Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. PRC
|
aktualizacja

Pod Łodzią zbudują tunel dla superszybkich pociągów. Są nowe informacje o przetargu

10
Podziel się:

Firmy są zainteresowane przetargiem na budowę tunelu dla Kolei Dużych Prędkości pod Łodzią - poinformowała spółka Centralny Port Komunikacyjny. Dodano, że wydłużony został termin otwarcia ofert. To będzie największy taki obiekt w Polsce.

Pod Łodzią zbudują tunel dla superszybkich pociągów. Są nowe informacje o przetargu
W Łodzi trwa obecnie budowa tunelu średnicowego (na zdjęciu). Będzie opóźniona z powodu zawalenia się części kamienicy (PKP PLK, PKP PLK)

Tunel dalekobieżny jest kluczowym elementem tzw. Y, czyli projektowanej trasy Kolei Dużych Prędkości między Warszawą, Centralnym Portem Komunikacyjnym, Łodzią, Wrocławiem i Poznaniem. Po zakończeniu budowy trasy z Łodzi do Warszawy, co ma nastąpić w 2032 roku, podróż między tymi miastami skróci się do ok. 40 minut.

Spółka Centralny Port Komunikacyjny poinformowała 29 lipca br., że ogłosiła przetarg na budowę 4,6-km tunelu dla Kolei Dużych Prędkości w rejonie Łodzi Fabrycznej. Otwarcie ofert zaplanowano wtedy na koniec września.

Ostatecznie termin otwarcia ofert został wydłużony. Jak podano w Specyfikacji Warunków Zamówienia, otwarcie ofert w przetargu ma nastąpić 8 listopada tego roku.

Jak przekazała spółka, w toku trwającego postępowania przetargowego na budowę tunelu dla Kolei Dużych Prędkości pod Łodzią wpłynęły odwołania do treści Specyfikacji Warunków Zamówienia (SWZ), odbyły się rozprawy w Krajowej Izbie Odwoławczej, przez co zaszła konieczność modyfikacji specyfikacji.

"Jednocześnie z uwagi na skalę przedsięwzięcia oraz zapytania potencjalnych oferentów, aby zapewnić właściwy czas oferentom na zapoznanie się z odpowiedziami na pytania, zamawiający wydłużył termin otwarcia ofert. (...) Złożone odwołania oraz pytania do przetargu wskazują, że jest zainteresowanie rynku ogłoszonym przetargiem" - dodano.

To największy taki obiekt w Polsce

Tunel pod centrum Łodzi, który zostanie wydrążony tarczą zmechanizowaną TBM o średnicy ok. 14 metrów, będzie miał ok. 4,6 km długości ma być największym tego typu obiektem w Polsce. Wewnątrz znajdą się dwa tory umożliwiające jazdę pociągów w obu kierunkach.

Na realizację zamówienia wykonawca będzie miał 46 miesięcy od podpisania umowy.

Jak podała spółka, pociągi jadące linią kolejową nr 85 (LK85) od strony Warszawy będą wjeżdżać do tunelu z dworca Łódź Fabryczna. Wyjście tunelu na powierzchnię znajdzie się na południowy zachód od Łodzi Kaliskiej, w okolicach osiedla Retkinia i istniejącej LK14. Dalej trasa poprowadzi na zachód – w stronę Sieradza, za którym znajdzie się rozwidlenie "Y" na Wrocław i Poznań.

Komora startowa, umożliwiająca start drążenia za pomocą tarczy zmechanizowanej TBM, powstaje w okolicach osiedla Retkinia – na południowy zachód od Łodzi Kaliskiej. Prace prowadzone są przez firmę Budimex, z którą w grudniu 2023 r. spółka CPK podpisała umowę wartą 147 mln zł netto. Zgodnie z kontraktem prace powinny zakończyć się jeszcze w tym roku.

Nowy port lotniczy

W ramach Programu CPK ma powstać m.in. centralne lotnisko, zlokalizowane pomiędzy Warszawą i Łodzią, oraz system kolei dużych prędkości.

Nowy port lotniczy ma być przystosowany początkowo do obsługi 34 mln pasażerów rocznie i zaprojektowany w taki sposób, by w perspektywie długoterminowej mógł być elastycznie rozbudowywany, zgodnie z potrzebami i prognozami rozwoju rynku. Szacowany koszt inwestycji do 2032 r. wynosi 131,7 mld zł.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(10)
WYRÓŻNIONE
Tux
2 miesiące temu
Niesamowite marzenie o polskim sukcesie. Z Insbrucka do Włoch po drugiej stronie Alp drążą tunel kolejowy 63 kilometry długi. Tam to raczej jest bez emocji.
nemert
2 miesiące temu
Blog Księżycowa Hipoteza - znajdź w Google. Mieszkańcy starych kamienic pewnie nie są zachwyceni tą wiadomością. Niedawno zawalił się budynek mieszkalny z powodu podziemnych prac. Niby jest to bezpieczne, ale niepewność jest.
szpadlowy
2 miesiące temu
Póki co, nie istnieje żadna analiza opłacalności (ROI, ROE) planowanej inwestycji CPK. Rycie tej łąki to Przekop 2.0, nic innego.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (10)
131 mld
2 miesiące temu
Służba zdrowia robi bokami, ubóstwo zatacza coraz szersze kręgi, wojna u bram... Ale na CPK pieniążki zawsze się znajdą! Spoko, podatnicy zapłacą...
szpadlowy
2 miesiące temu
Póki co, nie istnieje żadna analiza opłacalności (ROI, ROE) planowanej inwestycji CPK. Rycie tej łąki to Przekop 2.0, nic innego.
Dziury
2 miesiące temu
A dalej w Łodzi autobusy strefa 20?
Tux
2 miesiące temu
Niesamowite marzenie o polskim sukcesie. Z Insbrucka do Włoch po drugiej stronie Alp drążą tunel kolejowy 63 kilometry długi. Tam to raczej jest bez emocji.
Ardek R981
2 miesiące temu
Zaproście do składania ofert BORING Co E. Muska. Na 90% wyjdzie najtaniej i najszybciej.