Wiceminister poinformował, że przetarg na budowę tunelu pod Łodzią w ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK) ma zostać ogłoszony pod koniec czerwca tego roku, a najpóźniej we wrześniu.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Inwestycja za miliony pod Łodzią
W styczniu 2024 r. CPK otrzymał zgodę na realizację budowy ponad 4-kilometrowego odcinka Kolei Dużych Prędkości (KDP) pod centrum Łodzi. W ramach tej inwestycji wzmacniane są m.in. fundamenty Łódzkiego Domu Kultury.
Budowa tunelu dalekobieżnego CPK w Łodzi dla Kolei Dużych Prędkości została podzielona na trzy etapy. W ramach pierwszego od września ub.r. trwają prace przy wzmocnieniu fundamentów Łódzkiego Domu Kultury (ŁDK) oraz budowie sieci elektroenergetycznej, podziemnej infrastruktury technicznej potrzebnej do zasilania podstacji trakcyjnej dla linii kolejowej i przebudowie przyłączy ciepłowniczych, wodociągowych i teletechnicznych. Tę inwestycję za ponad 93 mln zł realizuje firma Keller Polska. To bezpośrednio pod ŁDK – po zachodniej stronie dworca Łódź Fabryczna – będzie rozpoczynał się tunel.
W etapie drugim przewiduje się budowę komór dla tarczy TBM, która drąży tunel: startowa będzie na Retkini, a odbiorcza w pobliżu Łódzkiego Domu Kultury. Kontrakt na te prace, o wartości około 147 mln zł, realizuje firma Budimex. Prace na Retkini mają rozpocząć się wkrótce, a prace w okolicach ŁDK ruszą po zakończeniu wzmacniania fundamentów budynku.
Tunel o długości 4,6 km i średnicy około 14 m ma być największym tego typu obiektem w Polsce realizowanym metodą TBM. Będzie on przeznaczony dla pociągów dalekobieżnych, w tym KDP.
Tunel w Łodzi będzie przeznaczony dla pociągów dalekobieżnych, w tym przede wszystkim KDP. Na terenie miasta szybkie pociągi będą zatrzymywać się na dworcu Łódź Fabryczna. Wyjście tunelu na powierzchnię zaprojektowane jest na południowy zachód od Łodzi Kaliskiej, w okolicach osiedla Retkinia i istniejącej linii kolejowej nr 14. Dalej trasa poprowadzi na zachód – w stronę Sieradza, za którym będzie rozwidlenie w kierunku Poznania i Wrocławia.
Inwestycja CPK w Łodzi jest częścią korytarza Morze Północne - Bałtyk w ramach sieci bazowej TEN-T, czyli jest elementem transeuropejskiego szlaku komunikacyjnego.
Spółka CPK jest w 100 proc. własnością Skarbu Państwa, jest zaliczona do spółek strategicznych z punktu widzenia interesów kraju.
Pod koniec kwietnia 2024 r. Polskie Port Lotnicze podały, że realnym terminem, kiedy CPK zacznie funkcjonować, jest 2035 r. Oceniły, że podawana przez poprzednie władze data (2028 r.) "była myśleniem życzeniowym".