Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
MLG
|
aktualizacja

Tunel pod Świną oficjalnie otwarty. "Czekałem na to 50 lat"

379
Podziel się:

Tunel pod rzeką Świną łączący wyspy Wolin i Uznam został w piątek oficjalnie otwarty. Mieszkańcy Świnoujścia i turyści czekali na to latami. Pierwsi kierowcy tunelem przejechać będą mogli dopiero wieczorem. Janusz Żmurkiewicz prezydent Świnoujścia powiedział, że na ten moment czekał 50 lat.

Tunel pod Świną oficjalnie otwarty. "Czekałem na to 50 lat"
Tunel pod Świną już gotowy (East News, Sebastian Nowik/REPORTER)

Świnoujście położone jest po dwóch stronach rzeki Świny i dotychczas te dwie części łączyły tylko przeprawy promowe. I choć były pewną atrakcją dla turystów, to już wielogodzinne oczekiwanie w szczycie sezonu, żeby się na nie dostać już nie.

Wielkie otwarcie tunelu pod Świną

Na oficjalnej uroczystości obecni są czołowi politycy partii rządzącej na czele z prezesem PiSwicepremierem Jarosławem Kaczyńskim.

Na ten moment czekałem 50 lat - powiedział, witając gości Janusz Żmurkiewicz prezydent Świnoujścia.

- Budowa tunelu pod Świną to polska racja stanu - dodał samorządowiec.

- Jak mawiał mojej świętej pamięci brat Zachodnie Pomorze to polska racja stanu. Polska racja stanu to jedność naszego państwa, jego siła, jego sprawność do wykonywania wszelkiego rodzaju zadań - mówił wicepremier Jarosław Kaczyński.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Greenpact - rozmowa z Mateuszem Żydkiem

- Otwarcie tego tunelu jest aktem, który odnosi się do Świnoujścia, do komfortu życia w tym mieście, do łączności z Pomorzem Zachodnim i Polską - dodawał.

To również proces doganiania Zachodu, który cały czas trwa. Ta inwestycja, ten tunel jest tego symbolem - mówił wicepremier Kaczyński.

My nie musimy szukać pieniędzy - my wiemy, jak inwestować środki, aby dążyć do równości szans - dodał prezes PiS.

Setki milionów na inwestycję dała UE

Całkowity koszt inwestycji to ponad 900 mln zł, z czego prawie 775,7 mln to dofinansowanie z UE (85 proc.). Resztę, inwestor Gmina Miasto Świnoujście, dokłada z własnego budżetu.

- Tunel w Świnoujściu to doskonały przykład na to, jak polityka spójności faktycznie zmienia życie ludzi. Mieszkańcy Świnoujścia i Polski czekali na ten tunel od 70 lat. Wreszcie UE udzieliła wsparcia temu przedsięwzięciu. Tunel jest doskonałym przykładem udanej współpracy UE z miejscowymi samorządami, ponieważ współfinansowanie projektu zostało zapewnione z budżetu miasta. Polska, podobnie jak inne kraje Europy Środkowo-Wschodniej, nadal potrzebuje inwestycji w infrastrukturę drogową, a polityka spójności służy wsparciu właśnie takich projektów - przekonuje Elisa Ferreira, unijna komisarz do spraw spójności i reform.

Tunel pod Świną. Kilka minut jazdy

Prace nad budową drogi ruszyły ok. 5 lat temu. Natomiast sam tunel zaczęto drążyć 17 marca 2021 r. i skończono pół roku później.

Przejazd pomiędzy wyspami Wolin i Uznam będzie trwał zaledwie kilka minut. Kierowcy będą jednak musieli uważać na prędkość, ponieważ ich jazdę będą kontrolowały 143 kamery.

W tunelu pod Świną pojawi się odcinkowy pomiar prędkości. Kierowcy będą mogli maksymalnie rozpędzić się do 50 km/h.

Same promy nie zostaną jednak zlikwidowane, bo z tunelu nie będą mogli korzystać piesi i rowerzyści.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(379)
WYRÓŻNIONE
ewfwef
rok temu
PO załatwiło, UE dała kasę, Pis mówi, że to ich xD
widzicie
rok temu
85 procent środków z UE a 15 procent Miasto Świnoujście, a tu ciągle PiS sobie przypisuje zasługi na czele z Brudzińskim, Morawieckim i Kaczyńskim
Reasumpcja
rok temu
To teraz można powiedzieć, że inwestycja PiSu w tunel zwróciła się nieskończoną ilość razy, bo nie dali ani grosza, a tu taki sukces! Czekamy na uroczyste otwarcie (może jutro): elektrowni w Ostrołęce, fabryki samochodów elektrycznych i wodowania promów! Tutaj zyski wylecą w kosmos, bo rząd nie szczędził kasy! :-)
NAJNOWSZE KOMENTARZE (379)
Józek z bagie...
rok temu
Dlaczego jest tak liche oznakowanie dojazdu i nie jest zaktualizowana mapa na Googlach? Tunel budowano pare lat i mozna było chyba przygotować mapę i zmodyfikować ją we właściwym dniu... Takie robienie-niedorobienie, typowo po polsku.
mnbv
rok temu
O wiele trudniejsza inwestycja niz mierzeja wislana budowali w wodzie.. i liczyli sie z kosztami..
mnbv
rok temu
O wiele trudniejsza inwestycja niz mierzeja wislana budowali w wodzie.. i liczyli sie z kosztami..
zaq
rok temu
Tunel budowala firma polska. niemiecka austriacka w trudnych warunkach wodzie.. Musieli sie zmiescic w tych srodkach co mieli..moze gdyby mieli wiecej pieniedzy zbudowali by lepszy tunel moze lepszy projekt tunelu po konsultacjach z drogowcami i kierowcami zawodowymi ktorzy to widza teraz rozne wady tego tunelu
KTO
rok temu
TRAKTUJE POWAŻNIE... człowieka w DZIURAWYCH BUTACH...!?
...
Następna strona