Korekta rozkładu jazdy będzie obowiązywała od 1 września do 9 listopada. Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe, jak zapewniła, wspólnie z przewoźnikami opracowała połączenia tak, aby najlepiej wykorzystać możliwości infrastruktury, ale też zapewnić wykonawcom inwestycji warunki do kontynuacji "największych inwestycji od lat".
Przejdźmy do konkretów. Jeśli chodzi o czasy przejazdów, to te zmienią się m.in. zachodem a centrum Polski. "Od września z Poznania do Warszawy pojedziemy w czasie 2 godz. 18 min, a ze stolicy do Szczecina w czasie 4 godz. 32 min (pociąg EIC 1804/8105 Sedina). Podobny czas przejazdu na trasie Warszawa – Poznań – Szczecin będzie miał także pociąg EIC 1800/8101 Chrobry" - informuje PKP PLK.
Kolejarze dodają, że "w rekordowym czasie" 1 godz. 38 min pojedziemy również z Warszawy do Białegostoku. "Tę trasę pociąg pokona szybciej niż samochód o około pół godziny. Bezpośrednie szybkie połączenie z Warszawy do Białegostoku (bez zatrzymań na stacjach pośrednich) ma charakter pilotażowy" - piszą PKP PLK.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Przy okazji poprawić ma się również komunikacja między stolicą województwa łódzkiego a Warszawą. Konkretnie za sprawą pociągu PKP Intercity relacji Łódź – Białystok – Łódź (IC 1106/1007 Esperanto), który zatrzyma się tylko w stolicy. "Dzięki temu podróż ze stacji Łódź Widzew do Warszawy Zachodniej wyniesie 58 min, a z Łodzi Fabrycznej do Warszawy Centralnej – 1 godz. 12 min" - poinformowała spółka.
To nie koniec. "Ponadto krótszy o kilka minut będzie także przejazd na trasie Kraków – Bochnia. Większość pociągów będzie pokonywać tę trasę w ok. 22 min. Krótsze czasy przejazdu to efekt prowadzonych prac na sieci kolejowej, reorganizacji siatki połączeń kolejowych oraz mniejszej liczby miejsc zatrzymań po drodze" - dodaje zarządca infrastruktury kolejowej w Polsce.
Nowe przystanki na kolejowej mapie Polski
Ułatwień dla podróżujących koleją będzie więcej. Od 1 września lepszy dostęp do kolei zapewnią nowe przystanki - m.in. Koszalin Politechnika oraz Koszalin Wschodni.
"Do pociągów wsiądziemy także z nowego przystanku Grudziądz Rządz, Łódź Zarzew oraz Głowno Północne. Na Podkarpaciu oddany zostanie do użytkowania nowy przystanek w Lutoryżu, wybudowany na linii nr 106 Rzeszów – Jasło" - podało PKP Polskie Linie Kolejowe.
Natomiast na Dolnym Śląsku, jak zapowiedziała spółka, pociągi zatrzymają się na przystanku Strzelce Świdnickie (linia kolejowa Wrocław – Świdnica). Zaznaczyła jednak, że będzie on obsługiwany na żądanie.
PKP PLK wskazały utrudnienia w jesiennym rozkładzie jazdy pociągów
Czas na utrudnienia. "W związku z rozpoczęciem miliardowej inwestycji w Katowicach, od 1 września ruch pociągów przez główną stację w mieście będzie utrzymany, jednak szeroki zakres robót wymaga wprowadzenia zmian w rozkładzie jazdy" - podały PLK.
Kolejarze poinformowali, że część składów będzie kursować trasami zmienionymi, część w skróconych relacjach. Dziewięć pociągów PKP Intercity będzie mieć postój na stacji Katowice Ligota z pominięciem stacji Katowice. W wybranych terminach za część pociągów nocnych regionalnych zostanie wprowadzona zastępcza komunikacja autobusowa (ZKA).
"Komfortowe podróże koleją na Pomorzu zapewni modernizacja linii nr 202 na odcinku Lębork – Słupsk. Pomiędzy tymi miastami wprowadzona zostanie zastępcza komunikacja autobusowa" - zapowiedziała spółka.
Z kolei na Pomorzu Zachodnim, w związku z pracami utrzymaniowymi na odcinku Szczecinek – Białogard, wprowadzona będzie ZKA. Pięć par pociągów PKP Intercity będzie kursować trasą przez stację Stargard ze zmianą kierunku.
"Wszystkie zmiany zostały uwzględnione w rozkładzie jazdy pociągów. Więcej informacji można uzyskać u przewoźników" - przekazało biuro prasowe PKP PLK.