakby to nasi budowali to te 20 miliardow euro skonczyloby sie po 100 metrach
OLIU
2 lata temu
niech oczyszcza najpierw baltyk z pozostalosci 2 wojny swiatowej
Flatower
2 lata temu
Finom to się nie opłaca bo tradycyjnie płyną do Tallina po zakupy i dość mocne alkoholizowanie organizmu. Jeśli biorą nocleg w hotelu Viru w centrum Tallina, postawionego na Olimpiad e w 1980, to jest pełnia szczęscia. Przy tunelu stracą wszyscy a na promie mgli sie zawsze dopić, pardon, dać w szyję. Co do ruchu przewidywanego to być może będzie jednak duży ale co tyczy rentowności akcji to miałbym wątpliwość. Miałem we Francji przyjaciela mocno inwestującego w Canal i który mocno na tym stracił. No, ale zobaczymy. jedno co pozytywne to tunel będzie robił za schron atomowy jakby onuce chciały napaść sąsiadów.