Na produktywność w miejscu zatrudnienia wpływa m.in. środowisko pracy, umiejętności i kompetencje, sposób zarządzania, a także stopień zaangażowania w wykonywane obowiązki. Wszelkie rozproszenia uwagi sprawiają, że trudniej skupić się na zadaniach i utrzymać wysoki poziom produktywności. Poniższe sposoby, zaproponowane przez Forbesa, mogą stanowić skuteczne narzędzia w walce z tymi wyzwaniami oraz pomóc w efektywnym zarządzaniu czasem i obowiązkami.
Oto sposoby, które pomogą nam w pracy
1. Najpierw przelej wszystkie swoje myśli na papier
Metoda organizacji pracy brain dump, której nazwę można przetłumaczyć jako "zrzucenie myśli", polega na tworzeniu kompleksowych list zadań do wykonania zarówno w pracy, jak i w życiu osobistym. Przeprowadzenie takiego przeglądu pozwala uwolnić nasz mózg od konieczności zapamiętywania wszystkich obowiązków oraz sprzyja lepszej organizacji czasu.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Po sporządzeniu listy warto ustalić swoje priorytety, rozpoczynając od zadań, które wymagają największej uwagi, a kończąc na tych mniej istotnych. Dla jeszcze lepszej organizacji można również określić, ile czasu potrzebne jest na wykonanie poszczególnych zadań, by następnie przydzielić im odpowiednie bloki czasowe w kalendarzu.
2. Kontroluj swoje poranki
Sprawdzanie telefonu jest obecnie jednym z najczęstszych błędów, jakie popełniamy tuż po przebudzeniu. Przejście od snu do natychmiastowej stymulacji może prowadzić do rozproszenia uwagi i zmniejszenia produktywności już w pierwszych godzinach dnia.
Warto więc rozważyć wprowadzenie nawyku, który pozwoli na rozpoczęcie dnia od bardziej satysfakcjonującej aktywności, takiej jak pójście na spacer, medytowanie lub czytanie od kilku do kilkunastu minut. Poranna energia, którą w ten sposób zachowasz, pozwoli na płynne przejście do codziennych obowiązków.
3. Skup się na konsekwencji, nie na szybkości
Według słynnej teorii Maltz’a z lat 60. wyrobienie nawyku zajmuje 21 dni, ale jest to dość ogólna liczba i może nie sprawdzić się w przypadku każdego.
Zamiast koncentrować się na jak najszybszym budowaniu nawyków, warto eksperymentować i znaleźć rutynę dostosowaną do indywidualnych potrzeb i preferencji – taką, która najlepiej wpiera naszą efektywność i dobre samopoczucie.
"Podczas gdy szybkość może być nieregularna i krótkotrwała, konsekwencja stanowi podstawę długoterminowej stabilności" – czytamy na łamach Forbesa.
Dobra organizacja sprawi, że wykonywanie zadań będzie wymagało mniej wysiłku umysłowego. Jakość twojej pracy stanie się wyższa, co z pewnością przełoży się na sukces zawodowy.