Świnoujście położone jest po dwóch stronach rzeki Świny i dotychczas te dwie części łączyły tylko przeprawy promowe. I choć były pewną atrakcją dla turystów, to już wielogodzinne oczekiwanie w szczycie sezonu, żeby się na nie dostać już nie.
Wielkie otwarcie tunelu pod Świną
Na oficjalnej uroczystości obecni są czołowi politycy partii rządzącej na czele z prezesem PiS i wicepremierem Jarosławem Kaczyńskim.
Na ten moment czekałem 50 lat - powiedział, witając gości Janusz Żmurkiewicz prezydent Świnoujścia.
- Budowa tunelu pod Świną to polska racja stanu - dodał samorządowiec.
- Jak mawiał mojej świętej pamięci brat Zachodnie Pomorze to polska racja stanu. Polska racja stanu to jedność naszego państwa, jego siła, jego sprawność do wykonywania wszelkiego rodzaju zadań - mówił wicepremier Jarosław Kaczyński.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
- Otwarcie tego tunelu jest aktem, który odnosi się do Świnoujścia, do komfortu życia w tym mieście, do łączności z Pomorzem Zachodnim i Polską - dodawał.
To również proces doganiania Zachodu, który cały czas trwa. Ta inwestycja, ten tunel jest tego symbolem - mówił wicepremier Kaczyński.
My nie musimy szukać pieniędzy - my wiemy, jak inwestować środki, aby dążyć do równości szans - dodał prezes PiS.
Setki milionów na inwestycję dała UE
Całkowity koszt inwestycji to ponad 900 mln zł, z czego prawie 775,7 mln to dofinansowanie z UE (85 proc.). Resztę, inwestor Gmina Miasto Świnoujście, dokłada z własnego budżetu.
- Tunel w Świnoujściu to doskonały przykład na to, jak polityka spójności faktycznie zmienia życie ludzi. Mieszkańcy Świnoujścia i Polski czekali na ten tunel od 70 lat. Wreszcie UE udzieliła wsparcia temu przedsięwzięciu. Tunel jest doskonałym przykładem udanej współpracy UE z miejscowymi samorządami, ponieważ współfinansowanie projektu zostało zapewnione z budżetu miasta. Polska, podobnie jak inne kraje Europy Środkowo-Wschodniej, nadal potrzebuje inwestycji w infrastrukturę drogową, a polityka spójności służy wsparciu właśnie takich projektów - przekonuje Elisa Ferreira, unijna komisarz do spraw spójności i reform.
Tunel pod Świną. Kilka minut jazdy
Prace nad budową drogi ruszyły ok. 5 lat temu. Natomiast sam tunel zaczęto drążyć 17 marca 2021 r. i skończono pół roku później.
Przejazd pomiędzy wyspami Wolin i Uznam będzie trwał zaledwie kilka minut. Kierowcy będą jednak musieli uważać na prędkość, ponieważ ich jazdę będą kontrolowały 143 kamery.
W tunelu pod Świną pojawi się odcinkowy pomiar prędkości. Kierowcy będą mogli maksymalnie rozpędzić się do 50 km/h.
Same promy nie zostaną jednak zlikwidowane, bo z tunelu nie będą mogli korzystać piesi i rowerzyści.